Gå till innehåll

Nytt salt är fött


sequencezero

Rekommenderade inlägg

Hej!

Äntligen är mitt första saltkar igång. Det är ett 248liters med 60liters sump. det har varit mycket slit innan man har kommit såhär långt så det känns väldigt skönt när allt funkade när man satte i väggkontakten. :ler: Alla värden ser helt ok ut men det gör det väl nästan alltid precis dom första dagarna? :) Jag är faktist väldigt nöjd med aquascapen också. Kom gärna med tips om ni ser något konstigt på bilderna. :)

post-3524-14468915409522_thumb.jpg

post-3524-14468915409724_thumb.jpg

post-3524-14468915409903_thumb.jpg

post-3524-14468915410071_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 50
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Laggeman: jag tog ett nätagg från en dator och kopplade lite. :) för tillfället är det bara två fläktar som går på fullfart ca 1550rpm med det är pågång två stora fläktar till. :)

Sillen: jag är väldigt nöjd med resultatet än sålänge, fick med en krabba på köpet i levendestenen men den har jag inte sett något mer tyvärr. börjar växa ut en rörmask oxå tror jag... ni kanske kan svara på vad det är för något?? jag kommer att sträva efter att kunna hålla en drake till att börja med, det har varit en dröm sen man var liten. om det känns tråkigt så får man väl tänka om lite. :)

post-3524-14468915410247_thumb.jpg

post-3524-14468915410376_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aquario: tror du verkligen att det är en glasros?? den är ganska stor asså.

Wiking: Haha ja sambon tycker att jag är en idiot som ställer klockan mitt i natten bara för att titta på akvariet... jaja, ska nog kunna lära henne oxå. :) tyvärr så har jag inte lyckats se krabban ändå, det kommer väl antar jag, bara massa små larver. hoppas att det är normalt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Glasrosor som sitter på sten är lättast att ta bort genom att ta tex spruta från ett test kitt, som du fyller med kokande vatten. Spruta sen vattnet i mitten av glasrosen så försvinner den.

Mitt kar har varit igång ett halvår, och jag fick min första glasros för rvå veckor sen. Dagen efter hade jag tre osv. Så dom sprider sig som ogräs.

När det gäller krabbor så är min erfarenhet att dom brukar dö efter ett tag. Vet dock inte varför..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade gjort som Alexander med hett vatten. Den kommer antagligen försvinna in i stenen när du närmar dig men då sprutar du in i hålet också. Gör det då 2 ggr och 2 ggr precis runt hålet.

Jag gissar du har barn med tanke på din avatar. Du måste barnsäkra ditt kar om du ska ha en drake. Jag tycker själv de är coola fiskar men de är giftiga. Läs gärna om hur Thessan mådde efter att kommit emot sin drake!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sillen: ja jag gjorde det... ingen trevlig historia. barnsäkring är på gång, ska fixa ett lås till huven ovanför karet. en annan sak jag funderade på är hur man koppar in en drake, jag menar det är väl inde direkt så att man tar den med en håv det sista?? pajar väl fenorna??

Efter jobbet nu så ska jag hem och koka lite vatten till mina kära glasrosor så får vi väl se hur det går. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag brukar ta med vattenkokaren till akvariet så vattnet är riktigt varmt. Funkar bra för mig. Om du sedan ser att det finns fler glasroser som sitter på ställen du inte kommer åt så finns det alla möjliga v arianter på hur man får bort dem. Sök på glasrosor eller bottagning så kommer du få fler tips!

Inkoppning av drake är jag inte säker på hur man gör. Men jag hade nog varit beredd på att ta med lite vatten från inkoppningen och göra det i en burk så det inte går hål i påsen. Jag vet inte hur de transporteras hem heller!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Krabborna håller sig inne i eller bland stenar på dagen, på natten kommer de ut och käkar alger och vad det nu mer kan var. Att din Sambo kallar dig idiot skall du inte bry dig om, hon kommer att leverera värre ord framöver när hon v e r k l i g e n förstår vad du startat upp.smiley1.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej igen!

Nu har jag utrotat lite glasrosor så nu hoppas jag att jag inte behöver oroa mej för det. :)

Jag har tagit lite tester på vattnet och undrar lite om ni tycker att det verkar bra??

Salinitet: 1.024

PH: 8.4

KH: 6dKH

Nitrat: 10ppm

Nitrit: .1ppm

Ammonia: .025ppm

Fosfat: 0mg

Calcium: 520mg

Magnesium : 1980mg

Temperatur: 27

Dessa tester har jag använt:

Fosfat, Kh, Ca, Mg: Sera

Ph, Nitrit, Nitrat, Ammonia: Marine Master Deluxe

Salinitet: Optisk refraktometer

Ni kan gärna tipsa mej om lite mer tester och kanske lite bättre tester som man borde ha.

Mvh Erik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du en nyköpt Magnesiumtest? Kolla att du har använt rätt vattenmängd.

Jag skriver det för att för tre år sedan ungefär hade jag en magnesiumtest som använde tre ml vatten i stället för två ml senare. Jag har inte hört talas om något salt som ger så högt magnesiumvärde så jag tycker det verkar skumt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja det är nyinköpt. jag använde 2ml vatten. tycker oxå att det verkar konstigt. vet inte riktigt vad jag ska göra åt det men jag ska prova att ta lite nya tester imorrn. karet har ju bara varit igång i en vecka än sålänge. kh:n ligger lite lågt oxå, måste fixa det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...