Gå till innehåll

Lavasten


Ted saltakvarium

Rekommenderade inlägg

  • Svar 55
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Häll litet saltvatten på diskbänken och den rostar. Men av vattenledningsvatten rostar den inte.

Med lavasten är det så att vissa är farliga i saltvatten andra inte. Men det kan ta ett halvår ibland innan man undrar över varför fiskarna mår dåligt. Men de kan också dö på en vecka. Och någon har haft enstaka stenar i karet flera år utan problem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Grabben har nog inte så stark ekonomi. Låt han testa. Ted jag rekomenderar också att du läser på så mycket du kan om denna hobbyn, Kolla också om det finns någon i närheten av dig som är kunnig och erfaren saltvattensakvarist. En sådan kan vara ovärderlig och att ha en mentor är mycket positivt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror inte heller att det är några problem, har själv haft lavasten i i saltvattensakvarium utan problem. Det viktiga är att stenarna inte innehåller ådror med "skadlig" mineral, vilket är ganska enkelt att se.

Däremot håller jag med wrang om att det finns ingen mening med att ha lavasten, det är bättre om du använder levande sten.

Om du är säker på att det är "bra lavasten" kan du använda den som grunfundament för din levande sten, blir då lite billigare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ekonomin spelar ingen roll i detta fall.

Släng ut lavastenen och köp LS istället. Har du bara råd med ett kilo så fine, då får man starta med det. Sedan kan man fylla på med tiden. Man behöver ju inte proppa burken med sten, koraller och firrar med en gång. Har man så brottom så är man i fel hobby.

Jag tycker du ska köpa ny LS och sedan fylla på med tiden. Det behöver inte bli dyrt och ju mindre sten du har i förhållande till vattenvolym desto mindre svängningar i vattenvärden kommer du få. Eftersom du är "grön" på salt borde det bara vara positivt med ett mindre känsligt kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

jag är väldigt bekymrad över det här med lavasten.

Är det farligt eller är det inte farligt. Jag förstår inte varför det skulle vara farligt eftersom söt-fiskar och växter inte har påverkats av det?

Mitt råd: Använd aldrig lavasten i ett saltvattensakvarium. För säkerhets skull, använd bara levande sten. o den skall vara av högsta kvalite. Det är den enskilt viktigaste faktorn för ett lyckat akvarium. Kompromissa inte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

jag funderar på att ta ut min lavasten ur karet.

Men om jag nu gör det och om det har varit skadlig lavasten. hade inte fiskarna dött då? Påverkas koraller mer av lavasten än fiskar? Måste jag tömma vattnet och fylla på med nytt p.g.a att jag tar ut lavastenen? -_-

Förklara hur jag ska göra?! snälla!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag tycker du skall börja med att ta ur dina fiskar... be handlaren ta dem tillbaka..

sen tar du ut lavastenen..

och den där sanden du hade i.

Köp sedan levande sten och Levande sand...

Du måste inte ta ur det gamla vattnet men det kan bli svårt att få ur all sand.. men lite gamal sand spelar nog ingen roll...

sen l'gger du i din LS.... och sen Levande sand...

köp nitrit och nitrat test.. testa varannan dag tills din Nitrit är låg som attan,... helst skall nitrat vara völldigt låg med DÅ har du fått igång karet.

sen stoppar du i några sniglar och nån eremit... när de ser ut att må fint kan du börja stoppa i sakerr som fisk och koraller... då måste du vara berädd på att kolla

KH Mg Ca Fosfor..

du bör ha fosfatremover..

Saltmätare

PH test

sen skall du se att det blir fint...

sen måste man ha medel som höjer Mg Ca och KH + en bra saltmätare.... du bör byta vatten typ 10% en gång i veckan... när du har bra värden..så kommer korallerna bli vackra..förutsatt att du har _B_R_A_ ljus..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sannolikheten att det skulle vara nåt problem med lavastenen är mycket liten, har sett flertalet akvarium med lavasten och själv haft fungerande system med lavasten utan problem. Men idag så finns det ingen anledning att ha lavasten i akvariet när du kan ha levande sten istället, vilket är ett mycket bättre alternativ.

När du väl får problem (vilket du troligen får förr eller senare) så kommer du att få en massa "förstå sig påare" som kommer att mena att lavastenen är problemet. Trots att problemet sannolikt orsakas av någon annan faktor.

Så ta ut stenen och byt ut den mot levande sten, bry dig inte om att byta vatten dvs om djuren du har i burken ser friska ut.

Om du absolut vill byta vattnet så blanda till det några dar innan och låt det stå ett par dagar med en pump som puffar runt vattnet, ha allt förberätt med sand och sten osv så att du kan snabbt kan göra om akvariet och lägga tillbaks djuren.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

varför spara på en sån sak som sand i sammanhanget? vad jag har hört av de stora grabbarna..är det TABU att stoppa vanlig sand i ett saltvatten... dessutom är det ingen större kostnadsskillnad..

Utalade mig om lavastenen, vet ej vilken typ av sand han har. Jag antog att det var åsikten om att ha sand överhuvudtaget som menades, vilket det finns flera åsikter om.

Vilka stora grabbar skulle det vara, Sprung , Borneman osv ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...