lottac Postat 23 juni 2008 Författare Postat 23 juni 2008 Jag tillämpar bara Saliferts preparat, tillför strontium, jod när jag tycker det ser lite ledsamt ut. Och icke regelbundna vattenbyten, 15-30 dagar emellan. Fick problem när jag körde ph kh buffer innan, så har ersatt det med vattenbyte på ovan intervall och magnesium 2 dagar i veckan. Fortfarande nybörjare som sagt, letar efter mer optimalt system...men allt är på tok för intressant i korallväg när man är på zoogiganten eller fiske o fiskar (zoobutiker)...så allt ökar i en något icke önskvärd ekonomisk takt! Men jag gör i princip inte mycket med det, det står och småkokar till något vackert.Jag håller med dig om att det är fantastiskt kul med både fisk och koraller och att man lätt köper på sig både det ena och det andra. Synd att det skall vara så dyrt.... Nu har jag nog fått sving på de olika värdena ganska bra, efter två års prövotid....:ler:med diverse konstiga händelserJag går och väntar på att få något par att odla på nu. jag har två Ocellaris som går i ett mindre akvarium coh två i det stora, plus tomatclownerna. Jag har försökt odla förut och det var jätte spännande. Citera
iggiz Postat 23 juni 2008 Postat 23 juni 2008 Om du får ocellaris så är jag intresserad av att köpa vid ett senare tillfälle, jag vill inte köpa vildfångad fisk. (Nu är iofs sverigeodlad ocellaris mycket vanlig, men kan man köpa från personer på guiden är det bättre!) Citera
lottac Postat 23 juni 2008 Författare Postat 23 juni 2008 Om du får ocellaris så är jag intresserad av att köpa vid ett senare tillfälle, jag vill inte köpa vildfångad fisk. (Nu är iofs sverigeodlad ocellaris mycket vanlig, men kan man köpa från personer på guiden är det bättre!)KUL!!! Jag hör av mig när det är dax, jag har ju inte haft några av de clowner jag har nu så länge så det tar nog lite tid-Tummen upp men den som lever får se..... Citera
lottac Postat 25 juni 2008 Författare Postat 25 juni 2008 Har inhandlat lite stenkoraller hos Ted idag. Herre jösses va mycket fint den mannen har där nere. Man vill köpa allt, men jag bet ihop. Hans sjöstjärna var såååå kool.! Håll till godo! Citera
saltbjörkan Postat 25 juni 2008 Postat 25 juni 2008 Har inhandlat lite stenkoraller hos Ted idag. Herre jösses va mycket fint den mannen har där nere. Man vill köpa allt, men jag bet ihop. Hans sjöstjärna var såååå kool.! Håll till godo!haj lotta TED vem är det vad har jag missat? finns det fler djuraffärer i skåne? Citera
saltbjörkan Postat 25 juni 2008 Postat 25 juni 2008 kom just på att du ej bor i skåne HAHA sry Citera
DaTrucka Postat 25 juni 2008 Postat 25 juni 2008 Trevligt att du ger dig på SPS nu, kommer säkert gå bra.Den gröna montin nyper jag gärna en bit på när den vuxit till sig. Citera
lottac Postat 26 juni 2008 Författare Postat 26 juni 2008 haj lotta TED vem är det vad har jag missat? finns det fler djuraffärer i skåne?Hej Marcus!Jag skrev om Bio"ted" Marin i Kungsbacka. Mvh lotta Citera
lottac Postat 26 juni 2008 Författare Postat 26 juni 2008 Trevligt att du ger dig på SPS nu, kommer säkert gå bra.Den gröna montin nyper jag gärna en bit på när den vuxit till sig.Det får du Marco! Ses senare!Mvh Lotta Citera
lottac Postat 2 juli 2008 Författare Postat 2 juli 2008 Vilka är korallerna? Jag har inte lärt mig ännu.... Citera
amatören Postat 2 juli 2008 Postat 2 juli 2008 Kan ju inte annat än att hålla med alla dom andra.......riktigt snyggt kar!!!!Man får ju hoppas att mitt blir lika bra när det kommer igång riktigt.mvh jonas Citera
