Gå till innehåll

Varför så mycket alger??


Botan

Rekommenderade inlägg

Hej

Jag har nu haft mitt akvarium i ca. 4 månader. Jag har i detta akvarium 1 Fjäril, 1 Kirurg, 1 gobie och 2 räkor. I börjar var det lite grön alger men nu är det enormt med dom. Se bifogad fil! Hoppas det syns på ett ungefär. Vi har 2 sjöborrar som städar akvariet men det räcker inte till. Vad göra?

Jag måste putsa rutorna var 3dje dag och gruset var 5 dag för att det ska hållas hyfsat fint. Värderna är följande: Nitrat: 0, nitrit/amonium 0, Fosfat: 0. Vad mer behöver ni veta?

post-3597-14468915371639_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Salthalt: bra (enligt mätarn), Kh:5 - jag vet att det är lågt, har svårt att få upp det, temp: 25 grader, ca: 450, ph, 8,3, mg vet jag inte...

Tack annars för alla tips. Jag ska rusa till affärn och köpa mig lite sniglar och snäckor, då jag inte har så mycket till städnings patrull.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Salthalt: bra (enligt mätarn), Kh:5 - jag vet att det är lågt, har svårt att få upp det, temp: 25 grader, ca: 450, ph, 8,3, mg vet jag inte...

Tack annars för alla tips. Jag ska rusa till affärn och köpa mig lite sniglar och snäckor, då jag inte har så mycket till städnings patrull.

Skaffa ett test för Mg.

Ca, Kh, pH och Mg hänger ihop, så ditt relativt låga Kh kan bero på lågt/högt Mg och det verkar som alger trivs bättre i ett lågt Kh.

Hur ofta byter ni vatten och hur mycket?

Använder ni något för att hålla Ca, Mg och Kh uppe, isf vad?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Botan!

Tänkte försöka ge ett möjligt svar på din fråga om varför så mycket alger.

Sannolikt har du för mkt näringsämnen i vattnet pga bl.a. underdimensionerad/oeffektiv skumning samt läckage från den så kallade "levande sten" och från sanden.

Eftersom du troligen inte kommer att förbättra skumningen och inte heller ta ut sanden från karet samt laka ur stenen på fosfat så är det enda du kan göra är att skaffa fler algbetare för att få bort de synliga symtomen. Det som betare kommer att bajsa ut kommer till viss del att skummas ut men merparten kommer att sjunka ner till botten, sönderfalla och göda mera alger.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Reducering är svenska och remover engelska. Mycket större skillnad är det inte. Jag föredrar att kalla det för reducering i stället för borttagning eftersom det brukar bli litet fosfatrester kvar.

Men fosfaten i karet kommer nog mest med maten så det borde verkligen hjälpa med en strumpa i karet. Eller i ytterfiltret. Vad har du för material i ytterfiltret?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Testa med att köra med phosfat remover material tex Rowafos eller biofos från Korallenzucht.

Funkar kanon att hänga det i en påse till en början men en phosfatfilter blir det mer effektivt.

Alger brukar komma då man har högre näringsämnen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har varit igång i ca 2 månader och har följande tips på städare:

Trochus - mycket snabbare än Astrea & Turbo och verkar käka även lite längre trådalger. Dessutom ska de enligt uppgift vara relativt enkla att föröka i akvarium, men det har inte hänt mig än. Varför pratar alla om Turbo och Astrea hela tiden? Trochus verkar vara the way to go, eller är det nåt jag inte känner till om dom som är dåligt?

Nassarius - käkar inte alger utan detritus men gräver ner sig och upp sig ur sanden hela tiden vilket hjälper till att störa algväxten

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...