Gå till innehåll

Bruna koraller


havre

Rekommenderade inlägg

Tänkte bara höra om det existerar någon magisk fosfatnivå där korallerna blir bruna, framförallt acroporor. Gäller olika nivåer för olika underarter? Någon som har lite praktisk erfarenhet? För om jag förstått det rätt är det framförallt fosfaten som gör korallerna bruna. Nitratvärden över 10 är väl heller inte helt oskyldiga, men om förutsättningarna är ett nitrat på ~5.

Mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte bara höra om det existerar någon magisk fosfatnivå där korallerna blir bruna, framförallt acroporor. Gäller olika nivåer för olika underarter? Någon som har lite praktisk erfarenhet? För om jag förstått det rätt är det framförallt fosfaten som gör korallerna bruna. Nitratvärden över 10 är väl heller inte helt oskyldiga, men om förutsättningarna är ett nitrat på ~5.

Mvh Thomas

Jag har uppfattat det som att det framför allt är nitraten som gör korallen brun, ej fosfaten. Fosfaten har ju en mer direkt tillväxthämmande effekt. Det har ju nitraten också i o för sej men inte på samma direkta o dramatiska effekt som fosfaten.

Jag ser en mörkning av korallerna redan vid ett nitrat på 0.2...stor skillnad på mina koraller när nitraten går ner till omätbart från denna nivå. Beträffande fosfatnivåernas inverkan på färg, förrutom den skadliga den har på tillväxten, har jag ingen erfarenhet av.

Mvh

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Där ser man. Olika bud.

Vet att kvoten mellan nitrat och fosfat och hur de är i relation till varandra diskuteras tidigare så det lägger vi åt sidan här.

Rent teoretiskt skulle korallerna kunna ha bra utfärgning om nitraten är "nollad", men det finns fosfat i vattnet. Däremot så hämmar det kalcifikationen och tillväxten på korallerna.

Estetiskt = nitrat

Växthammande = fosfat

?

Gäller detta acroporer eller även andra sten koraller?

Mina montiporer är nämligen utfärgade och växer som bara den. Montisar är väl överlag tåligare. Detsamma gäller för min pocillopora som är så vita toppar att man blir bländad och en underbar rod/rosa färg. Min hysterix är även den otroligt rosa, men tillväxten har hämmats av mina klumpiga stötar i den...

För mig som aldrig rört mig i dessa micronivåer och framförallt kemi är det okänd terräng så håll ut även om vissa uttalanden verkar vara helt spåniga

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rent allmänt brukar man säga att fosfat ger brun färg.

Jag har upplevt att koraller bleknat framför allt i grön färg när nitraten "tagit slut". I allmänhet har det gått att få tillbaka färgen med nitrattillsats i en vecka. Jag tillsätter i dag ungefär 0,3 ppm per dag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intressant tråd, jag har enbart bruna koraller :( Har inte lyckats få tillbaka färgerna (förutom en acropora som är lila). Alla andra sps (ca 30 st) är bruna eller väldigt tråkig grön färg.)

Mätte 0 i nitrat o 0 i phosfat på sailiferts tester, (har faktiskt inte sett så klart vatten i testerna så jag tror det är 0 på riktigt.

Har ni något tips för att få upp lite färg? Hade själv tänkt Fosfatremover först och främst då det alltid finns lite fosfat iaf, eller har ni någon annan idé?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker att riktigt låga nitratvärden ger mina koraller en lite blek nyans, främst på mina gröna acroporor.

Stiger däremot nitraten till någonstans 1-5 så får korallerna en djupare mer murrig färg.

Jag försöker hålla min nitrat på 2 och sen ha så låg fosfat som möjligt då jag tycker framför allt polyperna får en brun färg så fort det e dags att byta fosfatremover. Oftast mäter jag inte mig till det utan tittar på mina ljusa acroporor när de går från creamfärgade till mer mörka.

