Gå till innehåll

Näringsvariationer på dygnsbasis, en fallstudie


Lasse

Rekommenderade inlägg

Hej

Startar en ny tråd här som efterföljare till min tråd om "Erfarenhet av Ultralifes Red Slime Remover". Det har varit en stor diskussion då och då om korallernas näringsupptag av framförallt fosfor och baserad på teori och andra källor. Eftersom jag har fått tillgång till bra analysutrustning där jag kan analysera ner på 2 decimaler vad gäller ortofosfat så började jag en liten test i mitt eget akvarie som är ett utpräglat mjukkorallsakvarie, bygger på biologisk filtrering och som drivs skummarlöst. Observera att de mätningar som jag redovisar frammåt och de eventuella slutsatser jag drar baseras på denna uppsättning och kan inte automatiskt överföras till något annat system.

För inlednigen till detta så gå till mitt inlägg 77 i ovanstående tråd https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=22538&page=4

Kortfattat har jag mätt upp en viss dygnsvariation av ortofosfaten i mitt akvarie, jag har mätt i tre dagar men på lite olika tider - skall nu försöka göra en mätning när jag sticker till jobbet och en mätning vid 21-tiden. Gårdagens mätning visade 0,67 ppm ortofosfat vid 7 tiden och 0,61 ppm vid 21-tiden - en tendens som varit de två andra dagarna också. Denna morgons mätning visar - hör och häpna - 0,67 ppm - nu får vi se vad värdet är kl 21:00

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 55
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

skulle vara intressant att veta vad det visar med tex salifert! inte säkert att det visar alls så mycket med "vanliga" tester!

Helt riktigt men för mig är just nu den grundnivån oviktig, det är skillnaden mellan morgon och kväll som är intressant eftersom jag om jag kan verifiera denna skillnad på ca 0,07 ppm mellan morgon och kväll kan få ett mått på dels den reella ortofosfatbildningen per dygn i mitt akvarium och dels på upptaget från i huvudsak mina koraller. För att verifiera att det är ett upptag i första hand (och inte en fällning) så vore det bra att kvantifiera nitratförlusten också - den borde vara strax över 1 ppm per dygn om det rör sig om ett upptag men kan mycket väl maskeras av denitrifikation. När jag kvantifierat fosfatsvägningarna skall jag lägga krut på att utveckla en nogran nitratmätning i mitt kar, vilket jag tror jag kan.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tror inte man kan se någon skillnad med våra hobby tester på några timmars "Korall förbrukning". Skall nog till Lasses analysutrustning

men mycket intressant Lasse

reflektion : så fosfaten förbrukas under ljustimmarna och byggs på under natten ?

skulle (teoretiskt ) fosfaten sjunka med fler ljustimmar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med, våra hobbytester är ju inget annat än hobbytester med allt vad det innebär.

Så detta skulle (bl a) kunna innebära att fotosyntesen på dagen, fallande PH och eventuellt KH på natten får fosfatvärdet att glida upp och ner?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med, våra hobbytester är ju inget annat än hobbytester med allt vad det innebär.

Så detta skulle (bl a) kunna innebära att fotosyntesen på dagen, fallande PH och eventuellt KH på natten får fosfatvärdet att glida upp och ner?

det är det jag menar, skulle vara intressant att se skillnaden på hobbytest vs proffstest,

vi ligger kanske inte så lågt som vi tror med våra enkla tester:) sorry OT Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att det du ser är en dygnsvariation av utfälld fosfat mot pH.

Om du kunde sänka pH ett par tiondelar ( med t.ex koldioxid t.ex ) på morgonen så skulle jag tro att du får en lika stor ökning till. Eller lägga i kalkvatten för att höja pH lika mycket för att få en lika stor minskning till på kvällen.

