Gå till innehåll

halv död korall!!


Rekommenderade inlägg

hej!

i dag var jag på ZG i lomma och hitta en korall som var så vacker var rigtigt lysande råsa så jag vara ju bara tvungen att köpa den men enda problemet var att den var mer död en levande så jag fick den självklart billigare 150:- billigt eller dyrt aja skit samma nu vill jag bara att den ska överleva fick inget namn på den men ni kan säkert hjälpa mej!

vad kräver denna korall ska den stå ljust hur är det med cirkulation mm??

här har ni en bild på stackaren!!!

post-3353-14468915427606_thumb.jpg

post-3353-14468915427767_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej!

i dag var jag på ZG i lomma och hitta en korall som var så vacker var rigtigt lysande råsa så jag vara ju bara tvungen att köpa den men enda problemet var att den var mer död en levande så jag fick den självklart billigare 150:- billigt eller dyrt aja skit samma nu vill jag bara att den ska överleva fick inget namn på den men ni kan säkert hjälpa mej!

vad kräver denna korall ska den stå ljust hur är det med cirkulation mm??

här har ni en bild på stackaren!!!

Det ser i mina trötta ögon(som har sett alldeles för mkt tarmar o annat elände)...

ut som en:Cynarina lacrymalis eller en scolymia. skillnaden mellan dessa tycker åtminstone jag kan vara svår även i verkligheten. Ted!: Du vet nog exakt..vad tror du?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det ser i mina trötta ögon(som har sett alldeles för mkt tarmar o annat elände)...

ut som en:Cynarina lacrymalis eller en scolymia. skillnaden mellan dessa tycker åtminstone jag kan vara svår även i verkligheten. Ted!: Du vet nog exakt..vad tror du?

Tarmar och elände??

aja moste påpeka att den ser exstra dålig ut på bilderna då den precise flyttat in men nu har han börjat blåsa upp sej och se bättre ut (men inte bra) ska ta ett par nya bilder i kväll så ni får se tror ni att man kan rädda den?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns flera att förväxla med :-) Tex Indophyllia sp.

Här finns en bra artikel att kika på.

Länk

http://www.advancedaquarist.com/issues/nov2003/invert.htm

låtom oss nu inte krångla till de Ted;)...när man hör ljudet av hovar skall man inte tänka på zebror utan hästar;)

nåväl..jag tror på cynarina, men vill gärna veta vad du tror ted..de står inte i artikeln;)....kom igen nu:)

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hehe hadde jag inte vatt på jobbet så skulle jag hjälpt till med ett par nya bilder!

men tängte på en sak den har munnen öppen kan man blanda lite phyton plngton (stavning)

och lite artemia för att sedan suga upp det med en spruta och spruta rakt på munnen så han kan äta lite?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den bör nog läka igen skadorna innan den kan äta nämnvärt. Testa när du släcker ljuset om ett par veckor om du kan locka fram fångsttentakler med en aning mat. Innan du får se dem är det ingen mening att mata. Låt korallen stå på botten i måttlig cirkulation men var noga med att blåsa bort sand som landar på den. En frisk korall klarar själv att maka bort en del sand men där är du inte än.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okej där ser man!

jag hadde brottom så jag han inte prata så mycket med säljaren om den men han sa bara den får mat så bör den kunna ta sej igen!!

men hmm aja får se i fall den har några tentaklar ute i natt! ska jag ha mån ljus på han? tängte den kanske känner sej tryggare då?

hmm många fråger hehe men jag har i ella fall satt han på botten får hoppas att inte min sanvändare drängker den med grus =S

men då ska jag allså inte försöka få i en artemia bit i munen på han då?

Tack för alla svar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fauna Marin har ju recept på hur du gör foder till organismer som fångar micropartiklar. Jag har själv användt deras system och de funkar super. Jag gjorde det i isbitar som jag sedan la i en kalkmixer med för stor cirkulation. På det viset fick jag maten doserad över 24 timmar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kanon Ted tack för alla bra svar så fort jag kommer hem så ska jag blanda ihop lite och prova hadde ju vatt skit kul i fall jag kan få den till att börja må bra igen för den ser verkligen skit fin ut rigtigt skrik rosa =)

du har inga fler bra tipps till mej!

*tipps jag fott är

*sätta den på botten lite halv skugga

*vara noga så den är fri från sand ditrius mm

*hur jag ska mata den

ska jag ha en liten maxi jet pump på den så att den får rigtigt bra med cirkulation eller det är ej bra?

ska jag skita i natljuset på den?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle nog inte rikta en Maxijet på den. Men kanske en bit över. Cirkulation är viktigt men kan man få till en så stor laminär ström som möjligt är det det bästa. Inte små och starka utan stora breda.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låt korallen vara i fred lite, du har maten i karet så det räcker och blir över. Du gör nog inte saken bättre när du är där i vattnet med dina händerna. :)

okej då låter jag den vara ett par veckor!!!

men får blåsa rent den från sten varje dag då mina sanvändare älskar att hälla ut sand på han tyvär =/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okej då låter jag den vara ett par veckor!!!

men får blåsa rent den från sten varje dag då mina sanvändare älskar att hälla ut sand på han tyvär =/

tycker du ska följa tipsen du fick innan,inget fel att mata lite!

jag brukar försöka följa råd från en person, annars blir det lätt

fel!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...