Gå till innehåll

Jörgens clownhotell (under uppbyggnad)


jorgen

Rekommenderade inlägg

Har plockat bort det stora svarta filtret i fack 1 nu, eftersom det kändes alldelles för stort och svårt att ta ut vid rengöring. Väldigt dum lösning med luftslanngen dragen genom filtret tycker jag.

Istället har jag köpt filterpatroner till en Eheim-pump (2048) som passar bra utanpå UVCn. Detta bör förhindra att det kommer in allt förmycket skit i UVCn men kommer ändå vara lätt att ta ur och rengöra.

Var även inne på IKEA och hittade några tunna skärbrädor (2st för 9:-) som jag tänkte ha i botten av akvariet för att inte all levande sten ska ligga direkt på bottenglaset.

Någon som vet om det kan bli problem att ha skärbräda i akvariet? Det borde ju inte vara någon giftig plast eftersom den är till mat, så det borde väll inte vara skadligt för invånarna i akvariet?

Bör man limma fast skärbrädan mot botten med akvariesilikon?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
  • Svar 136
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Så då är man gift och har varit iväg på bröllopsresa, så nu dycker jag ner i saltvattnet igen.

Alla kablar från akvariet är nu dragna i kabelkanaler på sidorna av akvariet och in i möblen för att de ska se lite snyggare ut.

Jag startade upp mitt clownhotell i måndags med färdigblandat saltvatten, ca. 8kg levande sten, och levande sand.

Först tyckte jag inte där var så mycket liv i stenen. men en lite eremitkräfta följde iallafall med som fripassagerare. Efter en del tittande såg jag några små gröna knappar.

På kvällen gick jag bara in och skulle titta snabbt, men blev vättskrämd.

Mot mig simmade en ca. 15cm lång borstmask. Igårkväll fotograferade jag masken en del.

Jag har även sett några små ljusa räkor eller liknande på natten när jag suttit med en röd lampa.

Även en del svampdjur sitter där på vissa ställen, och en rörmask.

Ljuset har jag inte startat enu. När är det dags att starta det?

Vill gärna ha hjälp med identifiering av de olika djuren och knapparan jag hittat.

post-3804-14468915813234_thumb.jpg

post-3804-14468915813384_thumb.jpg

post-3804-14468915813538_thumb.jpg

post-3804-1446891581366_thumb.jpg

post-3804-14468915813763_thumb.jpg

post-3804-14468915813909_thumb.jpg

post-3804-14468915814066_thumb.jpg

post-3804-14468915814161_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är lite kluven i frågan om den ska få va kvar eller inte. Ställer den inte till problem kan den få vara kvar, men frågan är om jag kommer få problem med den i framtiden? Jag vill ju inte behöva riva hela akvariet för att jaga ifatt den.

Finns det risk att den ger sig på andra djur och koraller? Hur stor kan den bli?

Hur går man tillväga för att fånga en borstmask?

Lägger upp en bild på rörmasken.

post-3804-14468915814265_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, då ska jag vara försiktig.

När är det dags att tända belysningen? Ska man öka gradvis, så man har tänt någon enstaka timme först och sen öka en timme om dagen?

Hur länge är lagom att ha ett saltvattensakvarie tänt per dag?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har mitt tänt i 8 timmar och moon light 2timmar före och efter dom 8timmarna.

Ljuster kan du tända efter någon vecka och sedan åka 1 timma eller något efter varje vecka.

och angående att det dunstar det blir betydligt mera i ett saltvatten kar efter att du har starkare ljus på mitt dunstar ca 10liter per dag nu när det är varmt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej det finns inte plats för mer utan ordentliga moddningar. Dock räcker ljuset till för de allra flesta koraller, möjligtvis med undantag för de mest ljuskrävande hårdkorallerna. Det är 36 watt kompaktrör T-5 i det.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag gjort de tester jag har hemma.

Temperatur: 27,9 (lite väl högt men det beror på värmen ute just nu, inte mycket att göra åt det)

Salt: 1026 (lite högt, bör väll ligga på 1025?)

