Gå till innehåll

Idéer om att bli av med cyano mm


jonasroman

Rekommenderade inlägg

Det om att nitrifierarna är mixotrofa och fakulativa får du nog visa lite bättre. Jag har sett att du skrivit det förut. Jag började arbeta med nitrifiering 1986 både praktiskt och teoretiskt. Först i olika fiskodlingar för att optimera nitrifikationen - innefattande långa mätserier och optimerande åtgärder. Sedan under i stort sett hela 90 -talet med en ekologisk avloppsanläggning där jag var ekotekniker och bland annat förestod labbet och mycket av utbildningen av de praktiserande universitetsstuderande vi hade. Jag är medförfattare till ett antal publicerande artiklar om nitrifikation och anser nog att jag hört det mesta som finns om nitrifikation både praktiskt och teoretiskt. Har aldrig - jag säger aldrig stött på dessa påståendena inom facket så att säga utan hela tiden bara sett uppgifter om att de är strikt autotrofa samt strikt aeroba. Nitrobacter som ett exempel minskar sin effektivitet redan vid syrenivåer kring 5,5 mg/liter och nitrosomas inhibiteras vid nivåer kring 3 mg/l. Att de skall vara mixitrofa talar all min erfarenhet emot (och all erfarenhet från reningsverken) eftersom ett för högt BOD-värde slår ut dem. Jag tror jag har mellan 500 och 1000 mätserier timme för timme som motbevisar detta påstående.

MVH Lasse

Edit

Ändrar lite grand här eftersom jag var helt inne på de vanligaste nitrifikationsbakterierna och gjorde ett tankefel eftersom jag trodde du menade dem - de som står för huvudparten av nitrifikationen i våra system, nämligen nitrosomonas och nitrobacter samt några andra autotrofer - där viker jag mig inte :). Men det finns faktiskt en del rapporterat om några andra bakterier men som normalt inte anses ha stor betydelse (med undantag för ANAMMOX som iofs är en mycket långsam process och teoretiskt kan vara aktiv i vissa DSB och som faktiskt anses vara den förhärskande processen när det gäller kvävgasbildning i världshaven). 2001 sammanfattades kunskapsläget av Katarina Kylefors och Kerstin Grennberg från Luleå Tekniska Universitet som följer.

De nya upptäckterna är följande:

  1. aeroba autotrofa nitrifikationsbakterier kan utföra denitrifikation under anaeroba betingelser.
  2. bakterier, som använder organiska föreningar som energikälla (kemoorganotrofer), kan utföra nitrifikation vid låga syrehalter. Slutprodukterna är nitrit och nitrat.
  3. denitrifikation kan utföras under aeroba betingelser av Thiospharea pantotropha. Slutprodukterna är huvudsakligen kväveoxider och kvävgas.
  4. samtidig nitrifikation och denitrifikation vid lågt syretryck eller vid anoxiska betingelser kan utföras av Thiospharea pantotropha och Nitrosomonas eutropha. Slutprodukterna är huvudsakligen kvävgas och kväveoxid.
  5. anaerob ammoniumoxidation kan utföras av Nitrosomonas eutropha och Nitrosomonas europaea tillsammans eller var för sig. Ammonium är elektrondonator och nitrit är elektronacceptor och kvävgas bildas.
  6. anaerob ammoniumoxidation (ANAMMOX) kan utföras av ännu inte helt identifierade litotrofa bakterier. Ammonium är elektron-donator och nitrit eller nitrat är elektronacceptor och kvävgas bildas (Jfr 5).

6 är intressant och vill du fördjupa dig i den så är följande rapport väldigt bra http://vav.griffel.net/filer/VA-Forsk_2005-14.pdf och vad gäller Cyanos bustrick så är följande rapport (som jag hänvisat till tidigare) helt underbar http://vav.griffel.net/filer/VA-Forsk_2006-12.pdf

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 56
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Det om att nitrifierarna är mixotrofa och fakulativa får du nog visa lite bättre. Jag har sett att du skrivit det förut.
Jag e rädd att jag inte kan visa dej av egen kraft så att säga men kan citera Thomas Brock:"nitrifiers employ the calvin cycle for CO2 fixation, and the ATP requirements of this process (18 ATP) places additional burdens on an already inefficient energy-generating system. The energetic constraints are particularly severe for nitrite-oxidizers, and it is perhaps for this reason that most nitrite-oxidizers can also grow organotrophically on glucose and certain other organic substrates"

Mvh

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lasse: Lite mer "bevis": Biology of microorganism, T. Brock, sid 722:

"Most of the nitrifying bacteria appear to be obligate lithotrophs. Nitrobacter is an exception, however, and is able to grow, although slowly, on acetate as sole carbon and energy source"

Mvh

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag e rädd att jag inte kan visa dej av egen kraft så att säga men kan citera Thomas Brock:"nitrifiers employ the calvin cycle for CO2 fixation, and the ATP requirements of this process (18 ATP) places additional burdens on an already inefficient energy-generating system. The energetic constraints are particularly severe for nitrite-oxidizers, and it is perhaps for this reason that most nitrite-oxidizers can also grow organotrophically on glucose and certain oteh organic substrates"

Mvh

Jonas

När det gäller detta så finns inget i all den litteratur om nitrifikation jag läst vad gäller vattenrening och dessutom brukar karbonat anges som kolkälla för dessa. När är boken skriven?

Inget heller vad gäller nitrobacter har jag sett någon uppgift om detta. Nu är det iofs nog inte så ofta som acetat finns fritt i vatten, skulle väl vara ett extremt zeovitkar då :)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När det gäller detta så finns inget i all den litteratur om nitrifikation jag läst vad gäller vattenrening och dessutom brukar karbonat anges som kolkälla för dessa. När är boken skriven?

MVH Lasse

de klart att karbonat e kolkällan när den autotrofa vägen tillämpas. Grejen e att nitrobacterna kan även tillämpa heterotrofi..de utesluter såklart inte hco3 som kolkälla...

boken en mkt tydlig på den här punkten, att nitrobacter ÄVEN kan köra sin celladning direkt på organisk kolkälla...men de går långsammare..o de utesluter såklart inte den autotrofa vägen, som såklart fortfarande är grunden. Boken är den 6:e utgåvan utgiven 1991. Detta är ingen lärobok Lasse, utan referenslitteratur. Vad är de som är så konstigt med detta?..att du inte fått fram detta kan bero på att du ej isolerat nitrobacter från nitrosomas:)

Mvh

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Uppdatering:

Tyvärr ingen förbättring än. Jag rör runt i sanden, har doserat ultralife o zeobak. Även sugit upp lite cyano(om de nu är de), o rengör de meka. filtren varanna dag. Nytt silikatfilter sen 3 veckor, nytt rowaphos sen t vå veckor, nytt kol sen 2 veckor. slutat med ultraorganic. Köpt 2 nya puellaris + en sandstjöstjärna. Nu är min repertoar slut.:ledsen:

/J

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fortsätt gärna o spåna..dock tror jag att de jag har är inte cyano, utan dinoflagelater, se tråden om mitt akvarium.

Jag skall sätta skiten under ett mikroskop i em, så får vi diagnosen...de hinrar ine att vi frstätter snacka om cyano också...jag e med om tex Lasse vill spinna vidare...

Mvh

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...