Generellt så har jag den erfarenheten av mina sps att det bruna kommer av fosfaten eller när nitraten går upp en bit över 10.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intressant tråd, jag har enbart bruna koraller :( Har inte lyckats få tillbaka färgerna (förutom en acropora som är lila). Alla andra sps (ca 30 st) är bruna eller väldigt tråkig grön färg.)

Mätte 0 i nitrat o 0 i phosfat på sailiferts tester, (har faktiskt inte sett så klart vatten i testerna så jag tror det är 0 på riktigt.

Har ni något tips för att få upp lite färg? Hade själv tänkt Fosfatremover först och främst då det alltid finns lite fosfat iaf, eller har ni någon annan idé?

Fosfaten kan väl finnas i stenar och dyl och läcka ut lite hela tiden, finns då ingen remover eller att den är full så suger väl korallerna i sig den näringen och håller sig bruna. Bruna koraller kan ta bra tid på sig att bli ljusa och kräver då att de står i fosfatfattigt vatten.

Eller kan det bero på för lite ljus.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror inte du ska ge salifert för stor cred när det gäller fosfat-testet. Jag körde med det men fick vattnet testat hos min lokala handlare med en Hanna och där kom skräcken. Hade 0.07 eller 0.1 i fosfat, beroende på vilken testomgång man vill lita på ;). Så länge jag har mantisen får jag nog räkna med dessa nivåer iom hans storlek. Kommer bara inte köpa nå acropora, men som sagt trivs många andra koraller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intressant tråd, jag har enbart bruna koraller :( Har inte lyckats få tillbaka färgerna (förutom en acropora som är lila). Alla andra sps (ca 30 st) är bruna eller väldigt tråkig grön färg.)

Mätte 0 i nitrat o 0 i phosfat på sailiferts tester, (har faktiskt inte sett så klart vatten i testerna så jag tror det är 0 på riktigt.

Har ni något tips för att få upp lite färg? Hade själv tänkt Fosfatremover först och främst då det alltid finns lite fosfat iaf, eller har ni någon annan idé?

hade korallerna färg från början??..de finns ju dom koraller som skall va bruna...är sådana rent genetiskt...då är dom de oavsett näringsnivåer...möjligen till o med mer brunbeiga i nitratfattigt vatten o lite mer brungröna i nitrathaltigt vatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror inte man kan skilja på nitrat o fosfat beträffande dess bidrag till brunhet, eftersom zooxantheller behöver BÅDE nitrat och fosfat för att växa. Däremot tror jag att nitratvärdet, i enlighet med vad jag skrev i början, är mer direktkopplat till brunheten av det skälet att ett nollvärde i uppmätt fosfat är inte lika med noll i fosfat i praktiken. Detta i sin tur beror ju på den organiska fosforkälla som zooxantellerna kan utnytjja o som ej syns på testen,samt kanske också tillgodogörande av bundet oorganiskt fosfat(bundet som calciumfosfat och till kalciumkarbonat) i korallens närmiljö, som säkert inte heller den syns på testen.

Så enkelt uttryckt: BÅDA nitrat o fosfat ger brunhet eftersom båda krävs för att de skall bli zooxanthelltillväxt, men ett nollvärde i fosfat innebär inte med säkerhet att zooxanthellerna inte får nåt fosfat tillgodosett.

Mvh

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I mitt fall var de (acropororna) väldigt färgranna i mitt gamla kar innan flytten för 2 månader sen. Nu har de bara ljusblåa toppar iom att de växer, innan var hela korallerna gröna o lila.

ok. ja då tycker åtminstone jag detta är skumt, om det nu är så att du har så låga näringsvärden som du skrev..kanske ska du helt enkelt ner ännu lite till...eller kan de va för lite ljus??..brist på nåt spårelement??...det är nog bra att köra en mätning på nitrat o fosfat med en ny test också..

mvh

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...