Gå till innehåll

Lavasten


Ted saltakvarium

Rekommenderade inlägg

Jag tycker att du skall ta det lugnt. Om vi börjar med lavastenen så är det så att det kan gå bra (vilket enligt min erfarenhet är den vanligaste utgången) men det kan också gå åt skogen och på sikt är det lugnare för nerverna om du stegvis byter ut den mot död eller levande korallsten. Jag utgår ifrån att du inte i första steget kommer att köra med stenkoraller av de svårare slagen utan med mjukkoraller och lättare koraller. Om det är så är min mening att du lugnt går vidare. Det finns "död" levande sten att köpa, dvs korallskellet och det brukar vara billigare. Vad gäller levande stenen så är det enligt min mening inte bakteriekulturen i första hand man vill åt (den brukar infinna sig med tiden) utan det är alla smådjur (liftare) som följer med och som är det som är både roligt och betydelsefullt för balansen i karet. Om du väljer att stegvis byta ut dina lavastenar så börja med några kilo levande sten av bra kvalite och komplettera med död sten under en viss tid.

Vad gäller fiskar och andra djur så om du har en begränsad ekonomi så koncentrera dig på det som är nyttigt och hjälper dig att få balans i ditt kar. Förutom att stegvis föra in levande sten så skulle jag koncentrera mig på "städpatruller" såsom snäckor och eremiter. Dessa kan du inte få för många av. Flera av oss äldre som bor på västkusten har haft svenska snäckor av typ litorina i våra akvarier när det inte fanns andra att tillgå. Litorina är den snäcka du kan finna i strandlinjen vid klippor. Hittar du sådana som finns i sk hällekar så är lyckan gjord för de är ofta anpassade både för hög salthalt och hög temperatur.

Vad gäller dina fiskar så har jag inte följt de olika turerna så bra men mitt råd är att ta det lugnt med fiskarna ett tag och låt ditt akvarium mogna.

Vad gäller koraller så börja med de enklare, typ Xenia, sacrophyton, olika "mushroms" och stjärnpolyper. Hade du bott här uppe så hade jag gärna delat med mig av mitt överskott men det finns säkert någon vänlig själ nere i de södra delarna som via PM kan erbjuda dig några startkollonier :)

Bra hjälp i början med ett "lågbudgetkar" är olika makroalger men försök där att få tag på olika rödalger - de är lättare att ta bort när man vill att korallerna skal få ta överhanden.

Mitt viktigaste råd är dock - gör inga förhastade ändringar - bestäm dig vart du vill komma och arbeta lungt och målmedvetet mot detta mål.

Till alla er andra - tänk på att denna Ted är 16 år och det är sådana som han som kommer vara ryggraden i svensk saltvattensakvaristik om 15 - 20 år men det är troligtvis inte möjligt för honom att starta med en Porsche utan han måste göra samma jäkla Drabantstart som många av oss äldre har gjort för länge, länge sedan. Tänk på detta när råden haglar.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 55
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Jag vet inte vem du syftar på Lasse. Men jag försöker bara hjälpa Ted att inte göra samma misstag som jag fått och sedan fått höra att man skulle göra si eller så...Men om jag varit kaxig eller otrevlig på ngt vis ber jag verkligen om ursäkt... Nu känns det inte som det är jag som är skyldig för jag har dessutom bara svarat på frågorna utan att lägga några värderingar som helst i dem förutom det jag själv fått lära mig av er andra som KAN detta...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Johan - jag var inte ute efter att märka någon. Bara påpeka att det finns olika utgångspunkter för olika personer som börjar med saltvatten. Jag tror inte du är 16 år och har ont om pengar Johan så därför har nog de råd du fått varit rätt i din situation men för en 16 åring som har ett brinnande intresse kanske man få lägga sig på en annan nivå. Det går faktiskt att starta "lågbudget" burkar och om detta är målet så menar jag att vi som inte har så svårt att finansiera vår hobby har ett visst ansvar att tala om att det går men också peka på begränsningarna. dessutom så kommer Ted lära sig en himla massa under resans gång.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ciklidsand fungerar bra enligt min erfarenhet. Men för att få i gång den riktigt är det smart med litet levande sten eller sand från ett kar som fungerar bra. Nyttobakterier och smådjur sprider sig sedan. Levande sand har du också på västkusten i vikar med lugnt vatten där det ligger litet skit på sanden eller under strandkanten där inblåst tång ligger i drivor och luktar...ö...

