Gå till innehåll

Idéer om att bli av med cyano mm


jonasroman

Rekommenderade inlägg

Hej

Först en fråga till er...vilka av er som redan har cyano märker en ökning när de blir varmare?

O ni som inte har cyano..har ni fått cyano av en temperatiurhöjning?

Jag har nämligen fått lite, lite cyano på ocirkulerade platser i sandbädden, sen värmen kom. det är i alla fall det enda sambandet jag kan se...möjligen har jag börjat mata lite mer också sen två veckor.

Min tro är ju att cyano beror på en störd balans i mikrofloran i sandbädden, samt en för högt organiskt innehåll i sandbädden...ej nödvändigtvis i vattenkolumnen. Det är ju nästan bara sandbädden som får cyano.

jag vill inte använda ngr preparat utan kommer testa min teori. Ett gyllene tillfälle!

Jag kommer 1-2 ggr om dagen blåsa över sanden så detritus virvlar upp...sedan när vattnet klarnat, efter 1-2 timmar, så rengör jag mina mekaniska filter. På så sätt transporterar jag bort mkt organsikt avfall från sandbädden. Därtill doserar jag lite mer bakterier, i enlighet med min teori om störd mikroflora.

Jag återkommer i veckan om resultatet!

Mvh

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 56
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Ok. tack Thomas för värdefull info:)

Nu har jag i 5 dar(började lite innan jag startade tråden) blåst sand o detritus varje dag o sköljt dom mekaniska filtren dagligen. Sedan igår har det inte kommit tillbaka nån cyano, vilket de gjort dom andra dagarna på bara ngr timmar. jag skall inte ropa hej än, men de verkar som mitt detrituseliminationsrecept har botat cyanoproblemet. Jag återkommer om ngr dar igen, när jag vet om de håller i sej.

Mvh

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok. tack Thomas för värdefull info:)

Nu har jag i 5 dar(började lite innan jag startade tråden) blåst sand o detritus varje dag o sköljt dom mekaniska filtren dagligen. Sedan igår har det inte kommit tillbaka nån cyano, vilket de gjort dom andra dagarna på bara ngr timmar. jag skall inte ropa hej än, men de verkar som mitt detrituseliminationsrecept har botat cyanoproblemet. Jag återkommer om ngr dar igen, när jag vet om de håller i sej.

Mvh

Jonas

Jonas kan du inte använda en sån där hävert damsugare till sanden så suger du ju upp all detrius diräkt i stället för att det ska vimmla upp i hela karet??:smiley24:

jag gör så varanan vecka och tycker det verkar fugerar bra!

Mvh/Marcus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jonas kan du inte använda en sån där hävert damsugare till sanden så suger du ju upp all detrius diräkt i stället för att det ska vimmla upp i hela karet??:smiley24:

jag gör så varanan vecka och tycker det verkar fugerar bra!

Mvh/Marcus

absolut..fast en del detritus vill jag att korallerna skall få...men din ide är smidig:)

uppdatering: cyanon är inte helt borta...jag har ett annat spår att fundera på nu, och det är ultraorganic...jag har hört andra som fått bekymmer med cyano vid dosering av ulatrorganic+ultramins. Dom flesta av oss har nog skyllt på ultramin s. nu drar jag mej dock till minnes att "totto" körde till slut med bara ultraorganic, hans cyano var kvar. sen när han slutade med även organicsen så försvann hans cyano.

kanske är det en kombination av lite för mkt detritus i sanden och det som ultraorganics gör. Jag fortsätter som jag gjort hittils, men avslutar nu med ultraorg...så återkommer jag med rapport.

Tillägas skall att det är mkt lite cyanio det handlar om, bara på sanden där de inte är så bra cirkulation, inget på stenen, korallerna mår bra, starka fäger. På morgonen är all cyano borta, terkommer på ngr timmar.

har ni ngr tips, är de välkomna:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ultra Life + Ultra bak eller Coralsnow + zeobak

Mvh Thomas

Tack!...tyvärr så har jag redan testat detta lite sporadiskt i form av ultralife o zeobak .. nu har jag framför allt ökat på zeobak lite...min tanke har väl varit att göra livet lite lättare för de goda bakterierna, så dessa kan konkurera ut cyanon. Men kanske skall testa ditt råd lite mer konsekvent då jag framför allt inte använt ultralife så regelbundet.....

tack för rådet!..fler råd emottages med varm hand!

/Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Regelbundenheten är ganska viktig, iaf i mitt kar. Det kan ta upp till 7-8 dagar men tillslut ger cyanon med sig. Dock skall du kombinera det med mekanisk störning, men det gör du ju redan.

Mvh Thomas

intressant...så du menar att du fått bort cyanon med ultralife, så snabbt?...de låter ju lovande!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kan självklart ta lite längre tid, men huvuddelen försvann vid natten mellan dag 5-6. Skall tillägga att jag tillsatte efter släckning. Hade nån löjlig teori om att det är då den fotosyntetiska bör de bli svagare på natten och därmed borde bästa tidpunkten för en attack mot dem vara då, du nämnde själv konkurrens vilket jag själv utgår ifrån.

Har även tipsat andra om denna lösning här på guiden och det funkade även för dem, vilket innebär att det bör ge resultat i fler kar.

