Gå till innehåll

Trollsvans' 45litare


Trollsvans

Rekommenderade inlägg

Sådär, äntligen uppgradering från "blivande nybörjare" till "riktig nybörjare".

Snabb och vag tecspec:

Sexkantigt akvarium, ca 45-50 liter (43x43x40 cm)

Skummare: Red Sea Prizm 400

Cirkulation: för närvarande 350+320 l/h (+ skummaren), ska uppgraderas framöver

Ljus: 2x24W Juwel marine 15kK + en blå LEDspot månljus

Övrigt: osmosvatten + Instant Ocean.

Ca 5 kg LS, får dubbla det när ekonomin tillåter... likaså installera levande sand.

Stenen installerades igår eftermiddag... har hittills upptäckt typ 3872 små rörmaskar, en hispig liten kräft-nånting (gissar på amphipod efter viss googling), en illgrön mussla, en röd mussla, några bruna musslor, lite Caulerpa som rent av kan ta sig, en grön liten snäcka, en liten polyp av okänd sort (ca 5 mm diameter, lika hög, varav hälften en krans av tentakler), en grön liten sjöstjärna, och en drös med marina snorkråkor av okända sorter.

Här är en hög med bilder på diverse okända saker.

Den som råkar veta om något av det är något att oroa sig för, hoppas på, avinstallera på fläcken, etc etc, så är jag glad över all information.

Sen syns också den gröna musslan, och en helbild.

Speciellt undrar jag över den röda "korven", som ser ut att kunna vara vad som helst mellan en plastbit och nån form av svamp... Tyvärr är bilden lite crap, men det får duga så länge.

Sen har jag nåt lite här och var över mina kalkalger, som lyser rött när månljuset går igång... Antar att det är någon annan alg, eller någon lokal variation?

Nu får karet stå och mumma till sig tills eventuella nitrittoppar har gått över.

Fortsättning följer alltefter saker och ting utvecklar sig.

post-3839-14468915622662_thumb.jpg

post-3839-14468915622855_thumb.jpg

post-3839-1446891562295_thumb.jpg

post-3839-14468915623119_thumb.jpg

post-3839-1446891562323_thumb.jpg

post-3839-1446891562337_thumb.jpg

post-3839-14468915623523_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 134
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Ja, sexkantigt blir nog rätt trevligt. Visserligen liiiite störande att man får rätt så skarpa förvrängningar när man letar liv på stenen, ju närmare hörnen man kommer, desto mer migrän får man. :P

Japps, det är en påhängsskummare. Trodde dom var rätt så vanliga dom där... men Bengt på marinakvariet hade heller inte hört talas om den.

http://www.swelluk.com/img/shop/original/aquarium-protein-skimmer-red-sea-prizm--skimmer.jpg

Så här ser den ut iallafall.

Det rymmer rätt så mycker mikrobubblor när man kör den på max, men går man ner under ca 75% så är det lugnt. Något överdimensionerad för en sån här liten balja kanske, men overkill works.

Vad gäller sump, så kändes det lite att ta i i överkant till 45 liter... Även om ökad vattenvolym så klart är bra.

Vad jag har tänkt att ha i är egentligen lite oklart.. Det beror på vad jag ordnar för belysning senare.

Det är ju måttligt estetiskt tilltalande med locket till ett Juwel Lido liggandes ovanpå, så nånting mer lämpligt ska ordnas.. antingen 2x18W kompaktrör (färdig byggstrålkastare med reflektor och hela paketet), eller ett hemmabygge med 2x24W kompaktrör och lite blåljus, eller motsvarande i T5.

blaha blaha

Hur som helst: blir det lite ljus, så tänkte jag satsa på skivanemoner, och vad mer som kan tänkas trivas i relativt låg ljusintensitet.

Blir det mer ljus, så kan jag rent av sträcka mig till enklare LPS och mjukisar (läs "euphyllia och knappar) utöver skivor. Så länge det är nybörjarvänligt så är jag helt öppen för förslag.

Högre livsformer tänkte jag mig städpatrull, kanske nån räka eller två, och ytterst eventuellt någon liten goby (blå neon eller någon av nemateleotris-arterna, förutsatt att dom passar i ett så litet akvarium).

Alla tips på invånare och teknik mottages varmt, även om jag läst böcker, artiklar, sidor på nätet, och suttit som klistrad här sen i februari, så finns det stora kunskapsluckor...

En fundering över ljus och sådant skoj.

Det står 15kK på förpackningen till lysrören jag har... visst, det är en blåton i ljuset, men det var ungefär vad jag trodde 10kK-rör skulle vara i färg... 15 trodde jag skulle vara minst halvblå.

Jag är ju då förtjust i det riktigt blåa ljuset... finns det några sådana rör till Juwel?

(vet att det finns ALLA färger till vanlig T5, men juwel har ju sina 24W lite kortare, 425 mm eller nåt sånt, vilket gör att dom passar över akvariet).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Funderar på att "fylla ut" mitt lilla rev lite grann... Ser lite tanigt ut.

LS vore ju så klart trefligt, men det är dyrt... är väl om nån har ett par begagnade klumpar dom vill bli av med....

Annat alternativ är att bygga med såna här fina kalkstenar som finns på bilden.

Dom är väl inte lika porösa som LS, men dom är iaf hyfsat porösa.

Köpt som "hålsten" på Hornbach, men det ser mer ut som faxe.

Hur som, det är kalk, dom är rensköljda och omedicinerade.

