Gå till innehåll

Bryopsisätande fisk?


papi

Rekommenderade inlägg

Vår Salarias käkade bryopsis lite granna, men den som tog död på dom var vår "short spine urchin". En sjöborre som ser ut som ett klot med ränder av tunna, mjuka taggar. Mellan taggarna var bruna eller blå fält av något som närmast kan liknas vit plych... Kan inte latinska namnet, men dom är rätt vanliga tror jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag såg att folk "där borta" brukar rekommendera Siganus virgatus och Siganus doliatus som verkligen påstås käka alla alger. Tänkte beställa en sådan på Triton snart, orkar inte plocka bort mina makrosar för hand.

:smiley20: Låter ju nästan för bra för att vara sant. Mitt kar börjar bli oroväckande likt en växtburk..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vår Salarias käkade bryopsis lite granna, men den som tog död på dom var vår "short spine urchin". En sjöborre som ser ut som ett klot med ränder av tunna, mjuka taggar. Mellan taggarna var bruna eller blå fält av något som närmast kan liknas vit plych... Kan inte latinska namnet, men dom är rätt vanliga tror jag.

Mespilia globulus, skaffade en sådan men märkte ingen skillnad så tillslut så blev det stålborsten..

Känns som den är bättre som förebyggande åtgärd, att den får beta bort bryopsisen innan den blir ett problem.

Jag har inte fått tillbaka skiten sen jag tog bort den manuellt så den kanske gör lite nytta ändå..

http://saltcorner.com/sections/zoo/inverts/echinoderms/urchins/Mglobulus.htm

Mvh/Niklas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

:smiley20: Låter ju nästan för bra för att vara sant. Mitt kar börjar bli oroväckande likt en växtburk..

Heh, ja det är ju inga garantier, men när jag hade en sten med en fläck bryopsis så undersökte jag rätt noga vilket djur som rekommenderades. De där siganusarna fick mkt bra kritik. Är i o f s en aning för stora för min burk, men jag tänkte skaffa ett mindre exemplar i avvaktan på framtida uppgradering. Nu får man väl ta och åka till "himmelriket" för en beställning. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min Vulpinus är inte heller någon vidare bryopsisätare vad jag kan se.

Det där med magnesium är intressant. I en tidigare tråd tipsade PatriksS om kent-marine Tech-m magnesium mot bryopsis. Vad jag kunde se på reef central så verkade de som enbart höjde magnesiumet över iaf. 1500 inte nå så bra resultat, en del hade även över 1650 utan resultat som jag förstod det... Det verkar snarare som det är en förorening i tech-m som gör susen (spekulerar jag i). Har inte provat själv men vad någon annan kanske fått goda resultat me mg över 1650? Skulle vara intressant att då även få veta vilket fabrikat som användes. Tech-m blir tyvärr för dyrt att importera hem själv med alla extrakostnader då det är från staterna (notera att detta är en hont till någon butik i Sverige att försöka få hem det till vettigare kurs:P)

Ph på 9+ funkar iaf. bra, men då mår ju inte annat så bra heller tyvärr, he he... Fick denna erfarenhet i min slaskburk när jag exprimenterade lite väl hårt med ph. Tanken var att ligga på 8.6... Min erfarenhet blev att det är svårt att laborera fram ett högt konstant ph som är tillräckligt att döda bryopsisen utan att vara farligt för resten av det levande.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en gul kirurg som tar bryopsis men det är jag nog rätt ensam om förstår jag. Den verkar dock beta bättre om man river bort det översa lagret med "ludd". Annars tycker jag sjöharar funkar bra på de små problem jag haft.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Siganus blir STORA och de växer snabbt. Lo vulpinus kan vara ett vettigt alternativ, de brukar käka det mesta i algväg.
Min vulpinus äter inte Bryopsis.
Min Vulpinus är inte heller någon vidare bryopsisätare vad jag kan se.

Jaha, men vilken fisk skall man ta då? :smiley24:

Det där med magnesium är intressant. I en tidigare tråd tipsade PatriksS om kent-marine Tech-m magnesium mot bryopsis. Vad jag kunde se på reef central så verkade de som enbart höjde magnesiumet över iaf. 1500 inte nå så bra resultat, en del hade även över 1650 utan resultat som jag förstod det... Det verkar snarare som det är en förorening i tech-m som gör susen (spekulerar jag i). Har inte provat själv men vad någon annan kanske fått goda resultat me mg över 1650?

Håller helt med, har läst precis samma sak: endast kent marine tech-m funkar om man höjer Mg-värdet med det till över 1500 ppm. Jag har provat att höja med både magnesiumsulfat och med magnesium klorid tillsammans, det funkade inte. Högre magnesiumvärde gör för övrigt att korallerna har svårare att kalcifiera/växa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en gul kirurg som tar bryopsis men det är jag nog rätt ensam om förstår jag. Den verkar dock beta bättre om man river bort det översa lagret med "ludd". Annars tycker jag sjöharar funkar bra på de små problem jag haft.

Jag har samma erfarenhet - fisk vill oftast gnaga med stenen som motstånd. Stora ludd äter de helst inte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...