Gå till innehåll

Trollsvans' 45litare


Trollsvans

Rekommenderade inlägg

Oskar:

Skrivbordslampor har jag bara sett upp till 11W... annars är det klart ett alternativ.

Men med tanke på att dom kostar en del, så kan jag lika gärna köpa ramper från Dusk och bygga själv...

Jonte:

Hmm, får kolla upp det nästa gång jag har vägarna förbi Skåne...

Du såg inte vad det var för typ av armatur, eller storlekar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 134
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

För tillfället lutar det mest åt att försöka bygga ihop en egen 3x18W kompaktrörsramp... men det får nog vänta tills efter medeltidsveckan det också.

Känns lite som städpatrull och såna uppstartsgrejer kommer före...

Tyvärr kommer sån där tråkig "hyra å räkningar" före detta, och sen blir det nog inget över.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Sådär, dags för en liten uppdatering.

Nitriten har varit nere på noll i över en vecka, makroalger av både grön, brun och röd sort börjar ploppa upp lite här och var, och de döda stenarna börjar täckas av kalkalger och diverse annat skoj.

Städpatrull bestående av tre turbosar har installerats, likaså en grön stjärnpolyp, och mitt första misstag: ett impulsköp.

Säljaren sa så klart att Goniopora var rätt så lätta och inte behövde pillas nåt med, så det svalde ju jag med hull och hår, och kom hem med en fragg.

Nu ser den visserligen helt ok ut, så än är det ju ingen fara, men man blev något avskräckt när man läser om den här och så vidare. Nåja, man lär sig att man inte ska köpa nåt man inte vet nåt om...

Helt enkelt: bytes mot fragg av lättare LPS, skivor eller knappar, om någon känner för att förbarma sig över den.

I övrigt ser allt ut som det ska, nitriten är fortfarande omätbart liten, salthalten ligger på 1.024, och tempen pendlar mellan 24½ (natt) och 26 (efter en hel dags belysning).

Levande saker blubbar upp ur stenen fortare än jag hinner upptäcka det, saker växer osv.

Hittade även vad jag tror är en sjögurka, det ser ut som en sån här, fast brun med vit "svans", och ca 8 mm lång... https://www.saltvattensguiden.se/forumet/geek/gars/images/7/3/6/Colochirus_robustus.jpg

Äntligen fått bra bild på min fripassagerarkorall, och misstänker SPS pga storleken... men klumpen har vuxit från platt 4 mm skiva till utbuktande 6 mm skiva, och fastnar nu även på bild.

EDIT: Slänger med helbilden jag glömde i ett anfall av lättare demens...

post-3839-14468915687706_thumb.jpg

post-3839-14468915687943_thumb.jpg

post-3839-14468915688114_thumb.jpg

post-3839-14468915688321_thumb.jpg

post-3839-14468915688512_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det händer som vanligt saker hela tiden: all sten börjar täckas av kalkalger, så det ser inte så tattigt ut med några kritvita stenar längre.

Min lilla liftarkorall växer, likaså gröna stjärnpolypen, sakta sakta.

Några "spröt" jag trodde var algstammar eller döda rörmaskar har visat sig innehålla liv. Dels har dom blitt fler, dels börjar det blubba ut tentakler ur dom. Oklart om det är rörmask eller polyper, men dom lyser orange i blåljus iallafall. Än så länge är rören ca 15 mm långa, 1 mm breda, och tentakelkronorna ca 3 mm. En vacker dag kanske jag rentav lyckas ordna en bild på dom, men då behöver jag ordna en riktig kamera.

I övrigt inte mycket action... jag har sett en liten liten aiptasia/majano, som fort sprang iväg och gömde sig. Därtill visade sig två av turbosarna ha glasrosor på sina skal, än så länge en halv till 1½ cm i diameter.

Funderar på det där med installation av "högre" liv (dvs räkor & eventuellt fisk).