lottac Postat 2 juli 2008 Författare Postat 2 juli 2008 Kan ju inte annat än att hålla med alla dom andra.......riktigt snyggt kar!!!!Man får ju hoppas att mitt blir lika bra när det kommer igång riktigt.mvh jonasHej Jonas!Tack så mycket!!!Det blir säkert lika bra och ännu bättre.... men jag måste säja själv att min bakgrund är fin! Man kanske får bortse från Jantelagen lite grand...... Citera
DaTrucka Postat 2 juli 2008 Postat 2 juli 2008 Vilka är korallerna? Jag har inte lärt mig ännu.... Första inlägget.1 Acropora blabla.2. Montipora digitata, troligen3 Acropora, den sk DaTrucka som ted kallar den.4 vet inte vilken du syftar på här, ser ur som fisk Vilka är det här?Andra inlägget:1 Montipora av ngt slag, capticornis kanske?2 rosa Hystrix3 stjärnpolyp C. Vridis ?4-5 fiskar igen. Citera
lottac Postat 3 juli 2008 Författare Postat 3 juli 2008 Första inlägget.1 Acropora blabla.2. Montipora digitata, troligen3 Acropora, den sk DaTrucka som ted kallar den.4 vet inte vilken du syftar på här, ser ur som fisk Andra inlägget:1 Montipora av ngt slag, capticornis kanske?2 rosa Hystrix3 stjärnpolyp C. Vridis ?4-5 fiskar igen.Hej Marco!Acropora blabla, haha-skrattar hysteriskt det är en ny sort eller?Fiskarna vet jag vad dom heter, la dit dom ändå.Tack!Mvh Lotta Citera
Micke.T Postat 18 juli 2008 Postat 18 juli 2008 du har ingen närmare o bättre bild på din belysning lotta.mvh en nybörjare med exakt likadant kar juwel 450 konventeras om till saltvatten:) Citera
amatören Postat 19 juli 2008 Postat 19 juli 2008 Det är tillåtet att klappa sig själv på axeln.......specielt här i denna hobbyn.Man vet ju själv att karet är snyggt....... Citera
lottac Postat 20 juli 2008 Författare Postat 20 juli 2008 du har ingen närmare o bättre bild på din belysning lotta.mvh en nybörjare med exakt likadant kar juwel 450 konventeras om till saltvatten:)Hej! Jag använder rampen som man får till karet, sen har jag en 250w metallhalogen (Aquastarlight) framför rampen som jag hängt en bit över karet så att man kan greja i. Mvh LottaTack för beröm oxå!!! Citera
DaTrucka Postat 7 augusti 2008 Postat 7 augusti 2008 Tack för kaffet och kakorna idag.J-lar vilken skillnad det är å se ett kar live jämfört med bilderna, riktigt läckert.Tack för fraggarna med, ska bli kul att se den limegröna skivan i actiniclyset ikväll.Hälsa familjen. Citera
lottac Postat 7 augusti 2008 Författare Postat 7 augusti 2008 Tack för kaffet och kakorna idag.J-lar vilken skillnad det är å se ett kar live jämfört med bilderna, riktigt läckert.Tack för fraggarna med, ska bli kul att se den limegröna skivan i actiniclyset ikväll.Hälsa familjen.Hej Marco!Det var jätte trevligt att ni kom! Det får vi göra om snart igen. Er lilla tös är en riktig goding:stjärna: Tack själv för den lilla skivan jag fick! Kul att du tycker att karet är fint. Du får lägga upp lite nya bilder på ditt kar oxå! Det var väl ett tag sen.....Hälsa alla du oxå!!!//Lotta Citera
matte54 Postat 9 augusti 2008 Postat 9 augusti 2008 Måste bara skriva av mig lite här, riktigt fint en väldig inspiration för en "uppstartare" som jag själv!bravo! Citera
lottac Postat 10 augusti 2008 Författare Postat 10 augusti 2008 Måste bara skriva av mig lite här, riktigt fint en väldig inspiration för en "uppstartare" som jag själv!bravo!Hej matte54!Tack så mycket för beröm, det värmer!!! Skall bli kul att se vad du åstadkommer!!!Mvh Lotta Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.