Ted saltakvarium Postat 6 juni 2008 Dela Postat 6 juni 2008 Hej!jag är väldigt bekymrad över det här med lavasten.Är det farligt eller är det inte farligt. Jag förstår inte varför det skulle vara farligt eftersom söt-fiskar och växter inte har påverkats av det? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 6 juni 2008 Dela Postat 6 juni 2008 Häll litet saltvatten på diskbänken och den rostar. Men av vattenledningsvatten rostar den inte.Med lavasten är det så att vissa är farliga i saltvatten andra inte. Men det kan ta ett halvår ibland innan man undrar över varför fiskarna mår dåligt. Men de kan också dö på en vecka. Och någon har haft enstaka stenar i karet flera år utan problem. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
wrang Postat 7 juni 2008 Dela Postat 7 juni 2008 Sök i forumet så hittar du även svar om dettalavasten i saltvatten, bra eller dåligt? Lavasten! Nej Lavasten skall ej vara i ett saltvattensakvarium enligt mig och så många andra Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Ted saltakvarium Postat 7 juni 2008 Författare Dela Postat 7 juni 2008 om det nu är så att lavastenen är giftig, måste jag tömma hela karet då, och börja om från början? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
acuario Postat 7 juni 2008 Dela Postat 7 juni 2008 släng i en frökenfisk och se om det funkar innan du börjar bekymra dig Jag har haft lavasten i flera kar på 80 talet utan problem. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Ted saltakvarium Postat 7 juni 2008 Författare Dela Postat 7 juni 2008 okej jag testar nog med det Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
wrang Postat 7 juni 2008 Dela Postat 7 juni 2008 Varför gå tillbaka till 80-talet det är ju förbi!!!Släng ut Lavastenen å köp LS istället. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
acuario Postat 7 juni 2008 Dela Postat 7 juni 2008 Grabben har nog inte så stark ekonomi. Låt han testa. Ted jag rekomenderar också att du läser på så mycket du kan om denna hobbyn, Kolla också om det finns någon i närheten av dig som är kunnig och erfaren saltvattensakvarist. En sådan kan vara ovärderlig och att ha en mentor är mycket positivt Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Ted saltakvarium Postat 7 juni 2008 Författare Dela Postat 7 juni 2008 tack Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
DSB Postat 7 juni 2008 Dela Postat 7 juni 2008 Tror inte heller att det är några problem, har själv haft lavasten i i saltvattensakvarium utan problem. Det viktiga är att stenarna inte innehåller ådror med "skadlig" mineral, vilket är ganska enkelt att se.Däremot håller jag med wrang om att det finns ingen mening med att ha lavasten, det är bättre om du använder levande sten.Om du är säker på att det är "bra lavasten" kan du använda den som grunfundament för din levande sten, blir då lite billigare. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Ted saltakvarium Postat 7 juni 2008 Författare Dela Postat 7 juni 2008 jag tror inte det, för bakterierna sätter sig på lavastenen också för det är samma byggd som levande sten bara det att det finns inga bakterier i stenarna utan man måste hälla i bakterier och låta de sprida sig i några veckor Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
acuario Postat 7 juni 2008 Dela Postat 7 juni 2008 Du kan ju alltid leta efter begagnad sten och 10-20kg behöver inte kosta så mycket. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Ted saltakvarium Postat 7 juni 2008 Författare Dela Postat 7 juni 2008 hur mycket kostar såna snäckor stycket? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Illustratören Postat 7 juni 2008 Dela Postat 7 juni 2008 Ekonomin spelar ingen roll i detta fall. Släng ut lavastenen och köp LS istället. Har du bara råd med ett kilo så fine, då får man starta med det. Sedan kan man fylla på med tiden. Man behöver ju inte proppa burken med sten, koraller och firrar med en gång. Har man så brottom så är man i fel hobby.Jag tycker du ska köpa ny LS och sedan fylla på med tiden. Det behöver inte bli dyrt och ju mindre sten du har i förhållande till vattenvolym desto mindre svängningar i vattenvärden kommer du få. Eftersom du är "grön" på salt borde det bara vara positivt med ett mindre känsligt kar. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
