Gå till innehåll

Trollsvans' 45litare


Trollsvans

Rekommenderade inlägg

  • Svar 134
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Tack för tipset!

Det ska bli en ny ljusramp framöver är det tänkt, då blir det blått så det räcker och blir över.

Har i nuläget bara en blå diodspot. Den har en del gemensamt med actinicrör, antar jag, eftersom allt möjligt lyser upp i dess sken.

Men än så länge är ju tentaklerna på stjärnorna olivgröna/bruna... nåja

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lyckats ordna något bättre bilder på den lilla liftarkorallen och röranemonerna (om det inte är maskar, så klart... men dom har väldigt "fladdriga" tentakler dom där, inte lika dom andra maskarna nånstans, och inte är tentaklerna ludna heller).

Den lilla korallen har flyttats så den pekar mot ljuset nu, och den började tydligt sträcka polypernas kroppar uppåt, och fick lite mer färg... trevligt med den sortens action iallafall.

Även en bild på skivanemonen, som fortfarande inte blåst upp sig mer än så här...

Ska man räkna med att det tar nån dag eller två till, eller ska jag räkna med att den är borta? (sattes in igår).

post-3839-1446891578594_thumb.jpg

post-3839-14468915786147_thumb.jpg

post-3839-14468915786352_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har börjat fundera lite mer noggrannt över kommande invånare...

Hur mycket utrymme behöver en putsarräka (Lysmata amboiniensis)?

Hittar inte direkt nåt om hur stor balja man behöver för att husera en sådan... Just med alla långa antenner och sånt däringa, så...

Några bud om huruvida en sån skulle trivas i min balja?

Vad gäller fisk så beror det lite vad som fås tag på, blue neon goby är ju rätt läckra, men dyra som attans... annars fins ju citron-, okinawa- och eldgoby, eller damseller...

Hur är det med Chrysiptera parasema (blå med gul svans)? eller blir dom för stora?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har börjat fundera lite mer noggrannt över kommande invånare...

Hur mycket utrymme behöver en putsarräka (Lysmata amboiniensis)?

Hittar inte direkt nåt om hur stor balja man behöver för att husera en sådan... Just med alla långa antenner och sånt däringa, så...

Några bud om huruvida en sån skulle trivas i min balja?

Funkar utmärkt.

Vad gäller fisk så beror det lite vad som fås tag på, blue neon goby är ju rätt läckra, men dyra som attans... annars fins ju citron-, okinawa- och eldgoby, eller damseller...

Hur är det med Chrysiptera parasema (blå med gul svans)? eller blir dom för stora?

Dom blågula bir väl ungefär 5-7 cm stora, så jag tycker att den borde funka fint. Kan dock vara lite elak mot andra i små kar.

Gobisar har jag ingen större erfarenhet av så kan inte yttra mig om det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den lilla skivanemonen börjar ta sig, trodde faktiskt den skulle stryka med...

Sen har det dykt upp nånting som jag misstänker är en Zoanthus, verkar växa snabbt iaf... Nån som känner igen det?

Sett ytterligare en liten glasros också... armarna var vitfläckiga på den, och den verkade rätt så stel... undrar vad det beror på.

post-3839-14468915803711_thumb.jpg

post-3839-14468915803944_thumb.jpg

post-3839-14468915804157_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite funderingar kring matning av korallerna...

Den lilla okända rackaren, (som finns med på en fasligt grynig bild några inlägg tidigare) börjar uppvisa en rätt så tydlig skelettstruktur, pentagoner.

Polyperna har bruna tentakler, och munskivan är lysande grön.

Hela korallen är just nu ca 7 mm i diameter, och det känns för litet för att mata med artemia, mysis, eller cyclops (det sistnämnda har jag tillochmed hemma).

Vad är lämpligt att mata den med i den storleken?

Är det lämpligt alls?

När vi ändå är inne på mat... att klämma ur lite filtergegga från en sötvattensbalja, skulle det främja filterfeeders? (rörmaskar, musslor, etc)

Alla djur blev iaf helt vilda när jag rörde om i gruset idag, och detritus flög runt.

Funderade på om man kan addera käk via ett filter... självklart då mer bakterier än ren skit, om det går att ordna.

Eller finns det färdiga preparat att tömma plånboken på?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det börjar ordna upp sig lite grann nu. Fast det ser lite småtrist ut där eremiten (och troligen de två krabborna jag såg i natt, den ena vit med två gröna fläckar på ryggen) har betat stenen alldeles vit.

Sett ytterligare nåt polypbaserat iv i en skreva... vit, lyser svagt blått. Ser än så länge ut som Trachyphyllia i formen... får väl se när den växer fram lite mer.

Äntligen fått en rätt så vettig bild på liftarkorallen, här ser man lite av skelettets form också (precis dratt igång ljuset, så den är inte helt framme än).

post-3839-14468915805947_thumb.jpg

post-3839-14468915806124_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här var det ju fullt ös medvetslös... :P

Är fortfarande på jakt efter svar på detta. NÅN måste ju ha nåt tips på lager.

Lite funderingar kring matning av korallerna...

Den lilla okända rackaren, (som finns med på en fasligt grynig bild några inlägg tidigare) börjar uppvisa en rätt så tydlig skelettstruktur, pentagoner.

Polyperna har bruna tentakler, och munskivan är lysande grön.

Hela korallen är just nu ca 7 mm i diameter, och det känns för litet för att mata med artemia, mysis, eller cyclops (det sistnämnda har jag tillochmed hemma).

