wrang Postat 3 maj 2008 Dela Postat 3 maj 2008 Jag skall börja med zeovitmetoden och tänkte man skulle bygga en automatisk reaktor så man slipper skaka den hela.Hadde ett 110mm pvc rör hemma och började se hur man kunde få till det hela.Var lite att fundera på men nu hoppas jag att det skall funka.Det är en Eheim 600 pump som tillför reaktorn och en Tunze Master för att spola eller på så sätt skaka mediatBåda är tillsatta i botten för att trycka upp vattnet i mediatUtlopps röret är ett transparent 40mm rör som jag girat och satt ihop igen. För att mediat ej skall åka ut så sätter jag en sil där uppHoppas att detta kommer att funka © -Wrang Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Hedengren Postat 3 maj 2008 Dela Postat 3 maj 2008 Inte för att jag har läst på jätte mycket om zeovit men det är alltid lika spännande att följa dina byggen... Ska bli spännande det här, kanske något att göra i framtiden. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
_Manne_ Postat 3 maj 2008 Dela Postat 3 maj 2008 detta kan bli intressant.! mvh manne Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
wrang Postat 3 maj 2008 Författare Dela Postat 3 maj 2008 Tackar. Ja jag hoppas att detta skall funka. Har läst en del om det hela å kruxet skall vara att vattnet åker bakvägen istället för uppåt med den lilla pumpen.Har fixat detta med att lägga en silliconmatta som lyfter då den stora pumpen sätts igång och då denna inte går så lägger den sig som ett lock nerår och vattnet förhoppningsvis ej går ut bakvägen, Som en stor backventilUtblåset som man ser i mitten är ifrån den lilla pumpen ovan denna kommer dte ligga ett skydd så att mediat inte är ikontakt med siliconduken typ 3cm upp Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Tedb Postat 3 maj 2008 Dela Postat 3 maj 2008 Cooooooolt Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
_Manne_ Postat 3 maj 2008 Dela Postat 3 maj 2008 wrang: skulle man inte kunnat köpa en färdig 20mm backventil o satt på mastern innan den går in i själva reaktorn ? eller budget ? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
wrang Postat 3 maj 2008 Författare Dela Postat 3 maj 2008 Tackar. Skall köpa lite media oxså så man kan testköra det hela.Ja såg en backventil hos Biotedmarin så det skulle vara en lösning om det ej funkar.Den bästa backventilen vad jag läst är den med kula för detta ändamålAllt é tajt ihopsatt så det finns möjligheter att plocka ner och göra om.Så här ser inlopps delen ut inne i PVC muffen PVC muffen är en 125 x 110 x 75 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
_Manne_ Postat 3 maj 2008 Dela Postat 3 maj 2008 väntar med stor förväntan av vad detta kan resultera i.. mvh manne Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Keek Postat 3 maj 2008 Dela Postat 3 maj 2008 skall bli kul och följadu får sätta webcamen på den när den är inkopplad jag byggde en enklare variant av ett innerfilter som jag pumpar luftbubblor igenom en gång om dagen. Fungerar helt okey Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
wrang Postat 4 maj 2008 Författare Dela Postat 4 maj 2008 Nja jag skall nog få tag på ett litet akvarium å filma det hela så man slipper trängas under bänken Luftbubblor i ett zeovitmetod är helt fel vad jag läst ikväll Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
_Manne_ Postat 4 maj 2008 Dela Postat 4 maj 2008 ser bra ut.. nu vill vi se den "in action" snart.. går ju snabbt framåt.. mvh manne Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Keek Postat 4 maj 2008 Dela Postat 4 maj 2008 fauna marin har en som "pumpas" med luftbubblor http://www.faunamarin.de/downloads/Zoematic_auto.zip där stal jag ideen men din blir nog en elegantare lösning Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 4 maj 2008 Dela Postat 4 maj 2008 Wrang: Var läste du om luft i Zeolitfiltret? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
