per-åke Postat 10 juni 2008 Dela Postat 10 juni 2008 Vad är det för något jag fått på pumpen?Någon som kan se trots hemska bilder? Är ca:7-10mm höga.Har börjatt sprida sig i övriga akvariet. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Wiking Postat 10 juni 2008 Dela Postat 10 juni 2008 Sådana har jag hundratals eller tusentals i mitt kar också. Det är små kalk rörmaskar. Trevligt inslag. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
per-åke Postat 10 juni 2008 Författare Dela Postat 10 juni 2008 Är bara rädd att dom ska bli på tok för många.Någon som vet hur mycket det kan bli?Hur blir man av med dem?Är detta verkligen rörmaskar? Är ju ca:5mm tjocka i botten och konar till 0mm,totalhöjd 7-10mm. Trevligt inslag tycker inte jag det är. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
MariaL Postat 10 juni 2008 Dela Postat 10 juni 2008 Såna har jag med, de är jättefina...finns i olika färger,röd eller vit plym. De verkar ha en förkärlek för pumpar, mina pumpar är fulla, svårt att göra ren pumparna utan att skada dem bara...De kan bli större med tiden, de blir liksom längre, och plymen yvigare.Jag tycker inte du ska vara orolig, de gör inget mer än renar vattnet.Det finns ju fiskar som äter rörmaskar, den som äter glasrosor bl.a. hjärnsläpp just nu, kommer inte på vad den heter.... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
SaltDummie Postat 10 juni 2008 Dela Postat 10 juni 2008 Det finns ju fiskar som äter rörmaskar, den som äter glasrosor bl.a. hjärnsläpp just nu, kommer inte på vad den heter....Tänker du på (hoppas stavningen blir rätt) Chelmon Rostratus "Pincett" har en i mitt kar och den tar glasrosor och rörisar. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
per-åke Postat 10 juni 2008 Författare Dela Postat 10 juni 2008 Letade här på forumet efter bilder på rörmaskar och fannen del bilder.De bilder jag hittade liknade inte det jag har i mitt kar. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
LarsS Postat 11 juni 2008 Dela Postat 11 juni 2008 Kalkrörsmaskar kan se väldigt olika ut. De små vita man brukar ha i karen liknar vår egen Spirorbis spirorbis som bara blir några mm som mest: http://images.google.se/images?um=1&hl=sv&client=firefox-a&channel=s&rls=org.mozilla%3Aen-US%3Aofficial&q=Spirorbis+spirorbis&btnG=S%C3%B6k+bilder Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Baba Postat 11 juni 2008 Dela Postat 11 juni 2008 Om du menar de med lite brunare färg så ser det ut att vara vermetid snails Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
acuario Postat 27 juni 2008 Dela Postat 27 juni 2008 Hjälpte per åke med att fota eländet. Sådana här är det, sjöpungar? är dålig på sånt här, någon som vet? Sätt att bli av med dem, de ökar tydligen i antal snabbt. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 27 juni 2008 Dela Postat 27 juni 2008 Sjöpung helt klart. De är vanligast i nystartade kar och svåra att hålla längre tid. De har "skelettrådar" som innehåller kisel som de är beroende av att ha litet av i vattnet.Räkna med att de försvinner på ett halvår om du inte gör något. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
per-åke Postat 30 juni 2008 Författare Dela Postat 30 juni 2008 Låter bra.Behöver kanske ej bekymra mej mer nu.Vill passa på att tacka Jörgen för bilderna. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
aerie Postat 30 juni 2008 Dela Postat 30 juni 2008 Sorry, men jag tycker itne dina bilder stämmer överrens med jörgens alls, på dina ser det mer ut att vara såna bruna kalkrör med maskar i som släpper ut fångstrådar. Isf kommer de inte att ge sig efter ett halvår eller så. Dock så verkar de alltid hitta en balans och har aldrig förökat sig extremmkt för mig. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
petrol Postat 30 juni 2008 Dela Postat 30 juni 2008 Tittar vi på samma bild Samme? Klockrent vita filtrerare. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
per-åke Postat 30 juni 2008 Författare Dela Postat 30 juni 2008 Samuel.Var hos Jörgen med en sten från mitt kar.Så bilderna Jörgen lagt in är på mina " utväxter"Dom bilder jag själv lade upp i början är kass,titta på Jörgens bilder istället. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
per-åke Postat 30 juni 2008 Författare Dela Postat 30 juni 2008 Petter ditt inlägg " klockrent vita filtrerare" innebär det att dutror som Stig att det är sjöpung? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
DaTrucka Postat 30 juni 2008 Dela Postat 30 juni 2008 Hade oxå dessa tills får ett halvår sedan, dom är numera borta. Nu fick jag förklaringen till varför dom bara försvann, tack Stig. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
petrol Postat 30 juni 2008 Dela Postat 30 juni 2008 Nu när jag kikat närmre på bilderna så blir jag konfunderad. De två föreställer helt klart de aerie (Samme) beskriver, medans den sista bilden är det sjöpung. Två helt olika altså.. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 30 juni 2008 Dela Postat 30 juni 2008 På bild ett inbillar jag mig att jag ser kalkrörmaskar och sjöpungar.På bild två tycker jag det ser ut som kalkrörmaskar och "rörmusslor". Det sista namnet är jag väldigt osäker på men jag tror röret är av kalk armerat av kitin. (och att det inte är en mask). Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.