Vad är lämpligt att mata den med i den storleken?

Är det lämpligt alls?

När vi ändå är inne på mat... att klämma ur lite filtergegga från en sötvattensbalja, skulle det främja filterfeeders? (rörmaskar, musslor, etc)

Alla djur blev iaf helt vilda när jag rörde om i gruset idag, och detritus flög runt.

Funderade på om man kan addera käk via ett filter... självklart då mer bakterier än ren skit, om det går att ordna.

Eller finns det färdiga preparat att tömma plånboken på?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

POM hittade man så klart inget på...

Organic matter hittade man en del på, dock inte så fasligt mycket.

Zeo verkar lite halvt overkill till 45 liter försöksburk?

Speciellt som det inte ska vara så fasligt mycket (eller svåra) grejer däri: skivor, knappar, gröna stjärnor, caulastrea, och vad det nu är för liftare jag fått...

Kanske det blir till nästa projekt, vi får la se.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ah, att bara köra delar av zeo låter så klart vettigt... hade fått för mig att man skulle ha reaktor och 3872 andra prylar för det.

Nåja, får kolla på det framöver.

Snabbfråga: Om man kör vodka, hur mycket doseras, och vad GÖR det egentligen? Det jag fått fram hittills är att det ger mat åt bakterier som bryter ner nitrat. Är dessa då mat åt koraller, eller är det nitratreduceringen som är fördelen, med bättre konkurrensnivå för korallerna?

Nästa fråga:

Så tills vidare, räcker det med att klämma ur lite filtergegga och röra runt i bottensanden som mat till korallerna, tills dom är stora nog att äta cyclops, mysis eller artemia?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

dvs börja på 0,25 ml.... typ två droppar?

Om man nu ska dosera varje dag, så får det nog vänta några veckor, tills jag faktiskt är hemma också...Nu far jag som en våt disktrasa mellan Varberg, Göteborg, Linköping, Enköping och Gotland... gaah.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hehehe... använd en spruta :) den är ju oftast graderad i ML :)

Wow, Megaliter är inga dåliga mått. ;)

Nästa fråga:

Så tills vidare, räcker det med att klämma ur lite filtergegga och röra runt i bottensanden som mat till korallerna, tills dom är stora nog att äta cyclops, mysis eller artemia?

Absolut! Om du vill göra det, själv gör jag inget av det, det brukar fara runt lite småpartiklar när fiskar och annat rör runt i sanden, som kan ses som mat till filtrerande koraller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hehehe... använd en spruta :) den är ju oftast graderad i ML :)

Mjo, har ju en liten fin spruta till nitrittestet... dock är en ml väldigt liten, och en halv blir svårt att fjutta ut... men det ger sig.

Vodka verkar ändå inte vara det jag frågade om från början.

Wow, Megaliter är inga dåliga mått. ;)

Absolut! Om du vill göra det, själv gör jag inget av det, det brukar fara runt lite småpartiklar när fiskar och annat rör runt i sanden, som kan ses som mat till filtrerande koraller.

Då får det bli så tills vidare. Har ju inga fiskar än, det närmsta är väl en eremit, som verkar leka "inte nudda sand" jävligt noggrannt.

Sen har jag efter mycket om och men konstaterat att det är saker i stil med cyclop eeze och fauna marin (vilket/vilka av de många preparaten som finns, det vete fan, men det ger sig också, tids nog) som jag var ute efter.

Äntligen hemma igen efter en helg i Enköping...

Noterade till min fasa 29½ grader i baljan... nu nere på 27 blankt efter installerande av fläkt.

Därtill skådat en röd fireworm (antar jag, röd, borst å jävelskap på den), och tillväxt på diverse... mest synbart på knappen... blaha blaha.

Ska iväg imorrn igen... börjar tröttna på att vara utspridd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hemma en stund, skönt som fan att sitta som en lobotomipatient framför baljan, katatonisk av värmekoma, med blicken flackandes över dagens kap:

1 styck sten, med nån knottrig skivanemon, Anthelia (?), lite makroalger, nån form av organisk svinto (det gråa skrufset, gissar på svamp eller nåt trams) och en grön spya som jag inte vet vad det kan vara.

Sen lite andra bilder på andra kantareller och annat.

Fått ner tempen till humana nivåer iallfall, den där fläkten kyler rent äckligt bra, just nu håller den sig 2-3 grader under rådande rumstemperatur (som just nu är 27-28 grader, så att baljan är runt 25 gnäller man ju inte över).

Annars inte mycket action, har fått syn på en glasros, och nån tanig vit liten sak som ser mer ut som en hybrid mellan en majano och en tv-antenn än nåt annat, eremiten har ömsat, och saker växer.

Har f**ing jämrans äntligen fått en bild med acceptabel skärpa på den lilla gröna saken...

Börjar kännas ok med invånarna nu iaf, det som fortfarande står på önskelistan är:

Caulastrea

Knappar

Putsarräka

2x Blue Neon Goby.

De två övre är klart förhandlingsbara.

Allt får dock vänta tills efter medeltidsveckan, känner jag. Troligen ända till september, av ekonomiska skäl.

post-3839-14468915843675_thumb.jpg

post-3839-14468915844035_thumb.jpg

post-3839-14468915844324_thumb.jpg

post-3839-14468915844564_thumb.jpg

post-3839-14468915844789_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...