Kan det vara nåt, eller är det bara att lägga ner? (verkar finnas många olika bud på det här på SVG)

post-3839-1446891562668_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De där svarta ser ut som en del jag har på undersidan av vissa stenar, lägger man dem upp och ner så är det precis som om det vill försvinna från ljuset, det vandrar så det ser ut som det "rinner". Tänk dig gammal olja som fått torka in ordentligt, seg, tjäraktig liksom. Har dock inte känt på det så jag vet inte om det är hårt eller mjukt. Annars ser det ut som om det är lite svamp på stenen.

De där stenarna du köpt ser ut att ha ordentligt med fästen för fraggar iaf. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har då alltså ingen som helst koll på hur man fäster fraggar... det känns lite "over my head" för tillfället. Tänkte vänta med det tills jag har lite erfarenhet.. dvs om några år. :P

Vad gäller det där gråsvarta, så får vi väl se vad det har för sig. Än så länge har det inte rört sig nåt, men det lär väl ta några dagar till innan nåt syns.

Har i övrigt hittat lite rundmaskar, i allt från 3 mm till 3 cm längd, och fler amphipoder och musslor.

Den okända polypen lär väl vara en glasros för övrigt, den har traskat omkring en dag nu, och satt sig på undersidan av en sten. Den lyser fint i blåljuset iaf, munskivan i ljust orange, och tentaklerna i blått.

Tror mig för övrigt ha hittat en liten sjöpung, eller iallafall vad jag tror att en sjöpung är.

Liten (3 mm ) halvgenomskinlig boll med två "utblås" på, som omväxlande blåser upp sig och pustar ut.

http://barbabok.barbanet.com/albums/20040724_Ablahamn/p7241026.sized.jpg

Inte helt olik dessa, dock mer rund.

Fy fan vad skoj det är att sitta och leta liv!

Jag är tokfast (om nu någon tvivlade på det).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ju lite det jag saknar i sötvattnet.. allt småliv.

Sen är det klart att man är lite otålig och vill installera allt tänkt liv... men det får så klart vänta.

Typ till september.

Det är ju en av nackdelarna med salt jämfört med sött: långsammare start (svårt för otåliga människor).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kan vara svårt med krabban, den kan mycket möjligt gå på koraller när du skaffar det, den kan också hålla sig till alger, men som jag har uppfattat så är det väl ett djur man håller i sumpen om man behåller dem. Ju större de blir desto större skada kan de vålla.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Möblerat om lite... upptäckt lite nytt skoj; en lite större dammvippa, ca en tum i diameter, en chiton (gråsuggeliknande sak), och fått syn på den lilla polypen som vandrat iväg.

Oklart om det är glasros eller nåt annat, sån koll har jag inte än (speciellt inte när den lille skiten är så liten och blyg). Den lyser fint iaf, även om färgåtergivningen på min kamera är som en påse skridskor...

Tentaklerna lyser svagt i blått, och munskivan i orange och grönt, det orangea är dock för svagt för min kamera.

I dagsljus är den rödbrun, tentaklerna mer åt det gråa hållet, och randiga.

Två crap bilder på den iallafall.

post-3839-14468915639325_thumb.jpg

post-3839-14468915639491_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja helt säker är man ju aldrig... det ligger ngn konstig tuss inne bland dem.. men det är varken krabbor eller maskar med det är jag ganska säker på... Kankse skulle ta och köpa lite LS som jag vet är nyinkommen och inte legat i ett cirkulationskar så länge. då kanske djuren rammlar ur sas...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Förstoringsglas hjälper, likaså blåljus (jag kör med en vanlig LEDspot, Philips nånting).

Hälften av grejerna är ju nattaktiva, och andra hälften är små/gömmer sig så fort man kommer i närheten.

Visst, en del kryp försvinner i cirkulationskaret, antar jag... men det ska ju sitta mycket kvar också.

Fördelen med väl inkörd sten är å andra sidan att man slipper några nitittoppar. Å andra sidan kanske man inte får så mycket bonus-liv.

Själv sitter jag och är avis på folk som får knappar och andra koraller med sin sten..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Förvisso, det lär gå att hitta i gbg, skam vore väl annars.

Dock är karet nystartat, det kom igång i torsdags, så jag väntar nog med att installera nåt mer liv på ett tag. Sen är det det där med det ekonomiska också, det är inte gratis, och sommaren är inge rolig på den fronten.. :censur:

Men nåja, vi får se vad det blir framöver. Det får stå och mogna några veckor iallafall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Pluggar du eller? man vet alrig vad som händer.. det är inte första ggn ngn förbarmar sig över en nybörjare. DU kan nog få ett skott av min xenia när det blir dax.. jag har själv fått den av Datrucka... och den är dubbel så stor nu.. så det är ingen skada sen har jag en eller två andra xenia fraggar..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Större har jag redan, så sett. Har ett 120 liters Lido som står och väntar... Kunde bara inte hållla mig i skinnet...

Har lite sötvatten i det, i väntan på att jag ska få klart möbel och ljuslåda till ett 540 liter sött (SA) som ska igång... sen blir det 120 liter salt till.

Tanken är väl lite att det här ska vara ett "övnings-kar".

Det är ju dessutom lättare att fylla (= få klart) ett så här litet också, vilket än så länge är en fördel.

120 liter räcker nog inte långt heller, antar jag, men det får vänta med större salt tills jag skaffar ny lägenhet, då kan man börja gå bärsärk ordentligt...

Det är redna lite för trångt här hemma med glasburkar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...