Gå till innehåll

Nytt salt är fött


sequencezero

Rekommenderade inlägg

  • Svar 50
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Wiking: jag har tyvärr ingen kompis som har saltvatten och jag känner ingen här i närheten som har heller tyvärr.

Sök och du skola finna. Denna sida är en bra hjälp i sökandet:

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/memberlist.php?do=search

Många visar gärna sina kar då de närmsta är trötta på att höra och sen är vi många som är lite småstolta över vad vi lyckats med!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har faktist varit hos stefan molin en gång (köpte skummare av honom), funderar på att ta kontakt med honom igen.... han bor ju i grannstaden så varför inte? :) Om inte annat så har han ju lite tips och trix på andra roliga grejer. hehe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du är välkommen till mig, bara 1 km längre resa. Jag har bara en flytboj som jag kollar min densitet med, men jag har stämt av mot en refraktometer så jag har koll på den.

Har du testat att mäta Mg och Ca i nyblandat vatten?

Japp, Molin är en riktig uppfinnar jocke.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Wiking: ja jag kommer gärna förbi dej och tittar på ditt kar o snackar lite... det vore kul. :)

jag har tagit om testerna nu och har kommit fram till att jag borde ha räknat fel igår för idag såg det bättre ut men inte på magnesiumet, det va 1680mg och calciumet va ca 420mg. har ni några bra tips på hur man kan sänka magnesiumet??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hör av dig om och när du vill komma.

Märkligt att ditt Mg är så högt. Vad jag vet så kan man bara sänka Mg genom vattenbyten. Men du verkar ju ha fått högt Mg pga ditt nyblandade vatten, stämmer det? Eller har du vid något tillfälle adderat Mg av någon anledning?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej igen. nu har jag funderat lite på vad det är som kan tillföra mg i karet och jag har kommit fram till en sak, jag har ett eheim ytterfilter som är fyllt med makaroner, kan det bli så av det?? är det någon som vet?

sen en annan fråga. ls:en köpte jag på herkuleszoo och jag undrar lite om någon vet hur länge man kan tänkas behöva köra in den?? den låg i deras kar med ljus och fisk i. karet har varit igång i två veckor och jag har ännu inte sett någon nitrittopp.

Ytterligare en fråga (orkar inte söka:) ) : vad tycker ni att jag ska ha för städpatrull? och när är det lagom att släppa i den??

MVH Erik Andrén

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Wiking: ja jag kommer gärna förbi dej och tittar på ditt kar o snackar lite... det vore kul. :)

jag har tagit om testerna nu och har kommit fram till att jag borde ha räknat fel igår för idag såg det bättre ut men inte på magnesiumet, det va 1680mg och calciumet va ca 420mg. har ni några bra tips på hur man kan sänka magnesiumet??

de går nog inte sänka magnesium. låt bara bli att tillsätta nytt så kommer det så småningom gå ner. 1680 är ändå inte nån katastrof. ..hmm.. nu kom jag förresten på ett sätt...nyblandat salt kan blandas med korallsand..korallsandens kalciumkarbonatyta kommer mättas med magnesium. de går ju inte göra i ett akvarium som är igång, men bara som kuriosa. man gör ju så med flit ibland vid nystart för att mätta sanden med magnesium. på detta sätt undviker man att den nya sanden sänker alkaliniteten, som den ju annars lätt gör i början, innan den beklätts med magneisumjoner.

Mvh

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej igen. nu har jag funderat lite på vad det är som kan tillföra mg i karet och jag har kommit fram till en sak, jag har ett eheim ytterfilter som är fyllt med makaroner, kan det bli så av det?? är det någon som vet?

sen en annan fråga. ls:en köpte jag på herkuleszoo och jag undrar lite om någon vet hur länge man kan tänkas behöva köra in den?? den låg i deras kar med ljus och fisk i. karet har varit igång i två veckor och jag har ännu inte sett någon nitrittopp.

Ytterligare en fråga (orkar inte söka:) ) : vad tycker ni att jag ska ha för städpatrull? och när är det lagom att släppa i den??

MVH Erik Andrén

Ditt ytterfilter med makaroner kan inte tillföra Mg till ditt kar.

Nitrit toppen kommer olika, ibland kan det ta 3-4 veckor innan den kommer, stay cool.

Jag skulle väntat med städpatrull tills nitrit toppen kommit och försvunnit, jag vet att andra stoppar i dem ganska omgående. Köp lite olika sniglar - eller snäckor som de igentligen heter. Alltid trevligt med lite olika arter. Kläm gärna till med 10-20 stycken direkt när du väl köper.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej igen. nu har jag funderat lite på vad det är som kan tillföra mg i karet och jag har kommit fram till en sak, jag har ett eheim ytterfilter som är fyllt med makaroner, kan det bli så av det?? är det någon som vet?

sen en annan fråga. ls:en köpte jag på herkuleszoo och jag undrar lite om någon vet hur länge man kan tänkas behöva köra in den?? den låg i deras kar med ljus och fisk i. karet har varit igång i två veckor och jag har ännu inte sett någon nitrittopp.