Det räcker med en dl sand. Bakterierna förökar sig snabbt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

varför spara på en sån sak som sand i sammanhanget? vad jag har hört av de stora grabbarna..är det TABU att stoppa vanlig sand i ett saltvatten... dessutom är det ingen större kostnadsskillnad..

de stämmer bra...det är inte så stor skillnad i pris faktiskt på levande sand(aragonit) jämflört med torr, död aragonit. Om man har förmånen att välja mellan dessa två, skulle jag direkt välja levande sand.

Aquario har förstås rätt ändå...självklart går de bra med död kalksand också...men kanske ännu lite bättre med levande dito;)....de tror jag allt..

/J

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Tack för din förstålesle om mig =)

Jag använder kalkgrus för jag har hört att det höjer ph värdet och karbonat värdet tror jag det hete.

Om du slår upp min profile och kollar efter mina inlägg och klicka på teds uppsamlade frågor och läs lite där. Om jag har skaffat problem säg gärna till.

MVH

Ted

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Tack för din förstålesle om mig =)

Jag använder kalkgrus för jag har hört att det höjer ph värdet och karbonat värdet tror jag det hete.

Om du slår upp min profile och kollar efter mina inlägg och klicka på teds uppsamlade frågor och läs lite där. Om jag har skaffat problem säg gärna till.

MVH

Ted

Hej Ted

Ngr saker att veta;):

Kalkgrus (kalciumkarbonat) är förstås en fast förening, kalk helt enkelt. Om detta skall kunna buffra vattnet, dvs höja vattnets ph värde så måste kalciumkarbonaten lösas upp i fritt kalcium o fria karbonater. Tyvärr så löser inte detta kalk upp sej förrän vi pH värden under ca 7.5. I ett saltvattensakvarium har vi ju högre pH värden än så (om inte nåt riktigt galet e på gång). Därför kommer din kalksand inte fungera särskilt bra som vare sej pH höjare eller karbonat höjare.

Den sorts kalksand som heter "aragonit" löser upp vid ett lite, lite högre pH värde..kanske vid 7.7...men fortfarande alltså lägre än det värde vi oftast har i ett akvarium.

Detta betyder inte att vi inte skall ha kalksand..det skall man ha...men räkna inte med att den hjälper särskilt mkt till att justera ditt pH värde. De måste du göra på annat sätt, o i dess enklaste form genom att helt enkelt tillsätta karbonater. Genom att mäta akvariets sk KH värde, kan du se när det är dags för att börja tillsätta karbonater. Om värdet går under 7.5 tycker jag du skall börja med sådan tillsättning.

det finns färdiga pulver, så du inte behöver kunna så mkt själv...en variant heter BIOCALCIUM.

Mvh

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Ted

Ngr saker att veta;):

Kalkgrus (kalciumkarbonat) är förstås en fast förening, kalk helt enkelt. Om detta skall kunna buffra vattnet, dvs höja vattnets ph värde så måste kalciumkarbonaten lösas upp i fritt kalcium o fria karbonater. Tyvärr så löser inte detta kalk upp sej förrän vi pH värden under ca 7.5. I ett saltvattensakvarium har vi ju högre pH värden än så (om inte nåt riktigt galet e på gång). Därför kommer din kalksand inte fungera särskilt bra som vare sej pH höjare eller karbonat höjare.

Den sorts kalksand som heter "aragonit" löser upp vid ett lite, lite högre pH värde..kanske vid 7.7...men fortfarande alltså lägre än det värde vi oftast har i ett akvarium.

Mvh

Jonas

Så har jag också uppfatta det, och då borde olika sortes "kalkgrus" ha en marginell påverkan.