Ämne för utökat experimenterande?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Uppdatering från i kväll, dagens mätningar gav ungefär samma resultat som gårdagens -0,68 kl 09.00 (inget ljus tänt), 0,64 kl 17:30 samt 0,61 kl 21. Nu har jag fyra dagar i rad sett att jag har en dygnsvariation av fosfaten på ca 0,07 mg/l som fosfat - mätningarna (med all sin osäkerhet) indikerar en ortofosfatsvängning beroende på om det är belysning eller inte. PH svänger nu mellan ca 8 och 8,4 - jag har justerat upp lägsta pH lite grand så det stabiliserar sig vid ca 8. Vad beror detta på nu? Jag har givetvis funderat på Stigs teorier men tror inte det är hela sanningen. Det är riktigt att jag skulle kunna testa med att höja pH på morgonen direkt och se om jag får en snabb pH beroende svägning men jag kan inte använda kalkvatten till det eftersom jag då får en fällning med hjälp av kalciumet. I så fall får jag använda natriumhydroxid och justera upp pH till ca 8,3 innan ljuset tänds. Nu får vi ta de här pH värdena jag nämner med en nypa salt eftersom jag gjorde en kallibrering för en vecka sedan men vill inte göra nu eftersom jag vill ha dessa relativa värden jag får. Svängningen på pH har jag dock.

Min arbetshypotes just nu är att det inte är en pH beroende fällning och återföring som i huvudsak eller helt ger mina svängningstendenser utan att det är ett reelt upptag under belysningsperioden som gör att fosfaten totalt sjunker då och att det är bakteriell mineralisering som står för en stadig produktion av fosfat under hela dygnet men att den produktionen maskeras av ett upptag under belysningsperioden. Tillförseln av fosfat är alltså i så fall nästan dubbell så stor som den ökning jag mäter upp under de mörka timmarna (ca 0.07 mg/l eller ca 0,005 mg/l i timmen) sett på hela dygnet. Säg att bakterierna producerar ca 0,12 ppm fosfat under 24 timmar - då innebär det att något tar upp samma mängd men på 12 timmar - alltså det reella upptaget är strax över 0,01 mg/l fosfat per timme som belysningen är på. I tillväxt skulle det innebära att något som är en primärproducent i karet skulle växa ca 1 gram i våtvikt i mitt kar (upptag är på 10 timmar ungefär 0,14 mg/l PO4 -> på 100 liter ca 14 mg PO4 konsumeras per dag. I P uttryckt blir det då ca 4,7 mg P. P innehållet per våtvikt brukar beräknas till ca 0,45 % (gäller fisk men använder den siffran här). Om 4,7 mg är 0,45% av något så är detta något 1000 mg eller 1 gram. Detta tycker inte jag så märkligt eller mycket tillväxt - jag har snarare intrycket att min biomassa av primärproducenter ökar med mer än 1 gram om dan. Nåväl - för att verifiera detta så bör jag kunna hitta samma åtgång av nitrat (fast i mängd ca 10 gånger mer) och jag hoppas att jag framgent får möjligheter att titta på nitratbalansen i karet.

Det som kanske i nuläget talar mest emot min huvudtes om upptag är den maskinmässiga svängningstakten jag sett de sista två dagarna - jag kommer att mäta så här ca en vecka så får vi se vad det liknar då.

Glömde - mitt starkaste argument för att det verkligen rör sig om produktion och fastlåsning i koraller och alger är just - pH svängningarna - eller snarare vad som orsakar dem.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att det du ser är en dygnsvariation av utfälld fosfat mot pH.

Om du kunde sänka pH ett par tiondelar ( med t.ex koldioxid t.ex ) på morgonen så skulle jag tro att du får en lika stor ökning till. Eller lägga i kalkvatten för att höja pH lika mycket för att få en lika stor minskning till på kvällen.

Ämne för utökat experimenterande?

samma teori hade jag stig..men lasse trodde inte på detta. Jag tror lasses tydliga variationer beror på två saker, dels den av oss föreslagna mekanismen att en ph sänkning löser ut kalkbundet fosfat, men jag tror också på den lasse själv va inne på, att han har brist på organisk kolkälla(som ju alla akvarium i princip har) i kombination med ett mkt rikligt antal heterotrofa aeroba bakterier, som alltså för att få sitt kol måste bryta ner organiska föreningar. på köpet, som biverkan kan man säga, bryts då även den organiskt bundna fosfaten loss, som alltså ger denna ökning. Skälet till att jag tror på denna teori är att det är definitivt en av orsakerna till att vodkametoden ger en sån omedelbar sänkning av fosfat , men ej nitrat.

