Gå till innehåll

Overflowbox, risker?


iggiz

Rekommenderade inlägg

Osäker på om jag ska borra eller ej, så jag överväger overflowbox till mitt 375L kar.

- Hur pass stor är risken för översvämmning, samband med strömavbrott?

- Hur stort ska flödet vara passande för mitt kars storlek?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det går ju designa en sump med ytavrinningsbox som inte kan svämma över oavsett om strömmen går, kommer tillbaka, eller om rören ner proppas igen... och gör man efter konstens alla regler så blir den risken 0%... Har du då strömavbrott har du helt klart andra större problem än översvämning.

Storlek på flödet får någon mer rutinerad saltis svara på...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du kan få akvariet borrat innan du sätter igång det så är det den bästa lösningen.

Om det är krångligt att få det borrat så fungerar overflowbox bra. Med rätt inställningar och rätt storlek på sump så är risken för problem nära nog noll. Det finns även bra nivåbrytare som hindrar eventuella olyckor.

Flödet beror lite på vad du har tänkt att köra i sumpen. Fundera på hur stort flöde skummare och UV-filter behöver och lägg till lite till kapacitet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

300 liter/luft i timmen.

Tycker jag verkar rätt så enkelt att förstå. Googlar man sedan på vad det sitter för pump i skummaren så får man fram att det är en AquaBee 2000, och den hittar du också beskriven på ovan nämnda webshop. :)

2000 liter/tim

Tryckhöjd: 1,6 m.

Watt: 18

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...

Hej.

Tacksam för eran kunskap och tålamod!

Lånar den här tråden lite. Håller på startar upp ett 400l (blandat innehåll) och överväger starkt överrinning. Men jag undrar lite vad det rör sig om för flöden på dom systemen...? Lite så där på höft så skulle de behövas ca 2500l/h om jag inte är helt fel ute (det beror väl lite på vilken skummare man väljer?). Är det möjligt med en box eller behövs det flera?

Tacksam för svar/Christer

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag körde tidigare med overflowbox under flera år. Tunze, den klarade 900 liter per timme. Körde den i ett 500 liters kar. Det finns andra boxar som klarar mer.

Personligen tycker jag inte det finns någon vits att cirkulera mer mellan sump och huvudkar än vad skummaren klarar att skumma. Kommer det att passera 2500 liter per timme genom din skummare?

här går säkerligen åsikterna isär, men det är min ståndpunkt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör med Tunze owerflowbox och måste precis som Jaken säger bara hålla med, den funkar kanon fint. Jag har testat den på alla tänkbara sätt samt vid 2 strömavbrott, och ser man bara till att det finns marginal i sumpen så är det inga problem. Tänka bara på att det blir baksug i retur pumpen vid till expempel strömavbrott så du räknar på den vatten volymen också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ju ena problemet det, att pumpen stannar och att det helst inte skall svämma över i sumpen. Men om överrinningen på ett eller sätt blir blockerad då? Hur hindrar man att vattnet i sumpen åker upp och akvariet rinner över?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Misstänker att man kan placera returpumpen ganska högt upp i sumpen, eller att den står i en liten volym vatten. Så om overflowen slutar fungera pumpar returpumpen endast upp en begränsad mängd vatten som måste rymmas i akvariet.

Har man kollat att den volymen som pumpen får tag på ryms i akvariet så är ju översvämmningsproblemet löst. I stället så får man ju risken för att pumpen far illa av torrkörning.

Jag vet ju i alla fall en person som fått nog efter att det blivit luft i överrinningshäverten varpå akvariet svämmat över.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har man kollat att den volymen som pumpen får tag på ryms i akvariet så är ju översvämmningsproblemet löst. I stället så får man ju risken för att pumpen far illa av torrkörning.

Pumpen kör ju torr även vid översvämning, så har man en liten volym som ryms i karet är det "bara" pumpen som kanske går sönder och man slipper en förstörd parkett...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag körde tidigare med overflowbox under flera år. Tunze, den klarade 900 liter per timme. Körde den i ett 500 liters kar. Det finns andra boxar som klarar mer.

Personligen tycker jag inte det finns någon vits att cirkulera mer mellan sump och huvudkar än vad skummaren klarar att skumma. Kommer det att passera 2500 liter per timme genom din skummare?

här går säkerligen åsikterna isär, men det är min ståndpunkt.

Tack för snabba och bra svar! Håller helt och hållet med om det inte krävs mera cirkulation än vad skummaren levererar! Hade tydligen googlat lite slarvigt när jag snubbla över 2500l/h specen... =)

Har man kollat att den volymen som pumpen får tag på ryms i akvariet så är ju översvämmningsproblemet löst. I stället så får man ju risken för att pumpen far illa av torrkörning.

Jag vet ju i alla fall en person som fått nog efter att det blivit luft i överrinningshäverten varpå akvariet svämmat över.

Borde väl gå att modifiera tex vattenvakt från ClasOhlsson till en nivåbrytare inne i karet 1cm ovanför ytavrinningen som bryter pumpen? Då torde den inte kunna gå torr...

mvh/Christer

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har gjort så att returpumpen sitter högt upp i sumpen, jag lever med att pumpen går sönder i sådana fall och får köpa en ny, hellre det än riva hela karet för att parketten blivit förstörd är ju lite mer jobb att fixa det mot att köpa en ny returpump.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 9 månader senare...

Hej

Har titta på denna tunze box, såg att det var någon form av botten sug ochså ? måste man använda den ? kan man inte bara använda ytavrinningen eller måste båda användas, tänker ju hur det blir vid ström avbrott då kanske botten suget tömmer hela karet ?.

MrDTS

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bottensuget är inget problem för säkerheten. Titta på någon genomskärningsbild på tunzes hemsida så ser du att röret går upp till samma nivå som ytavrinningen, dvs suget från botten stannar samtidigt som ytavrinningen.

Apråpå nivåbrytare så finns det en från tuze som kan ställas in så att den bryter strömmen vid tre olika villkor: för hög nivå i sump, för låg nivå i sump och för hög nivå i akvariet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...