Eller ??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det var denna kommentaren jag kommenterade DSB :D

Jag har ciklidsand i 600l karet och sk levande sand i 400l karet, samma skit hehe... En sand bädd tar tid på sig att komma igång och innan den blir vit och fin för alger älskar de rena fina ytorna som sanden ger innan bakterifloran är så pass stor att alger inte längre trivs så bra, sen ska man ha djur som rotar runt också och sandvändande sjöstjärnor är favoriten. Man ska inte under några omständigheter suga upp sanden och tvätta den för då kommer den aldrig att hålla sig vit, tålamod gäller och det kan ta några månader innan den är inkörd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ciklidsand i 600l karet och sk levande sand i 400l karet, samma skit hehe... En sand bädd tar tid på sig att komma igång och innan den blir vit och fin för alger älskar de rena fina ytorna som sanden ger innan bakterifloran är så pass stor att alger inte längre trivs så bra, sen ska man ha djur som rotar runt också och sandvändande sjöstjärnor är favoriten. Man ska inte under några omständigheter suga upp sanden och tvätta den för då kommer den aldrig att hålla sig vit, tålamod gäller och det kan ta några månader innan den är inkörd.

Intressant att det finns nån mer än jag som anser att det är viktigt att det översta lagret av sanndbädden rörs runt av "sandvändande" djur. Brukar ofta se att man hävdar det motsatta dvs att bädden skall helst vara avskild (eller att ha djur som inte rör bädden så mycket) så att inga djur kommer åt att böka i det översta lagret

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, men ni kan sluta klaga nu för det är inte jag som hittar på mina exprement!

Daniel knop som de flesta akvarister bör känna till har skrivit själv att man ska ha kalkhaltigt bottenmatreial! Om man har vanligt grus så får man oftast problem med alger. Om ni går in på Akvariefisk.com så kan ni se var jag har fått min fakta ifrån.

Angående lavasten så har jag sett filmer på youtube med folk som har lavasten i sina akvarium.

Det är därför jag själv ville testa det, för jag fick med lavasten när jag köpte ett större kar till min Silverarowana.

Jag använder mig av två innerfilter i mitt akvarium med filtersvamp som mekanisk filtrering och biologisk filtrering. Lavastenarna har jag också för att gottgöra hem till nyttiga bakterier. Om man kollar på en lavastens struktur och en levande sten, så är bägge porösa.

Jag använder mig även av en skummare, en aqua medic minifloter.

Filterna rengör jag en gång i veckan. Jag kommer använda mig av innerfilter eftersom jag inte har 24kg levande sten som man egenrligen ska ha i ett sånt kar som mitt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag använder mig av två innerfilter i mitt akvarium med filtersvamp som mekanisk filtrering och biologisk filtrering. Lavastenarna har jag också för att gottgöra hem till nyttiga bakterier. Om man kollar på en lavastens struktur och en levande sten, så är bägge porösa.

Jag använder mig även av en skummare, en aqua medic minifloter.

Filterna rengör jag en gång i veckan. Jag kommer använda mig av innerfilter eftersom jag inte har 24kg levande sten som man egenrligen ska ha i ett sånt kar som mitt.

Vatten tränger inte in i lavasten, de hålrum man ser på ytan är de enda som bakterier kan bosätta sig i. Det fungerar tyvärr inte alls på samma sätt som levande sten.