Emellertid är det ett tips, jag lovar inte att det funkar. (Se signatur ;-) )

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kan självklart ta lite längre tid, men huvuddelen försvann vid natten mellan dag 5-6. Skall tillägga att jag tillsatte efter släckning. Hade nån löjlig teori om att det är då den fotosyntetiska bör de bli svagare på natten och därmed borde bästa tidpunkten för en attack mot dem vara då, du nämnde själv konkurrens vilket jag själv utgår ifrån.

Har även tipsat andra om denna lösning här på guiden och det funkade även för dem, vilket innebär att det bör ge resultat i fler kar.

Emellertid är det ett tips, jag lovar inte att det funkar. (Se signatur ;-) )

som sagt..låter bra..jag skall köra på med detta lite mer konsekvent, ihop med det jag redan gör. Och sluta med ultraorganics..

kan också nämna att under natten så försvinner precis all cyano..helt ren sand på morgonen...de talar nog väldigt mkt för "diagnosen" är rätt i alla fall, dvs att det inte är brunalger, utan just cyano.

frågan e mekanismen bakom ultralifes effekt mot cyano...har du nån teori, ide??...

vi hörs;)

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

går det inte bra med sandvändare med?

joda..sådana har jag, men dom verkar inte riktigt gilla cyanområdena....

jag kör på min käpphäst...försöker nu skapa en god mikroflora i sanden som kan konkurera ut eländet..detta gör jag genom att tillsätta bakterier o lägga till ultralife. fortsätter med "sandblåsning"...

så här har jag egentligen alltid gjort, men gör de nu oftare, samt tagit bort ultraorganics.

suck...närmaste dagarna blir lite nervösa...man står sej alltid en smula maktlös inför cyano..

Mvh

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

för att återgå till jonas fråga.

Jag har fått uppfattningen att ultra life och zeolive är ganska liknande produkter, båda är väl baserade på bentonitlera eller vad det heter? coral snow vet jag inte vad det innehåller.

Vad kör du för fosfatremower idag jonas?, har för mig att stig skrivit här på forumet att aluminiumbaserad remower gett bra resultat på cyano.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

för att återgå till jonas fråga.

Jag har fått uppfattningen att ultra life och zeolive är ganska liknande produkter, båda är väl baserade på bentonitlera eller vad det heter? coral snow vet jag inte vad det innehåller.

Vad kör du för fosfatremower idag jonas?, har för mig att stig skrivit här på forumet att aluminiumbaserad remower gett bra resultat på cyano.

järnhydroxid...rowaphos...0.0 i fosfat. 0.0 nitrat.

Jag tror på att driva fram en sund bakterieflora i sanden som konkurerar ut cyanon. Antibiotika är en nödlösning, helst vill jag skapa en normalflora istället för att slå ihjäl den onormala så att säga. Så funkar tarmen hos människan. Efter att nu doserat ganska mkt bakterier och ultralife/bentonitlera, ser jag faktskt en tydlig minskning...vi får se de närmaste dagarna.

Coral snow är nåt liknande bentonitleran, så långt vet jag. Mitt försök att få höra mer om skillnader uraartade i inlägg 20.

Vi får se hur de går...

intressant med aluminiumoxidspåret...är det nåt annat än bara fosfatminskning som cyanon inet gillar där kanske??...

MvhJonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vänd på frågan Jonas - kan cyanon triggas av järngödning? Använder du järnbaserad så får du varken du vill eller inte ut järngödning i vattnet. Järn ingår i biologiska organismer som spårämne men mig vetterligen ingår inte aluminium i någon livsprocess. pH:t är också för högt i saltvatten för att aluminum skall vara toxiskt - den gränsen går strax under 6,3 - 6,4 och varar till ca 5,5.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ultra-life har ju funnits i några år och är en produkt som har många nöjda användare, den består av bensoitlera av hög renhetsgrad och inget annat.

Ingen uppfinning eller hopkok, bara ren naturprodukt med dokumenterad funktion sedan många år, inga konstigheter - det finns flera liknande preparat på marknaden.

Har du nån erfarenhet av ultralife o cyano? coral snow går ju ut med att detta kan hjälpa mot cyano, men som vanligt utan nån förklaring. Då ultralife åtminstone till en stor del liknar coral snow...ett organsikt bärarmedia..så undrar man om denna också kan hjälpa. vad vet du om saken? ...dvs..åter till min ursprungsfråga...;)

/J

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vänd på frågan Jonas - kan cyanon triggas av järngödning? Använder du järnbaserad så får du varken du vill eller inte ut järngödning i vattnet. Järn ingår i biologiska organismer som spårämne men mig vetterligen ingår inte aluminium i någon livsprocess. pH:t är också för högt i saltvatten för att aluminum skall vara toxiskt - den gränsen går strax under 6,3 - 6,4 och varar till ca 5,5.

MVH Lasse

ok...tack för intressant info:)...kanske e de så...men jag har inga andra som helst alger...borde inte dom också trivas..??...fortsätt med din analys Lasse;)..jag e tacksam..

Mvh

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du nån erfarenhet av ultralife o cyano? coral snow går ju ut med att detta kan hjälpa mot cyano, men som vanligt utan nån förklaring. Då ultralife åtminstone till en stor del liknar coral snow...ett organsikt bärarmedia..så undrar man om denna också kan hjälpa. vad vet du om saken? ...dvs..åter till min ursprungsfråga...;)

/J

Coral snow är en annan produkt, men jag vet att många haft framgång med kombinationen U-life och ultrabak

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...