Pepparmintsräka är väl revsäker? Innebär det då att den BARA äter upp glasrosor, och lämnar resten av allt skojigt i fred? Jag skulle vara mindre nöjd om den käkar upp alla roliga liftare som jag ännu inte vet vad dom är osv, rörmaskar å shite.

Annars är jag förtjust i kamelräkor, men dom är inte lika revsäkra har jag läst... Åsikter?

Om räkor installeras, hur många? En eller två eller fler? Gissar på max 2.

Fisk då... Vad kan gå i en sån balja? Blå neon borde vara liten nog, likaså Eviota, antar jag. Vad mer?

Och hur många? Även där gissar jag på max 2. Eventuellt rentav tre, om dom är riktigt små.

Tips och åsikter mottages tacksamt!

Likaså angående andra koraller... Vilka koraller är nybörjarvänliga, och svagväxande nog för att inte ta över baljan helt? (till 10-15x cirkulation, 2x24w t5, som ska uppgraderas till 3x18w kompaktrör framöver).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul att det börjar hända saker :)

Du kan gott börja med två pepparmintsräkor. Enda nackdelen är att de kan vara lite skygga så att du inte ser dem så ofta. Räkor äter allt möjligt i karet, t.ex. matrester från då du matar fisk.

Med "blå neon" antar jag att du menar Chromis? De finns i litet format som passar ditt kar. Men fundera gärna igenom hela besättningen först så att du inte låser dig med första köpet. Vad vill du ha när du är "klar"?

När det gäller koraller så kan du börja med nästan vad som helst. Hårdkoraller (SPS/LPS) med fasta skelett väser relativt sakta och tillväxten kan du också styra med kalciumhalten i karet. Det är bara att fragga om de blir för stora. Enklast är annars att börja med "knappar" och "skivisar", dvs olika former av knappolyper och skivanemoner. De kan föröka sig i bra takt, och då har du också något att byta med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

SPS förefaller vara svårare (om inte annat känsligare) än LPS, och vissa LPS förefaller mindre enkla också, t ex min korkat köpta Goniopora...

Knappar och skivor it is then.

Är det någon större skillnad i skötsel mellan några av sorterna?

Läste på nån amerikansk sida att blåa sorter skulle vara svårare, etc.

Vad gäller fisk, så var det jag tänkte på en sån här: http://a1272.g.akamai.net/7/1272/1121/20080212160132/www.liveaquaria.com/images/categories/product/p-89292-neon-goby.jpg

Chromis är väl stimfisk, och då blir det väl lite väl trångt, speciellt som simytan är lite begränsad (sexkantigt).

Annars finns väl eldgoby också, men den verkar lite halvt för stor den med.

Vad jag vill ha är egentligen "nåt som är fint att glo på". Något som ska stå på skrivbordet och distrahera mig från att göra nåt vettigt, :ler:.

Så, 45-48 liter eller så, minus LS och sand... blir inte så fasligt mycket utrymme kvar. Vad kan man räkna med? 1-3 riktigt små fiskar, eller lika många räkor?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har inte hört att det skulle vara någon större skillnad i skötsel mellan olika typer av knappar och skivanemoner, de brukar sköta sig själva. Det är snarare som så att man får hålla efter dem efter ett tag så att de inte sprider sig för mycket.

Bra idé med gobies, de blir ju inte så stora och belastar därmed inte karet så hårt. Du kan du har flera stycken- bra nanofisk!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ah, men då blir det till att försöka få tag i sånt, så får det lösa sig själv.

Gobies är trevliga små firrar. Har det fördelaktiga ryktet om sig att vara lättskötta dessutom.

Andra fiskar får vänta tills 120litaren är igång.

Nåja, det är rätt långt tills det blir fisk installerat, allra tidigast efter medeltidsveckan.

