Gå till innehåll

Sandvändare


Veijo S

Rekommenderade inlägg

Jag har en fundering på vad jag skall använda för sandvändare jag har en sjöstjärna men den räcker inte ricktigt till i mitt kar:) så jag har funderingar på snäckor eller något annat som städar sanden bra några förslag??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har Nassarius som kryper upp och ner ur sanden som u-båtar. Man måste nog ha riktigt många om det ska bli en bra effekt, för de är inte så stora (1,5 cm) men fina och roliga att titta på.

Annars har jag funderat på Strombus - men Queen Conch blir ju stor som ett mindre monster. Det ska finnas mindre som håller sig under 5 cm men jag vet inte hur lätt det är att få tag på såna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan bara instämma i växelsången att Nassarius är excellenta. Dyker upp o ner som ubåtar, men mest nergrävda i sanden..där dom ska vara..o hålla rent:)

Det finns en sort som är riktigt liten, sen en något större. Båda sorterna är nassarius tror jag, men kanske olika "efternamn".

Mvh

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Strigata (eller "NIKE" som jag kallar dom , strigatan har en nikelogga upp och nervänd på gälen )är super på att vända sand, fast dom vill helst vara ett par. Dom silar hela dagen men det blir lite grumligare i vattnet som bieffekt. Jag har haft otur med mina strigata dom har dött efter ett par månader , verkar som om dom inte får i sig tillräckligt med mat från bottensanden så dom smalnar av och dör hur mycket du än försöker och mata.

Vet inte om du kanske har bättre tur.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...