Gå till innehåll

DIY - Automatisk zeovitreaktor


wrang

Rekommenderade inlägg

Jag skall börja med zeovitmetoden och tänkte man skulle bygga en automatisk reaktor så man slipper skaka den hela.

Hadde ett 110mm pvc rör hemma och började se hur man kunde få till det hela.

Var lite att fundera på men nu hoppas jag att det skall funka.

Det är en Eheim 600 pump som tillför reaktorn och en Tunze Master för att spola eller på så sätt skaka mediat

post-736-14468915469273_thumb.jpg

Båda är tillsatta i botten för att trycka upp vattnet i mediat

post-736-14468915469966_thumb.jpg

Utlopps röret är ett transparent 40mm rör som jag girat och satt ihop igen. För att mediat ej skall åka ut så sätter jag en sil där upp

post-736-14468915470164_thumb.jpg

Hoppas att detta kommer att funka :)

© -Wrang

post-736-14468915469455_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar. Ja jag hoppas att detta skall funka.

Har läst en del om det hela å kruxet skall vara att vattnet åker bakvägen istället för uppåt med den lilla pumpen.

Har fixat detta med att lägga en silliconmatta som lyfter då den stora pumpen sätts igång och då denna inte går så lägger den sig som ett lock nerår och vattnet förhoppningsvis ej går ut bakvägen, Som en stor backventil

post-736-14468915470557_thumb.jpg

Utblåset som man ser i mitten är ifrån den lilla pumpen ovan denna kommer dte ligga ett skydd så att mediat inte är ikontakt med siliconduken typ 3cm upp

post-736-14468915470337_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar. Skall köpa lite media oxså så man kan testköra det hela.

Ja såg en backventil hos Biotedmarin så det skulle vara en lösning om det ej funkar.

Den bästa backventilen vad jag läst är den med kula för detta ändamål

Allt é tajt ihopsatt så det finns möjligheter att plocka ner och göra om.

Så här ser inlopps delen ut inne i PVC muffen

post-736-14468915471231_thumb.jpg

PVC muffen är en 125 x 110 x 75

post-736-14468915471065_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

skall bli kul och följa

du får sätta webcamen på den när den är inkopplad :)

jag byggde en enklare variant av ett innerfilter som jag pumpar luftbubblor igenom en gång om dagen. Fungerar helt okey

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hittade det i manualen

http://www.korallen-zucht.de/files/dosing_english.pdf

sidan 6

Please make sure that the media won’t be exposed to air while the pump is off. This could damage the micro-organisms/bacteria that has populated the area.

Ställde frågan på zeovit forumet å fick svaret så här:

That should not cause any trouble as long as the material is not exposed to air for a longer time.

G.Alexander

Hi Wrang,

stones exposed above the waterline lose the specific heterotrophic zeo-bacteria, replaced with aerobic ones, thus a disruption on the "chains" & their use of specific carbon energy sources, resulting in varying lesser function, depending on the time of exposure.

I have not used the bubble-automation but from the video I've seen, the zeolites did seem to lack from agitation & cleaning of their surfaces.

Bob

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Klart att du skall köra på men visas den inte då finns den inte heller, så varför så snål med ditt bygge då man vet att det är många som undrar säkert hur du gjort din Aut reaktor....

Nej nån webbcam kommer det ej bli på denna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Fortsatte idag med bygget fattades lite 16mm krökar så bygger står still igen -poop-

Här é lite bilder och en uppdatering. En Extra krök på inkommande vatten för att förhindra att reaktorn tömmer sig på vatten och Zeovit stenarna blir torrlaggda

post-736-14468915594715_thumb.jpg

Just nu är det 1liter KZ Zeovit i behållaren

post-736-14468915594252_thumb.jpg

post-736-14468915594518_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tjo wrang.

1. om du gjort "böjen" högre, hade det resulterat till att du kunnat ha i mer zeovit i huvudröret ?

2. har du övervägt en loop på tunzemastern och förkastat den iden ? varför isf ?

ser dock bra ut.. är klart intresant om det hela funkar som tänkt.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1. Japp mitt kar é ju runt 600 liter så räknade med 1,5liter zeovit (1liter/400liter vatten)

2. Nån cloosed loop har jag ej tänkt alls att ha. Går tyvärr ej att göra detta med denna pump.

Japp jag é spänd att se hur det blir. Hittade lite saker här hemma i lådan så nu fattas det bara en PVC 90graders 16mm.

Skall provköra det hela i min gamla sump å filma hur det blir

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...