Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

Postat

Är bara rädd att dom ska bli på tok för många.

Någon som vet hur mycket det kan bli?

Hur blir man av med dem?

Är detta verkligen rörmaskar?

Är ju ca:5mm tjocka i botten och konar till 0mm,totalhöjd 7-10mm.

Trevligt inslag tycker inte jag det är.

Postat

Såna har jag med, de är jättefina...finns i olika färger,röd eller vit plym. De verkar ha en förkärlek för pumpar, mina pumpar är fulla, svårt att göra ren pumparna utan att skada dem bara...:smiley5:

De kan bli större med tiden, de blir liksom längre, och plymen yvigare.

Jag tycker inte du ska vara orolig, de gör inget mer än renar vattnet.

Det finns ju fiskar som äter rörmaskar, den som äter glasrosor bl.a. hjärnsläpp just nu, kommer inte på vad den heter....:snurrig:

Postat

Det finns ju fiskar som äter rörmaskar, den som äter glasrosor bl.a. hjärnsläpp just nu, kommer inte på vad den heter....:snurrig:

Tänker du på (hoppas stavningen blir rätt) Chelmon Rostratus "Pincett" har en i mitt kar och den tar glasrosor och rörisar.

• 3 veckor senare...
Postat

Hjälpte per åke med att fota eländet. Sådana här är det, sjöpungar? är dålig på sånt här, någon som vet? Sätt att bli av med dem, de ökar tydligen i antal snabbt.

53318467br3.jpg

Postat

Sjöpung helt klart. De är vanligast i nystartade kar och svåra att hålla längre tid. De har "skelettrådar" som innehåller kisel som de är beroende av att ha litet av i vattnet.

Räkna med att de försvinner på ett halvår om du inte gör något.

Postat

Sorry, men jag tycker itne dina bilder stämmer överrens med jörgens alls, på dina ser det mer ut att vara såna bruna kalkrör med maskar i som släpper ut fångstrådar. Isf kommer de inte att ge sig efter ett halvår eller så. Dock så verkar de alltid hitta en balans och har aldrig förökat sig extremmkt för mig.

Postat

Samuel.

Var hos Jörgen med en sten från mitt kar.

Så bilderna Jörgen lagt in är på mina " utväxter"

Dom bilder jag själv lade upp i början är kass,titta på

Jörgens bilder istället.

Postat

Nu när jag kikat närmre på bilderna så blir jag konfunderad. De två föreställer helt klart de aerie (Samme) beskriver, medans den sista bilden är det sjöpung. Två helt olika altså..

Postat

På bild ett inbillar jag mig att jag ser kalkrörmaskar och sjöpungar.

På bild två tycker jag det ser ut som kalkrörmaskar och "rörmusslor". Det sista namnet är jag väldigt osäker på men jag tror röret är av kalk armerat av kitin. (och att det inte är en mask).

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Skapa Ny...