/JR

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Uppdatering från i kväll, dagens mätningar gav ungefär samma resultat som gårdagens -0,68 kl 09.00 (inget ljus tänt), 0,64 kl 17:30 samt 0,61 kl 21. Nu har jag fyra dagar i rad sett att jag har en dygnsvariation av fosfaten på ca 0,07 mg/l som fosfat - mätningarna (med all sin osäkerhet) indikerar en ortofosfatsvängning beroende på om det är belysning eller inte. PH svänger nu mellan ca 8 och 8,4 - jag har justerat upp lägsta pH lite grand så det stabiliserar sig vid ca 8. Vad beror detta på nu? Jag har givetvis funderat på Stigs teorier men tror inte det är hela sanningen. Det är riktigt att jag skulle kunna testa med att höja pH på morgonen direkt och se om jag får en snabb pH beroende svägning men jag kan inte använda kalkvatten till det eftersom jag då får en fällning med hjälp av kalciumet. I så fall får jag använda natriumhydroxid och justera upp pH till ca 8,3 innan ljuset tänds. Nu får vi ta de här pH värdena jag nämner med en nypa salt eftersom jag gjorde en kallibrering för en vecka sedan men vill inte göra nu eftersom jag vill ha dessa relativa värden jag får. Svängningen på pH har jag dock.

Min arbetshypotes just nu är att det inte är en pH beroende fällning och återföring som i huvudsak eller helt ger mina svängningstendenser utan att det är ett reelt upptag under belysningsperioden som gör att fosfaten totalt sjunker då och att det är bakteriell mineralisering som står för en stadig produktion av fosfat under hela dygnet men att den produktionen maskeras av ett upptag under belysningsperioden. Tillförseln av fosfat är alltså i så fall nästan dubbell så stor som den ökning jag mäter upp under de mörka timmarna (ca 0.07 mg/l eller ca 0,005 mg/l i timmen) sett på hela dygnet. Säg att bakterierna producerar ca 0,12 ppm fosfat under 24 timmar - då innebär det att något tar upp samma mängd men på 12 timmar - alltså det reella upptaget är strax över 0,01 mg/l fosfat per timme som belysningen är på. I tillväxt skulle det innebära att något som är en primärproducent i karet skulle växa ca 1 gram i våtvikt i mitt kar (upptag är på 10 timmar ungefär 0,14 mg/l PO4 -> på 100 liter ca 14 mg PO4 konsumeras per dag. I P uttryckt blir det då ca 4,7 mg P. P innehållet per våtvikt brukar beräknas till ca 0,45 % (gäller fisk men använder den siffran här). Om 4,7 mg är 0,45% av något så är detta något 1000 mg eller 1 gram. Detta tycker inte jag så märkligt eller mycket tillväxt - jag har snarare intrycket att min biomassa av primärproducenter ökar med mer än 1 gram om dan. Nåväl - för att verifiera detta så bör jag kunna hitta samma åtgång av nitrat (fast i mängd ca 10 gånger mer) och jag hoppas att jag framgent får möjligheter att titta på nitratbalansen i karet.

Det som kanske i nuläget talar mest emot min huvudtes om upptag är den maskinmässiga svängningstakten jag sett de sista två dagarna - jag kommer att mäta så här ca en vecka så får vi se vad det liknar då.

Glömde - mitt starkaste argument för att det verkligen rör sig om produktion och fastlåsning i koraller och alger är just - pH svängningarna - eller snarare vad som orsakar dem.

MVH Lasse

jag tror inte du kan bortse även från utfällningsteorin, då du ju faktiskt ha en betydande ph variation. det vore intressant o se vad du får för skillnader om du kunde helt eliminera ph svängningarna...vilket jag betvivlar att du klarar av utan en skummare...

jag tycker dina iaktagelser är intressanta, men som sagt. dom vore ännu mer intressanat med ett konstanht ph-värde...först då kan du dra slutsatserna att de skulle handla om att det är bakterierna som löser ut fosfat...men som jag skrev till stif...sannolikt är det en kombination..men det är än så länge bara en gissning från både dej o mej.

/JR

/JR

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@ Stig - tänk på vad pH-svängningarna i sig egentligen säger och lägg ihop det med den försvunna fosfaten. Skulle det finnas någon pH - svängning överhuvudtaget om det inte fanns en primärproduktion?

Dessutom - det växer utav bara helsike just nu, framförallt Xenian.