Upptäckte precis att jag har 3872 små kräftdjurslarver sittande på glaset. Vita, upp till 1 mm långa, och vissa ser ut att ha två små små antenner... lite kraftigare bakkropp, ser det ut som.

Gissar på copepod-yngel (jag har iaf nån sorts sånt där, även om amphipoderna är rätt så många fler).

Eller kan det vara nåt annat?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Haha, sanden är inte sååå vit längre.

Det är ciklidgrus, så den är ju rätt så vit... men nu är den lite mer gråbrunröd (börjar bli kalkalger på den med, å jag har ingen sandvändare än).

Ska sätta i eremit och nassarius tänkte jag.

Men det är iaf en hel del liv i den, ser gångar efter maskar och sånt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ah, men då blir det till att försöka få tag i sånt, så får det lösa sig själv.

Gobies är trevliga små firrar. Har det fördelaktiga ryktet om sig att vara lättskötta dessutom.

Andra fiskar får vänta tills 120litaren är igång.

Nåja, det är rätt långt tills det blir fisk installerat, allra tidigast efter medeltidsveckan.

Upptäckte precis att jag har 3872 små kräftdjurslarver sittande på glaset. Vita, upp till 1 mm långa, och vissa ser ut att ha två små små antenner... lite kraftigare bakkropp, ser det ut som.

Gissar på copepod-yngel (jag har iaf nån sorts sånt där, även om amphipoderna är rätt så många fler).

Eller kan det vara nåt annat?

Är det medeltidsveckan i Visby du menar? Där har jag varit och sprungit omkring i medeltidskläder många år förr.:ler:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sådärja, nu har man installerat en eremit också, som får gå och beta lite.

Fick med en liten skivanemon (1½ cm i diameter) på köpet, den har dragit ihop sig till en svart liten knopp under transporten, och inte vecklat ut sig... tror inte det blir nå vettigt av den. Nåja.

I övrigt inte mycket action, det går sin gilla gång. Sett lite nya småkräftor av olika sorter, en liten avlång röd sak ser rätt intressant ut, den går ensam och pillar på saker. Sen har jag en krabba till av nåt slag... troligen den lilla gröna prylen jag såg i början... såg bara ett hörn på den, men den har rätt långa "armar", så att säga. Pälslös, vag grön ton. Gissar på Mithrax, men det märker vi SEN.

Den lilla liftarkorallen växer och har sig, lyser grönt och fint i blåljus.

Eremiten, och inringat därunder, några anemoner som bor i långa rör. Lyser i blått och orange.

Den lilla snäckan jag fick med stenen växer på som tusan, nu tredubbel storlek. Den röda svampen har antagit en något obscen form dagen till ära.

Helbild. Den gröna pumpen är visserligen skitful, men det är dom andra två också. Ska så fort ekonomin tillåter bytas ut mot mindre anskrämliga pumpar.

post-3839-14468915784608_thumb.jpg

post-3839-14468915784802_thumb.jpg

post-3839-14468915784996_thumb.jpg

post-3839-14468915785244_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eller så väntar du med att byta ut pumparna för dom kommer att få annan färg längre fram. Det börjar väl växa alger och annat gott på dom med.

Snyggt du har fått till det iaf. Får mig att fundera på en liten skrivbordsburk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mjo, förvisso.

Men tre pumpar tar rätt mycket plats, speciellt den där jämra gröna kolossen. Blir lite smidigare och framför allt, bättre flöde, med en 1000liters powerhead och en squid, skulle jag tro.

Skrivbordsburk är bra att ha, helt klart. Behöver dock bygga ut skrivbordet lite så jag faktiskt får plats med den här... :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Risken med att ha det i ögonhöjd är å andra sidan att man aldrig får nåt gjort.

Fast det är klart, då slipper man ryggskott och onda knän av att ligga på golvet och kräla runt.

Det ska bli spännande att se vad det här utvecklas till egentligen... (utöver en lång önskelista inför nästa balja).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...