Nitrit: 0

Nitrat: 5

PH: 8,3

Testerna jag använt är Salifert

Vilka fler tester bör jag inskaffa?

Är Nitrat 5 förmycket? vad bör nitraten ligga på?

Konstigt nog har jag inte haft någon nitrit alls. Startade akvariet i måndags (5 dagar sen) så skulle där kommit nitrit hade de väll kommit nu?

Salthalten beror nog på att det avdunstat en del vatten i värmen. Kan man hälla i vanligt kranvatten, eller ska man skaffa osmos-vatten till det? Har inget eget filter så då får jag ner till djuraffären och köpa vatten.

Tacksam för all hjälp jag kan få.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här kommer lie nya bilder

Vill väldigt gärna ha hjälp att identifiera mina invånare.

Skivannemonen (eller vad det nu är) som sitter mellan de 2 grönskimmrande korallerna (vet vad de är heller) är ca 10mm i diameter.

De röd/rosa algerna har jag inte en aning om vad de är för något.

post-3804-1446891582195_thumb.jpg

post-3804-14468915822062_thumb.jpg

post-3804-14468915822178_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var iväg och skaffade 2 tester till idag. Phosphate och KH.

Phosphate: 0.5 ( alldelles för högt vad jag förstått, men bör sjunka ioch med att jag använder ZeoStart2, får testa igen om någon dag. Hur låg ska Phosphaten vara?)

KH: 10 dKh / 179ppm Kh (Vad jag förstått är det bra. rätta mig om jag har fel.)

Fick tips i en djuraffär att jag skulle skaffa en "Hairy Mushroom Coral" att den var bra att börja med och att den var omtyckt av Clownfiskar istället för anemoner.

Någon som har erfarenhet av denna korall? Bra eller dåligt val som förstakorall?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alldeles utmärkt råd från din akvariebutik! Håriga skivisar är perfekta att börja med. Anemoner är mycket svåra att sköta och många clowner tar villigt dessa substitut. Lycka till!

Låter bra. Ska bara få ner phosphaten först innan jag börjar sätta in invånare i mitt akvarium.

Är det något mer man bör tänka på innan man börjar köpa koraller mm?

Hur länge ska man ha belysningen tänd per dag?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var har du läst det? Alla anemoner räknas som svårskötta.

Skivanemoner och riktiga anemoner är inte samma sak - skivisar är lättskötta.

I Daniel Knops bok "Saltvattensakvariet" står det att anemoner är lättskötta. Men vad jag har förstått är dom inte det. Konstigt att han skriver ut det i sin bok. Den ska väll vara skriven till nybörjare utan erfarenhet, så då är det lätt att lita på allt där står.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Efter ett par dagar med alldelles för varmt i akvariet, tog jag bilen ner till Zoogiganten igår och köpte en kylfläkt. Fläkten passade riktigt bra på akvariet när man hade matluckan öppen, så jag satte igång den innan vi skulle iväg. Då var där 29 grader i akvariet. när vi kom hem ca 5 timmar senare var där 25 grader. Så den var väldigt efektiv. Jag tror den kunnat kyla mer om det inte varit för att doppvärmaren gått igång (tur var kanske det)

Nu har jag den på timer så den går en kvart och sen är av en halv timme, och då håller den temperauten något under 27 grader, vilket känns rätt lagom.

Rekomenderar en sådan här fläkt varmt till alla som har ett Clownhotell. väldigt efektiv, tyst, och rätt så billig.

post-3804-14468915847881_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För en importör eller handlare är anemonerna mycket tåliga.

Jag har just nu tagit hand om en del djur från en kompis som haft krasch i sitt kar. Alla fiskar och musslor är döda. Nästan alla koraller är döda men anemonen lever.

Så över kort tid är anemonerna tåliga om de är i god kondition men svårare på lång sikt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Väldigt intressant tråd. Följer den med spänning. Jag är ny medlem här och går i tankar att skaffa ett saltvatten kar. Sugen på ett clownhotell. Jörgen, var köpte du ditt? Jag bor i malmö. Var det på zoogiganten i Lomma? Vad fick du ge för det?

/magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...