Edit den 4/5. Jag ställde om min luftning i går kväll så att jag skulle få ett lägre pH nu på morgonen och pH:t när jag tog provet var 7,9 och sjunker nog lite till innan ljuset tänds. Det finns också en anledning till varför jag gör denna test nu med ett så relarivt högt "bas"värde på fosfaten och inte omdelbart pressar ner fosfaten och gör mätningarna på låga nivåer.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som jag skrev ovan så sänkte jag mitt lägsta pH till ca 7,9 och dagen startade där. Första analysen kl 08:30 gav 0,66 alltså lägre än starten igår (det indikerar att första sättet att se om det är fällning eller upptag sket sig Stig). Jag tog om det två gånger - fortfarande 0,66 - visst inom felmarginal men det var åtminstone inte mer fritt fosfat än när pH vände vid strax över 8. Nästa prov tog jag 18:30 - 0,65! . Förut har jag mätt upp en sänkning på 0,01 ppm på 2 timmars ljus - nu var det 0,01 på 9 timmar varav ljus på under 7 timmar av denna tid. Här verkar den där oförklarliga mätvärdet som oftast brukar dyka upp ha visat sig. Vad var ändrat sedan igår - PH var 8,3 - lite lägre än normalt men bara marginellt men det kan inte förklara detta. Jag kom dock på en väsentlig sak och det har varit att jag varje dag innan har lagt i ca 1 ppm nitrat innan ljuset tänds men kom på att jag missat detta idag. La därför i det kl 18:30 och har mätt två gånger till under kvällen. pH har under denna tid stiget till ca 8,4. Kl 21:45 (3 timmar efter 0,65 värdet) - resultat 0,62 (alltså en minskning med 0,01 i timmen). Nu 22:30 bekräftade jag mätningen med att läsa 0,61. Det här är lite för bra för att vara sant men det indikerar två saker - obs indikerar, det kan finnas andra förklaringar och jag är nog till och med i utkanten på nogranhetsområdet för maskinen - mitt kar är nitratbegränsat och det jag läser är upptag i tillväxt. Jag kommer nu att återgå till att mäta en gång på morgonen och en gång på kvällen och se vad som händer. Tillsvidare skall jag också komma ihåg att sätta i nitrat innan jag går till jobbet.

Växtnördarna - Oveb och Defdac (och andra som jag inte känner till) - har ni inga kommentarer?

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det vore intressant att se en CO2 - HCO3 kalkyl. Det är ju också ett näringsämne som varierar på dygnsbasis. KH går ju att titrera med hög noggrannhet och jag antar du har en pH- meter med hög upplösning också. Kan du på något sätt koppla CO2- förbrukning med fosfaten blir jag nog nästan övertygad.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har funderat på att just titta på det men där finns en svårighet eftersom det inte är bara det kol som vandrar från bikarbonat/karbonat till koldioxid under belysning som konsumeras utan även det kol som finns ifrån den dolda koldioxidproduktionen från bakterier och annat. Jag måste först få en siffra på den produktionen och då måste jag berälna KH ökning plus mängden löst CO2 som gas per tidsenhet. Det går ju göra under natten när inte upptaget maskerar produktionen. Vi får se - just nu är jag mer inriktad på att försöka visa på ett nitratupptag också. När jag får tid skall jag börja med att utveckla en metod för nitratmätning - men det kan dröja.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

samma teori hade jag stig..men lasse trodde inte på detta. Jag tror lasses tydliga variationer beror på två saker, dels den av oss föreslagna mekanismen att en ph sänkning löser ut kalkbundet fosfat, men jag tror också på den lasse själv va inne på, att han har brist på organisk kolkälla(som ju alla akvarium i princip har) i kombination med ett mkt rikligt antal heterotrofa aeroba bakterier, som alltså för att få sitt kol måste bryta ner organiska föreningar. på köpet, som biverkan kan man säga, bryts då även den organiskt bundna fosfaten loss, som alltså ger denna ökning. Skälet till att jag tror på denna teori är att det är definitivt en av orsakerna till att vodkametoden ger en sån omedelbar sänkning av fosfat , men ej nitrat.

/JR

Hej Jonas! En lite "off topic" fundering...

Var har du fått uppgifterna om att vodka metoden sänker fosfat omedelbart men nitrat långsammare? Är det här på guiden? Enligt vad jag kommer ihåg av Mrutzek/Kokott (som hittat på metoden) varierar detta - ibland är det nitratet som sjunker först och ibland fosfatet. Men jag kan ha fel...

Sorry, Lasse åter till dina intressanta studie!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Jonas! En lite "off topic" fundering...

