Nizztos Postat 24 maj 2008 Dela Postat 24 maj 2008 Är våra PVC rör/anslutningar samma som jänkarnas? Dvs 1" motsvarar 25mm, 1 1/4" är 32 mm etc? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
wrang Postat 24 maj 2008 Dela Postat 24 maj 2008 Japp det är det1" = 25,40mm Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Nizztos Postat 24 maj 2008 Författare Dela Postat 24 maj 2008 Japp det är det1" = 25,40mmTackar, Bara för att helt gardera mig (så du inte bara svarade hur lång en tumme var). Om våra verkligen är 25mm och jänkarnas är 25.4 mm så skulle de ju inte riktigt matcha. Men om vi märker 1" rör med 25mm, eller jänkarna märker 25mm rör med 1" så är de ju samma.Jag tolkade ditt svar som att de verkligen är samma. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
_Manne_ Postat 24 maj 2008 Dela Postat 24 maj 2008 jag har både "svensk" pvc o utlänsk.. det kan bli ett litet glapp mellan "sorterna" men jag limmar med vanlig tangit i skarvarna så håller det tätt ändå.mvh manne Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
greger Postat 25 maj 2008 Dela Postat 25 maj 2008 jag är inte 100, men jag tror nog att det diffar lite, har haft lite problem att hitta passande rördelar till amerikanska skummare med tum- dimensioner. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
thore kjellberg Postat 26 maj 2008 Dela Postat 26 maj 2008 Bara för att javlas:http://www.perfecta.se/pumpguiden/pumpfakta.asp?refp=pumpfakta Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Sillen Postat 26 maj 2008 Dela Postat 26 maj 2008 Bara för att javlas:http://www.perfecta.se/pumpguiden/pumpfakta.asp?refp=pumpfaktaJag hoppas att det inte är för att jävlas du skrev detta, tolkar det inte så. Jag gissar att detta bara är ytterliggare en aspekt på att det går att mäta många saker också! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 26 maj 2008 Dela Postat 26 maj 2008 "Vår" gänga håller inte riktigt samma standard. Den heter R25 för det vi kallar 1".Gängan är en aning konisk och i standarden ingår också att den har rätt längd och stigning. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Edward Postat 28 maj 2008 Dela Postat 28 maj 2008 det är inte riktigt samma sak, de kommer att glappa lite men de ska nog inte vara något problem, men om det är gängade rör och kopplingar du spanar på så får du kolla upp, då den amerikanska standarden är NPT gäng och den europeiska är BSPT gänga, dom olika gängorna är båda koniska men skiljer lite grann i stigningen. Det går att sätta ihop NPT och BSPT men risk för läckage finns då de kanske inte tätar ordentligt, och eftersom det är plast och inte samma stigning på gängorna finns det risk att dom skär istället.. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.