Gå till innehåll

Mer Euphyllia dödsfall på gång - hjälp


Norgren

Rekommenderade inlägg

Eeek, bara 3 dagar efter att jag satt den i mitt akvarium så börjar denna stackaren på att dö.

Har gjort vattenbyte bara ifall men det verkar inte stanna upp.

mg4196vf2.jpg

ungefärliga siffror

temp 28.5 (dc 300 skickades idag)

pH 8.2

NO3 50

NO2 0

GH 21+

KH 6

Ca 480

Salt 1.024

Ska försöka få tag på ett fosfat test men det känns inte som att vattnet är skit för det mesta av de andra prylarna verkar må rätt bra. Föruteom en Favia har i stort sett dött också. Den hade blivit bränd på en sida så den var billig men nu har andra sidan dött så bara mitten lever.

Vad är det mest uppenbara jag borde göra/testa? Jag har inte metalhalogen men inte borde den ta livet av sig efter så kort tid? Tips?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har en frogspawn (?) som ser kanon ut. De har rätt så mycket ljus och lagom strömmar. Inte så att de ser ut som en hund som hänger ut genom fönstret i 200km/h. De fladdrar alldeles så där lagom. Den smälter liksom och sedan kommer hummern och sliter bitar så det bara yr.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker det ser ut så.

Du skall nog inte räkna med att koraller överlever i ett nitratvärde på 50. Enstaka klarar det men de får du ta som en glad överraskning.

Men det du mäter med en sticka har inte mycket med verkligheten att göra. Mätvärdena hamnar litet hur som helst när det är salt i vattnet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så en egen osmos + salt och sedan köra ett skapligt vattenbyte...?

Om det är den bruna jelly sjukan så vad kan man göra förutom att dränka den i jod?

Jag tror också att nitraten kan kan spela in här..brown jelly är en opportunistisk infektion...de betyder att friska koraller i goda vattenförhållanden klarar stå emot den bakterie som orsakar brown jelly...när förhållandena blir dåliga för korallen, som tex ett nitrat på 50, i kombination med en liten vävnadsskada, då först angrips korallen-

dom koraller som är angripna bör du avlägsna o bada i jod...men vad viktigare är e att du måste få ner nitraten.

/Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker det ser ut så.

Du skall nog inte räkna med att koraller överlever i ett nitratvärde på 50. Enstaka klarar det men de får du ta som en glad överraskning.

Men det du mäter med en sticka har inte mycket med verkligheten att göra. Mätvärdena hamnar litet hur som helst när det är salt i vattnet.

Jag vet inte hur jag ska tolka det Stig, för jag har ett nitrat värde i mitt kar som är över 40 enl det SERA test jag har(går bara till 40) och än så länge så ser mina koraller ut att må bra samt att de växer på bra.

Jag har ju både stenkoraller,knappar och olika skivisar.

Mitt höga värde har jag säkert haft i 4 månader nu och har problem att få ner det.

Jag vet nog själv lösningen på problemet. Lösningen är lätt men har ej tatt tag i det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet inte hur jag ska tolka det Stig, för jag har ett nitrat värde i mitt kar som är över 40 enl det SERA test jag har(går bara till 40) och än så länge så ser mina koraller ut att må bra samt att de växer på bra.

Jag har ju både stenkoraller,knappar och olika skivisar.

Mitt höga värde har jag säkert haft i 4 månader nu och har problem att få ner det.

Jag vet nog själv lösningen på problemet. Lösningen är lätt men har ej tatt tag i det.

kruxet e att alla koraller är olika känsliga. euphyllior är särskilt emotagliga för brown jelly disease...om förhållandena är optimala drabbas inte koraller av denna sjukdom..så nåt är fel med vattnet. Ett nitratvärde bör ej ligga över 5-10 enligt min mening...jag tror du måste börja jobba aktivt på att få ner nitraten. Tillsätta bakterier...ultralife...mekaniska fitler som rengörs ofta...detritusblåsning varje dag..säkerställa en frisk sandbädd med mkt sandsniglar...o till sist om detta inte hjälper, kolkälla.

jag skulle inte köpa fler koraller förrän vattnet blivit ok..

Hoppas du får ordning på detta...du har många här som hjälper dej så gott vi kan:)

Mvh

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har 3 olika sorters Euphyllior också och de frodas än så länge.

Det enda jag tror att jag måste göra är att gå över till osmosvatten igen istället för mitt kranvatten som innehåller ca 15, och jag misstänker att det byggs på hela tiden när jag fyller på medkranvattnet.

Jag kör även med vodka sedan mer än ett halvår tillbaka, sniglar har jag också gott om.

Så det är antingen att köra med osmos vatten eller om det finns någon annan metod som ni vet man kan testa så är alla tips välkomna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har 3 olika sorters Euphyllior också och de frodas än så länge.

Det enda jag tror att jag måste göra är att gå över till osmosvatten igen istället för mitt kranvatten som innehåller ca 15, och jag misstänker att det byggs på hela tiden när jag fyller på medkranvattnet.

Jag kör även med vodka sedan mer än ett halvår tillbaka, sniglar har jag också gott om.

Så det är antingen att köra med osmos vatten eller om det finns någon annan metod som ni vet man kan testa så är alla tips välkomna.

ok...ja..med så högt nitrat i kranvattnet så skulle jag inte våga skippa osmosen...

men sen tycker jag de är lite konstigt att du har 50 i nitrat om du kör med vodka...vad har du i fosfat?...man kan ju hoppas att kranvattnet e hela förklaringen...då är de ju lätt avhjälpt så att säga...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

PO4 på drygt 3ppm (max på skalan :/).

Inhandlat lite prylar så nu får vi se om det rättar till sig.

Oj...hm..oj...du har verkligen ett näringsproblem här..både högt fosfat o nitrat...

jag kanske blnadar ihop svaren här...men visst va de freddi o ej du som körde med vodka...isåfall kanske det är läge..??...vad har du för plan?

Mvh

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Allt verkar bra mycket bättre nu när jag snickrar mitt eget vatten och blandar själv men intresset för vodka metoden är väckt.

Sökning ger runt 268 trådar men en ansenlig mängd svar i varje och tänkte köra en fuling och se om någon kan ge mig riktlinjer över dosering i ett 130 liters RSM...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har samma problem med min euphyllia.

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=23530

Det som jag ser som ett problem i mitt kar är det höga nitrat värde som jag har.

Det är 4 av 6 huvuden som har vittrat bort för mej, jag bröt av ett huvud och har satt den i andra delan av akvariet och den ser ut att vara problem fri.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...