Ytterligare en fråga (orkar inte söka:) ) : vad tycker ni att jag ska ha för städpatrull? och när är det lagom att släppa i den??

MVH Erik Andrén

om stenen legat ett tag hos herkules, så är den redan inkörd, och då är det inte säkert att det kommer någon nitrittopp alls.

städpatrull: sniglar, tex astrea, köp många!, men det är tyvärr ganska dyrt(40 kr styck), men behövs. Åtminstone 10 sniglar per 100 liter vatten till o börja med, o sen kanske 15 sniglar per 100 liter.

viktigt att tidigt köpa en sandstädpatrull också..där finns sniglar som ggräver ner sej i sanden..nasarius. Där behöver man kanske 10 per 100 liter också. En eller två sandstjöstjärnor är också bra, gråbruna till färgen. Eremiter, dom med blå klor, kommmer åt där inga andra kommer åt, 5-10 st kan vara lagom.

Städpatrullen skall alltid vara den grupp djir som kommer först på plats, o eta när nitrittoppen lagt sej. i ditt fall kanske det inte blir nån nitrittopp, så du bör ganska snart, kanske inom en vecka, börja försiktigt köpa dessa djur. OBS: koppa in dom noggrant..dom är mer känsliga än fioskar o koraller för plötsliga förändringar.

Lycka till

JOnas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Städpatrullen bör klara magnesiumhalten. Jag har två Jättekrabbor i mitt kar och de har inte plockat mina erimiter, de verkar bara äta kalkalger av någon anledning.

Jo eremiterna kan gå på snäckorna eftersom eremiter behöver större skal efterhand som de växer. Jag tror man kan köpa några tomskal och lägga i karet då plockar väl eremiterna dessa i första hand misstänker jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

[

quote=sequencezero;237462]städpatrullen kommer inte ta skada av den höga magnesiumhalten då??

Onej

kommer det funka med eremiter och krabban som kom med stenen??

ja, sannolikt. prova.

kanske en dum fråga oxå, eremiterna kommer inte gå på astreerna för deras skal??

nej, inte dom med blå klor. köp små.

Mvh

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Tjenare igen!

nu börjar det hända lite i karet men jag behöver lite hjälp med befolkningen, lite tips på vad som skulle kunna passa. nu har jag en dvärg kejsare (centropyge bispinosus), en gul kirurg (zebrasoma flavescens), två clownfiskar (amphiprion percula) och två kardinaler (pterapogon kauderni eller banggai). vad gäller koraller så har jag en liten koloni med knapp polyper (protopalythoa sp.) tror jag, ska ta kort imorrn, och en liten koloni med något som jag inte vet vad det är, ska ta kort på det imorrn också. det jag vill ha hjälp med eller tips om är vad jag kan tillföra mer som är lättskött både vad gäller koraller och fiskar, även räkor för det har jag inga. ge mej gärna lite länkar och bilder på det ni tror skulle passa. :) tack på förhand

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad gäller koraller mm så funkar nästan alla mjukisar så det är bara att välja vad du vill ha. SPS och LPS är oftast mer krävande.

Fiskar är så beroende på vad du vill ha i ditt kar. Du har redan ett gäng fiskar och du har 240 liters kar. Ta det lite lugnt och läs massor vad andra har så kommer du finna att just den fisken vill du ha. Ta det lugnt det är viktigt!

Dock vill jag gärna se någon bild!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köp gärna lite räkor som du är inne på. De skitar inte ner utan hjälper i stället till att hålla rent genom att plocka överblivet foder. Dessutom är det väldigt trevliga djur, har man väl haft dem en gång så vill man aldrig vara utan. Jag försöker alltid ha 4-8 stycken samtidigt, just nu har jag 6 stycken, 3 olika sorter.

Alla är väldigt lättskötta, dessutom förökar de sig vilket uppskattas av fiskarna som snabbt äter upp alla yngel.

Putsarräkan.

http://www.menandpets.com/pesci/en_Lysmata_Grabhami.htm

Eldräka, lite dyrare men mycket fin i färgen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Fire_shrimp

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

så här kommer lite bilder. :) ne några mer fiskar blir det inte på ett bra tag men det kan vara kul med lite tips ändå. jag hade ju lite funderingar på en dvärg drake men sen hörde jag att dom inte gick ihop med clowner... stämmer det?? har ni någon aning om vad det kan vara för koraller jag har?? jag har tyvärr inte 100% koll på det

MVH Erik

post-3524-14468915701927_thumb.jpg

post-3524-14468915702099_thumb.jpg

post-3524-14468915702259_thumb.jpg

post-3524-14468915702483_thumb.jpg

post-3524-14468915702725_thumb.jpg

post-3524-14468915702889_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Drakar är ju rovfisk så det finns anledning att tro att den tar dina clownfiskar. Jag är dålig på koraller men bilderna i mitten är någon slags skivanemon, jag har dem också. Förökar sig ganska bra.

Titta runt lite på olika gyltor. De är ganska livliga fiskar och inte speciellt svåra att ha. Dessutom är det vettiga priser på de flesta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...