Var har du fått uppgifterna om att vodka metoden sänker fosfat omedelbart men nitrat långsammare? Är det här på guiden? Enligt vad jag kommer ihåg av Mrutzek/Kokott (som hittat på metoden) varierar detta - ibland är det nitratet som sjunker först och ibland fosfatet. Men jag kan ha fel...

Sorry, Lasse åter till dina intressanta studie!

Den graf som figurerar härstammar just från mrutxek och visar på en tidig fosfatsänkning. Grafen ittar du i advance aquarist, där man sammanfattar mrutzek...o samma graf o hänvisning finns i sprungs senaste upplaga. Däremot har jag inte mrutzeks originalartikel. I advance aquarist spekulerar man kring mekanismen till denna tidiga fosfatsänkning i enlighet med de jag skrev....

jag tror också, som du, att nitraten kan sjunka först i vissa fall...för de ena akvariet är ju inte de andra likt...men artikeln handlade alltså om de motsatta som är visat.

personligen tror jag att om man har någorlunda fosfat i vattnet, så kan nitraten sjunka ganska snabbt den med, i o med att assimileringen av nitrat startar lika fort som assimileringen av fosfat.

tyvärr har jag inte länken tillgänglig, men om du inte hittar grafen på advance aquarist kan du återkomma, så skall jag försöka gräva fram den:)

MVH

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som jag skrev ovan så sänkte jag mitt lägsta pH till ca 7,9 och dagen startade där. Första analysen kl 08:30 gav 0,66 alltså lägre än starten igår (det indikerar att första sättet att se om det är fällning eller upptag sket sig Stig). Jag tog om det två gånger - fortfarande 0,66 - visst inom felmarginal men det var åtminstone inte mer fritt fosfat än när pH vände vid strax över 8. Nästa prov tog jag 18:30 - 0,65! . Förut har jag mätt upp en sänkning på 0,01 ppm på 2 timmars ljus - nu var det 0,01 på 9 timmar varav ljus på under 7 timmar av denna tid. Här verkar den där oförklarliga mätvärdet som oftast brukar dyka upp ha visat sig. Vad var ändrat sedan igår - PH var 8,3 - lite lägre än normalt men bara marginellt men det kan inte förklara detta. Jag kom dock på en väsentlig sak och det har varit att jag varje dag innan har lagt i ca 1 ppm nitrat innan ljuset tänds men kom på att jag missat detta idag. La därför i det kl 18:30 och har mätt två gånger till under kvällen. pH har under denna tid stiget till ca 8,4. Kl 21:45 (3 timmar efter 0,65 värdet) - resultat 0,62 (alltså en minskning med 0,01 i timmen). Nu 22:30 bekräftade jag mätningen med att läsa 0,61. Det här är lite för bra för att vara sant men det indikerar två saker - obs indikerar, det kan finnas andra förklaringar och jag är nog till och med i utkanten på nogranhetsområdet för maskinen - mitt kar är nitratbegränsat och det jag läser är upptag i tillväxt. Jag kommer nu att återgå till att mäta en gång på morgonen och en gång på kvällen och se vad som händer. Tillsvidare skall jag också komma ihåg att sätta i nitrat innan jag går till jobbet.

Växtnördarna - Oveb och Defdac (och andra som jag inte känner till) - har ni inga kommentarer?

MVH Lasse

Ditt "misstag" med att glömma nitrat är intressant...de visar att ph-svängingarnas effekt på fosfatutfällningen inte är enda orsaken till dina fosfatvariationerk, utan också att du kan öka assimileringen hos de heterotrofa, aeroba bakterierna medlest nitrattillsättning. Att ditt nitrat, vid sidan om kol, således verkar till viss del begränsande, tror jag inte beror på en absolut nitratbrist, utan en relativ sådan, emedan du har så högt fosfat.

Förloppen visar alltså på ett onaturligt stort fosfatöverskott, som därför svarar på minsta nitrattillsättning, tillika ph variation. Jag tycker dina uppmätta skeenden är logiska och förväntade.

Ditt kar är som gjort för att svara förträffligt på kolkälla...o faktiskt kanske lite nitrattillsättning i början tills kolkällan jobbat ner fosfaten.