Lavasten är ett vågspel som många andra har påpekat, varför chansa?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Daniel knop som de flesta akvarister bör känna till har skrivit själv att man ska ha kalkhaltigt bottenmatreial!
Jag hittar ingen som har klagat på att du vill ha ett kalkhaltigt bottenmaterial, utan snarare att alla inblandade sagt att om du ska ha sand/grus ska det definitivt vara kalkbaserat. Att du motiverade det med en PH höjande effekt som beklagligtvis inte kommer infina sig i ditt akvarium var dock nästan nödvändigt att komentera så att det inte i ett senare läge framstår som om du redan tillgodoser alla PH höjande behov.
Angående lavasten så har jag sett filmer på youtube med folk som har lavasten i sina akvarium.
Det är ganska vanligt med lavasten i ssötvatten. Det lägre PH't gör den relativt ofarlig. Trots det händer det att någon rapporterar problem, allt från oförklarlig fisk död, till konstant trådalgsodling. Jag hadde föredragit så kallad hålsten över lavasten, den senare är tyvärr väldigt vit, men som lavasten väldigt porös, och dess fördel är att den som så mycket av det som rekomenderas för saltvattenskaren är kalkbaserad. Om jag inte är helt fel ute är det igentligen en sorts vit sandsten.
Lavastenarna har jag också för att gottgöra hem till nyttiga bakterier. Om man kollar på en lavastens struktur och en levande sten, så är bägge porösa.
Nog är lavasten porös, men om du tittar noga ser du att till skillnad från filtersvampar som i huvudsak är sammansmälta trådar som löter vattnet strömma fritt igenom så är lavastens porer tillslutna och låter inte vattnet tränga igenom effektivt. Det är som att använda leccakulor
Filterna rengör jag en gång i veckan. Jag kommer använda mig av innerfilter eftersom jag inte har 24kg levande sten som man egenrligen ska ha i ett sånt kar som mitt.
Eftersom du bor i mitt närområde. Ta ur lavastenen, och låt den torka ur ordentligt. Se om du kan få den ordentligt ren så att den ser "vacker ut" och stoppa den i en låda. Åk ner med den till Bengan på Zooteamet, och se om du inte kan få byta till dig hålsten istället. Efterhand som du har råd, kan du fylla på / ersätta hålsten med LS, och på sikt kan du göra fraggpluggar av hålstenen. Tyvärr är det nog all nytta du kan ha av Bengan, han är akvariefanatiker, men inriktar sig på sötvatten. Så när det gäller shopping är det BLDiscus som gäller.

Och, som sagts tidigare. Lavasten måste inte automatiskt ta livet av dina invånare, men det är i sammanhanget en ganska liten kostnad, så att försöka undvika riskfaktorn från början är ett smart drag. Drabbas du senare av problem kommer utan tvekan det första svaret vara "gör dig av med lavastenen", och med handen på hjärtat, problem drabbas vi alla av.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intressant att det finns nån mer än jag som anser att det är viktigt att det översta lagret av sanndbädden rörs runt av "sandvändande" djur. Brukar ofta se att man hävdar det motsatta dvs att bädden skall helst vara avskild (eller att ha djur som inte rör bädden så mycket) så att inga djur kommer åt att böka i det översta lagret

jag håller också med dej, o aquario om de:)

jag tror mest det är de som som gillar sandbäddar som har samma förkortning som din avatar, som inte vill ha ngr som helst sandbökande djur;)

Mvj

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, men ni kan sluta klaga nu för det är inte jag som hittar på mina exprement!

Ted..jag tror dom flesta bara vill hjälpa dej..se den från den sidan;)

Daniel knop som de flesta akvarister bör känna till har skrivit själv att man ska ha kalkhaltigt bottenmatreial! Om man har vanligt grus så får man oftast problem med alger. Om ni går in på Akvariefisk.com så kan ni se var jag har fått min fakta ifrån.

Ingen har påstått nåt annat. Visst skall gruset vara nån form av kalkgrus.

Angående lavasten så har jag sett filmer på youtube med folk som har lavasten i sina akvarium.

Det är därför jag själv ville testa det, för jag fick med lavasten när jag köpte ett större kar till min Silverarowana.

Youtube är en dålig referens...lita mer på de råd du får av oss.
Jag använder mig av två innerfilter i mitt akvarium med filtersvamp som mekanisk filtrering och biologisk filtrering. Lavastenarna har jag också för att gottgöra hem till nyttiga bakterier. Om man kollar på en lavastens struktur och en levande sten, så är bägge porösa.
LS är ännu mer porös, o har framför allt en innerkärna också, där de syrehatande bakterierna som bryter ner nitrat, trivs. Desstom är stenen snygg, o framför allt, innehåller maasor av smäkryp o mikroliv som gör nytta i akvariet. Med enbart dörr inredningsmaterial är det omöjligt att bedriva ett lyckat saltvatensakvarium. Levande sten är den sen 25 år tillbaka största o viktigaste uppfinningen för saltvattensakvaristiken. Inga preparat, skummare, tekniska prylar mm kan ersätta den levande stenen.

Tyvörr är den dyr, o jag förstår om din ekonomi är begränsad. Försök köp så mkt du har råd med, kanske satsa hellre på stenen o vänta sedan ,ed inköp av fisk o koraller...stenen har prio 1. Du kan ju också köpa lite sten undan för undan, om pengarna tryter...men vad du än gör..ersätt inte stenen med lavasten...ha isfåall hellre lite för lite sten o bygg på efterhand.

