Gå till innehåll

Automatpåfyllning - Trygghetsnarkomani


Arcticreef

Rekommenderade inlägg

Jag här en återkommande mardröm: att akvarievattnet hamnar på golvet och att påfyllningen inte fungerar när jag är bortrest. Den första nojjan hanterar jag genom att inget vatten lämnar akvariet (inbyggd sump). Den andra tänkte jag hantera med att använda en backup system.

Tunze Osmolator 1 skall få pumpa osmosvattnet genom kalkwassermixern och är den primära påfyllningen. Den andra skall ha en sensor som sitter en aning djupare i vattnet och kopplas på när nr 1 lägger av.

Pumparna till Tunzen tycker jag verkar ytterst opålitliga. Finns det något alternativ till dem?

Dessutom lägger backventilen mellan pump och kalkwassermixern av ibland. Finns det någon riktigt bra på marknaden?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag här en återkommande mardröm: att akvarievattnet hamnar på golvet och att påfyllningen inte fungerar när jag är bortrest. Den första nojjan hanterar jag genom att inget vatten lämnar akvariet (inbyggd sump). Den andra tänkte jag hantera med att använda en backup system.

Tunze Osmolator 1 skall få pumpa osmosvattnet genom kalkwassermixern och är den primära påfyllningen. Den andra skall ha en sensor som sitter en aning djupare i vattnet och kopplas på när nr 1 lägger av.

Pumparna till Tunzen tycker jag verkar ytterst opålitliga. Finns det något alternativ till dem?

Dessutom lägger backventilen mellan pump och kalkwassermixern av ibland. Finns det någon riktigt bra på marknaden?

Om du använder någon av Trop Tronics modeller så kan du koppla till den pump du litar på. http://www.troptronic.de/TT_Frame_e.html

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du använder någon av Trop Tronics modeller så kan du koppla till den pump du litar på. http://www.troptronic.de/TT_Frame_e.html

Jag har en Trop Tronic som jag haft mycket problem med.

Ibland lägger den av efter avlagring på sensorn efter en vecka, ibland efter en dag.

Fyller numera på manuellt så denna tråden har jag haft på gång oxå..

Bästa Osmolatorn som jag haft var ett hemmabygge, riktigt simpelt fast fungerade.

Vad har andra för erfarenhet av TT ? Min kanske är nått slags måndagsex!!?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en Trop Tronic som jag haft mycket problem med.

Ibland lägger den av efter avlagring på sensorn efter en vecka, ibland efter en dag.

Fyller numera på manuellt så denna tråden har jag haft på gång oxå..

Bästa Osmolatorn som jag haft var ett hemmabygge, riktigt simpelt fast fungerade.

Vad har andra för erfarenhet av TT ? Min kanske är nått slags måndagsex!!?

Jag har haft min i 1,5 år och inte haft några problem med den. Men det är väl som med annat, olika på olika ex.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Christer, jag använder fortfarande den a-m jag köpte av dig, dock med timer:)

Kul att den funkar hos dig, jag hade ju svårt för den. Nu har jag en Tunze som också har krånglat. det sitter en liten kontakt in i "styrdosan" från en transformator. Den har krånglat mer och mer till s den la av helt. Efter lite jobb med lödkolven så går den nu bra igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

alla osmolatorer är ju känsliga för smuts, kalkavlagringar, alger, scutus-sniglar och behöver rengöras regelbundet (placeras mörkt och skyddat från sniglar och annat som kan störa/blockera sensorerna)

Min Tunze fick spel för någon helg sedan och det var nog pågrund av att jag slarvat med rengörningen av sensorn så den fyllde på en slatt varje kvart.

Ett tips är väl annars att inte ha mer osmos vatten i påfyllnads behållaren än vad som får plats uppe i karet.

Då är risken noll.

Det är klart ska man resa en längre tid så kan det ju bli svårt men någon kanske kan hjälpa en med skötseln då.

Min behållare rymms i karet och behövs bara fyllas på en gång i veckan.

Karet drar ca 3liter per dag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag sover gott med mitt "flöte":-)

Jag hade en nivåmat från AM, den var jag faktiskt nöjd med, tills motorn i pumpen la av. Jag byggde ihop en egen låda med en 12v transformator till flottören, som styr ett vanligt relä. På det sitter en Eheimpump som drar upp vattnet till sumpen.

Jag har en 30liters plastspann, det räcker en vecka eller nåt.

Samtliga delar finns på Claes Ollson, en Komponentlåda och en avklippt förlängningskabel. Hanne in/ hona ut. Flottören snodde jag från AM kitet, men det finns o köpa oxo.

Totala kostnaden blir kanske en femhundring...beroende på hur mycket man kan låna från jobbet;-) Min kosta totalt 200:-

Eftersom flottören sitter i mörker så behövs den knappt göras nåt med. Inga sniglar, inga kalkalger eller andra dumheter, den bara funkar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör med ett hemmabygge. Två flotörer. En för normalreglering och en som sitter litet högre upp för "katastrofavstägning" ifall den första av nån anledning inte skulle bryta. Har haft nytta av den extra flotören en gång när det hade blivit kalkavlagringar på den nedre så flytkroppen fastnade. I min nästa burk ska jag även ha en flotör uppe i karet som bryter returpumpen ifall det blir stopp i returen. Som det är konstruerat nu kommer den automatiska påfyllningen (som sitter i sumpen) aktiveras och fylla på allt osmosvatten allt eftersom det pumpas upp i karet av returpumpen, inget kul senario.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En bra grej att tänka på med påfyllning är också att sätta fast slangen från påfyllningspumpen rätt. Om man t.ex. fäster slangen ovanför akvariet och den lossnar så kommer påfyllnadspumpen att istället pumpa ut allt vatten på golvet plus att akvariet blir utan påfyllnadsvatten. Inte skitkul kanske....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...