wrang Postat 4 maj 2008 Författare Dela Postat 4 maj 2008 Wrang: Var läste du om luft i Zeolitfiltret?Typiskt att man ej hittar det nu men skall leta vidare.... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
wrang Postat 5 maj 2008 Författare Dela Postat 5 maj 2008 Hittade det i manualenhttp://www.korallen-zucht.de/files/dosing_english.pdfsidan 6Please make sure that the media won’t be exposed to air while the pump is off. This could damage the micro-organisms/bacteria that has populated the area. Ställde frågan på zeovit forumet å fick svaret så här:That should not cause any trouble as long as the material is not exposed to air for a longer time.G.AlexanderHi Wrang, stones exposed above the waterline lose the specific heterotrophic zeo-bacteria, replaced with aerobic ones, thus a disruption on the "chains" & their use of specific carbon energy sources, resulting in varying lesser function, depending on the time of exposure.I have not used the bubble-automation but from the video I've seen, the zeolites did seem to lack from agitation & cleaning of their surfaces. Bob Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Keek Postat 5 maj 2008 Dela Postat 5 maj 2008 okey min verkar fungera så jag kör på .men din lösning blir som sagt ellegantare skall bli kul och se på webbcam Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
wrang Postat 8 maj 2008 Författare Dela Postat 8 maj 2008 Klart att du skall köra på men visas den inte då finns den inte heller, så varför så snål med ditt bygge då man vet att det är många som undrar säkert hur du gjort din Aut reaktor....Nej nån webbcam kommer det ej bli på denna. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Keek Postat 8 maj 2008 Dela Postat 8 maj 2008 hehe riktigt, jag får se blir kanske en tråd. men nu låter vi din tråd handla om ditt bygge Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
loyden Postat 12 maj 2008 Dela Postat 12 maj 2008 hej vrang jag har bygt mig en reaktor ja med men har en lop på den stora pumpen som rör om zeovitstenarna så då får du ingen tryckförändring i reaktorn Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
wrang Postat 2 juni 2008 Författare Dela Postat 2 juni 2008 Fortsatte idag med bygget fattades lite 16mm krökar så bygger står still igen Här é lite bilder och en uppdatering. En Extra krök på inkommande vatten för att förhindra att reaktorn tömmer sig på vatten och Zeovit stenarna blir torrlaggdaJust nu är det 1liter KZ Zeovit i behållaren Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
_Manne_ Postat 2 juni 2008 Dela Postat 2 juni 2008 tjo wrang.1. om du gjort "böjen" högre, hade det resulterat till att du kunnat ha i mer zeovit i huvudröret ?2. har du övervägt en loop på tunzemastern och förkastat den iden ? varför isf ?ser dock bra ut.. är klart intresant om det hela funkar som tänkt.mvh manne Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
wrang Postat 2 juni 2008 Författare Dela Postat 2 juni 2008 1. Japp mitt kar é ju runt 600 liter så räknade med 1,5liter zeovit (1liter/400liter vatten)2. Nån cloosed loop har jag ej tänkt alls att ha. Går tyvärr ej att göra detta med denna pump. Japp jag é spänd att se hur det blir. Hittade lite saker här hemma i lådan så nu fattas det bara en PVC 90graders 16mm.Skall provköra det hela i min gamla sump å filma hur det blir Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Laggeman Postat 2 juni 2008 Dela Postat 2 juni 2008 Väntar spänt på filmen! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Stefan molin Postat 2 juni 2008 Dela Postat 2 juni 2008 hej Cristian,glöm inte att göra ett tätslutande lock,då slipper du en massa luft bubblor när den ren spolar,några lager Gladpak och några kraftiga gummiband på toppen av röret,mvh stefan Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
_Manne_ Postat 2 juni 2008 Dela Postat 2 juni 2008 ska bli kul o se filmen så man kan se lösningen igång.. så får vi se hur pass "skakningen" funkar med tunzepumpen.mvh manne Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.