Jag använder mig även av en skummare, en aqua medic minifloter.

Filterna rengör jag en gång i veckan. Jag kommer använda mig av innerfilter eftersom jag inte har 24kg levande sten som man egenrligen ska ha i ett sånt kar som mitt.

Stirra dej inte alltför blind på den gamla rekommendationen med 10 kg sten per 100 liter vatten. de funkar med mindre också.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag håller också med dej, o aquario om de:)

jag tror mest det är de som som gillar sandbäddar som har samma förkortning som din avatar, som inte vill ha ngr som helst sandbökande djur;)

Mvj

Jonas

Fast jag gillar sandbäddar :ler: och har den åsikten ändock. 2 av mina 3 burkar har en Dsb, den 3 har inget grus alls på botten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fast jag gillar sandbäddar :ler: och har den åsikten ändock. 2 av mina 3 burkar har en Dsb, den 3 har inget grus alls på botten.

aha..då förstår jag..du menar att du har DSB med sandvändande djur?...rent intuitivt så känner jag ocksp att de borde funka trots en dsb, om djuren inte går alltför djupt. men du kan nog mer om dsb än mej, så vad tror du?

Mvh

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

aha..då förstår jag..du menar att du har DSB med sandvändande djur?...rent intuitivt så känner jag ocksp att de borde funka trots en dsb, om djuren inte går alltför djupt. men du kan nog mer om dsb än mej, så vad tror du?

Mvh

Jonas

Mina sandbäddar är ordnade så att i mitten har jag ett skyddsnät (vilket är ett måste om man har sandvändande djur) för att skydda de undre lagren som absolut inte bör bökas i.

Sandbäddarna är byggda efter den modell som beskrivs i The Reef Aquarium del 3 (Delbeeck, Sprung), så som jag upfattar författarna (har upptäckt att man ofta tolkar texter på olika sätt :ler:).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skall bara nämna att om man använder en DSB så får man nytta av kalciumkarbonaten genom att man får en pH-gradient igenom bädden och därför får ett kalcium och karbonattillskott genom att sanden löses upp i de lägre (och djupare) nivåerna i sanden eftersom pH där är lågt. Ingvar körde sina kar på detta sätt i många år och han la aldrig till några kalcium eller karbonattillsatser - bara kalkvatten för att upprätthålla pH i vattenkolumnen. Jag tror att han räknade ut i sitt sista kar att han förlorat 35 kg av sanden under tiden han kört karet. Djur som bökar i botten är en nödvändighet för att syresätta en del av bottnen och det är klokt att som Peter skriver att ha en barriär lite längre ner i gruset.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mina sandbäddar är ordnade så att i mitten har jag ett skyddsnät (vilket är ett måste om man har sandvändande djur) för att skydda de undre lagren som absolut inte bör bökas i.

Sandbäddarna är byggda efter den modell som beskrivs i The Reef Aquarium del 3 (Delbeeck, Sprung), så som jag upfattar författarna (har upptäckt att man ofta tolkar texter på olika sätt :ler:).

i see...ett jauberts system med plenum då??

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skall bara nämna att om man använder en DSB så får man nytta av kalciumkarbonaten genom att man får en pH-gradient igenom bädden och därför får ett kalcium och karbonattillskott genom att sanden löses upp i de lägre (och djupare) nivåerna i sanden eftersom pH där är lågt. Ingvar körde sina kar på detta sätt i många år och han la aldrig till några kalcium eller karbonattillsatser - bara kalkvatten för att upprätthålla pH i vattenkolumnen. Jag tror att han räknade ut i sitt sista kar att han förlorat 35 kg av sanden under tiden han kört karet. Djur som bökar i botten är en nödvändighet för att syresätta en del av bottnen och det är klokt att som Peter skriver att ha en barriär lite längre ner i gruset.

MVH Lasse

det är rätt som lasse skriver att de jag skrev ovan att kalksanden ej löser upp sej gäller EJ DSB bäddar, eftersom man där har just detta låga pH värde som krävs för att lösa upp CaCO3.

jag förstår att en del nu ramlade av stolen, Lasse o Roman e överens. Jag lovar att det inte skall bli en vana...;)

/J

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...