jonasroman Postat 7 juni 2008 Dela Postat 7 juni 2008 Hej!jag är väldigt bekymrad över det här med lavasten.Är det farligt eller är det inte farligt. Jag förstår inte varför det skulle vara farligt eftersom söt-fiskar och växter inte har påverkats av det?Mitt råd: Använd aldrig lavasten i ett saltvattensakvarium. För säkerhets skull, använd bara levande sten. o den skall vara av högsta kvalite. Det är den enskilt viktigaste faktorn för ett lyckat akvarium. Kompromissa inte. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Ted saltakvarium Postat 12 juni 2008 Författare Dela Postat 12 juni 2008 Hej!jag funderar på att ta ut min lavasten ur karet.Men om jag nu gör det och om det har varit skadlig lavasten. hade inte fiskarna dött då? Påverkas koraller mer av lavasten än fiskar? Måste jag tömma vattnet och fylla på med nytt p.g.a att jag tar ut lavastenen? Förklara hur jag ska göra?! snälla! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
jontebgood22 Postat 12 juni 2008 Dela Postat 12 juni 2008 jag tycker du skall börja med att ta ur dina fiskar... be handlaren ta dem tillbaka.. sen tar du ut lavastenen.. och den där sanden du hade i.Köp sedan levande sten och Levande sand...Du måste inte ta ur det gamla vattnet men det kan bli svårt att få ur all sand.. men lite gamal sand spelar nog ingen roll...sen l'gger du i din LS.... och sen Levande sand...köp nitrit och nitrat test.. testa varannan dag tills din Nitrit är låg som attan,... helst skall nitrat vara völldigt låg med DÅ har du fått igång karet. sen stoppar du i några sniglar och nån eremit... när de ser ut att må fint kan du börja stoppa i sakerr som fisk och koraller... då måste du vara berädd på att kollaKH Mg Ca Fosfor..du bör ha fosfatremover.. SaltmätarePH testsen skall du se att det blir fint...sen måste man ha medel som höjer Mg Ca och KH + en bra saltmätare.... du bör byta vatten typ 10% en gång i veckan... när du har bra värden..så kommer korallerna bli vackra..förutsatt att du har _B_R_A_ ljus.. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
acuario Postat 12 juni 2008 Dela Postat 12 juni 2008 Levande sand behöver du verkligen inte prioritera högt, det går bra med vanlig kalksand typ ciklidsand bara den är av kalcit eller aragonite. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
DSB Postat 12 juni 2008 Dela Postat 12 juni 2008 Sannolikheten att det skulle vara nåt problem med lavastenen är mycket liten, har sett flertalet akvarium med lavasten och själv haft fungerande system med lavasten utan problem. Men idag så finns det ingen anledning att ha lavasten i akvariet när du kan ha levande sten istället, vilket är ett mycket bättre alternativ.När du väl får problem (vilket du troligen får förr eller senare) så kommer du att få en massa "förstå sig påare" som kommer att mena att lavastenen är problemet. Trots att problemet sannolikt orsakas av någon annan faktor. Så ta ut stenen och byt ut den mot levande sten, bry dig inte om att byta vatten dvs om djuren du har i burken ser friska ut.Om du absolut vill byta vattnet så blanda till det några dar innan och låt det stå ett par dagar med en pump som puffar runt vattnet, ha allt förberätt med sand och sten osv så att du kan snabbt kan göra om akvariet och lägga tillbaks djuren. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
jontebgood22 Postat 12 juni 2008 Dela Postat 12 juni 2008 varför spara på en sån sak som sand i sammanhanget? vad jag har hört av de stora grabbarna..är det TABU att stoppa vanlig sand i ett saltvatten... dessutom är det ingen större kostnadsskillnad.. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
DSB Postat 12 juni 2008 Dela Postat 12 juni 2008 varför spara på en sån sak som sand i sammanhanget? vad jag har hört av de stora grabbarna..är det TABU att stoppa vanlig sand i ett saltvatten... dessutom är det ingen större kostnadsskillnad..Utalade mig om lavastenen, vet ej vilken typ av sand han har. Jag antog att det var åsikten om att ha sand överhuvudtaget som menades, vilket det finns flera åsikter om.Vilka stora grabbar skulle det vara, Sprung , Borneman osv ? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
jontebgood22 Postat 12 juni 2008 Dela Postat 12 juni 2008 haha... nää inte de stora grabbarna.. jag ställde frågan här på SG och fick det svaret..vilka de var minns jag inte exakt men det var de som brukar kunna en hel del... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
DSB Postat 12 juni 2008 Dela Postat 12 juni 2008 Vilket svar ? Om att ha sand överhuvudtaget i akvariet eller vilken typ av sand som är lämplig ? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
jontebgood22 Postat 12 juni 2008 Dela Postat 12 juni 2008 VILKEN sand som var lämplig..för jag hade köpt ciklidsand.. sen tror jag du missförstod mig.. det var nog ngn annan som sa att man KUNDE ha ciklidsand tex i karet jag pratade om.. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
jontebgood22 Postat 12 juni 2008 Dela Postat 12 juni 2008 Levande sand behöver du verkligen inte prioritera högt, det går bra med vanlig kalksand typ ciklidsand bara den är av kalcit eller aragonite.det var denna kommentaren jag kommenterade DSB Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.