Mvh

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

enligt den graf som figurerar härstammar just från mrutxek och visar på en tidig fosfatsänkning. Grafen hittar du i advance aquarist, där man sammanfattar mrutzek...o samma graf o hänvisning finns i sprungs senaste upplaga. Däremot har jag inte mrutzeks originalartikel. I advance aquarist spekulerar man kring mekanismen till denna tidiga fosfatsänkning i enlighet med de jag skrev....

jag tror också, som du, att nitraten kan sjunka först i vissa fall...för de ena akvariet är ju inte de andra likt...men artikeln handlade alltså om de motsatta som är visat.

personligen tror jag att om man har någorlunda fosfat i vattnet, så kan nitraten sjunka ganska snabbt den med, i o med att assimileringen av nitrat startar lika fort som assimileringen av fosfat.

tyvärr har jag inte länken tillgänglig, men om du inte hittar grafen på advance aquarist kan du återkomma, så skall jag försöka gräva fram den:)

MVH

Jonas

OK! Jag tror jag kommer ihåg grafen men jag uppfattade den då som en graf över resultatet i deras testakvarium... men min tyska är inte i världsklass... grafen skulle visa hur viktigt det är att mäta, i princip dagligen för att sänkningen inte skulle bli för snabb... och att om det behövdes skulle man tillsätta fosfat/nitrat i det läget för att motverka stress för djuren.

Min erfarenhet är att det varierar... men att det oftast är fosfatet som man snabbast ser resultat på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om, jag säger om, den snabba fosfatsänkningen beror på min nitrattillsats - då har jag absolut nitratbrist i burken. Tillväxten plockar enligt ett visst kvotförhållande men det kan det hålla konstant så länge bägge ämnena finns. Växternas behov av en viss kvot beror inte på kvoten i vattnet. När man säger dålig kvot så hänsyftar man till att kvoten är så dålig att tillväxten kommer att helt plocka bort det ena eller andra ämnet - det växer till ett är slut och växten/algen plockar det i en bestämd kvot. Jag är inte alls säker på orsaken till den snabba fosfatsänkningen igår (jämfört med 2 andra dagar - dvs fortfarande för litet antal observationer för att man inte skall kunna avföra allt som mätfel).

Jag vill be er andra att försöka begränsa disk. till de mätresultat jag får och ta den övergripande disk. i Patriks fosfattråd istället - det blir lättare att följa på så sätt. Jag kommer att uppdatera så ofta jag kan med nya resultat och det är för tidigt att dra några resultat överhuvudtaget - allting är fortfarande spekulationer - även mina egna funderingar. Jag vet att det finns duktiga analytiker "out there" och ser gärna input vad gäller mätmetodik och om man överhuvudtaget kan läsa ut något absolut. Skulle vara kul om det kom mer inlägg än från "fosfatmaffian" så att vi även får Ahab att börja läsa :) (se tråden om forumets etik)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

OK! Jag tror jag kommer ihåg grafen men jag uppfattade den då som en graf över resultatet i deras testakvarium... men min tyska är inte i världsklass... grafen skulle visa hur viktigt det är att mäta, i princip dagligen för att sänkningen inte skulle bli för snabb... och att om det behövdes skulle man tillsätta fosfat/nitrat i det läget för att motverka stress för djuren.

Min erfarenhet är att det varierar... men att det oftast är fosfatet som man snabbast ser resultat på.

Jag har som sagt bara grafen att gå på samt den text som förklarade den, och har ej läst originalartikeln...o där ser man alltså att fosfaten går ner direkt, men nitratsänkningen kommer först efter en månad. Men jag tror exakt som du...att de kan variera...jag nämnde grafen som ett exempel på varför jag tror kolkälla är ypperligt i lasses fall, samt en intressant teori varför fosfat går ner tidigare:). Jag har ingen stor praktisk egen erfarenhet av kolkällemetoden, utan referade bara till de jag läst, o kan om cellbiologi...

Därför mkt intressant att höra dina erfarenheter som kan mkt mer än mej om detta, inte minst de praktiska:)...kanske uppslag för en ny tråd som du kan leda??;)

Mvh

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tillväxten plockar enligt ett visst kvotförhållande men det kan det hålla konstant så länge bägge ämnena finns. Växternas behov av en viss kvot beror inte på kvoten i vattnet. När man säger dålig kvot så hänsyftar man till att kvoten är så dålig att tillväxten kommer att helt plocka bort det ena eller andra ämnet - det växer till ett är slut och växten/algen plockar det i en bestämd kvot
.

yes!!..detta va min käpphäst i en tråd för ett tag sedan...så du höll alltså med mej utan att då säga nåt:ler:...jag visste de...;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...