jorgen Postat 1 augusti 2008 Postat 1 augusti 2008 Vad är det för fläkt du har? Själv har jag 29,5 grader i mitt clownhotell, men eftersom det bara är vatten och levande sten/sand i har jag inte gjort något åt det. Får väll vänta att introducera nua invånare till värmeböljan dragit över. Men det hade varit kul att kunna sätta i en städpatrull, för algerna börjar komma så smått. Citera
Trollsvans Postat 1 augusti 2008 Författare Postat 1 augusti 2008 En vanlig 10x10 cm datorfläkt, går på 12V. Finns på Clas Olsson för runt en hundring, och en femtilapp för transformatorn (heter tydligen "batterieliminator"... ). Citera
jorgen Postat 1 augusti 2008 Postat 1 augusti 2008 Ok, tack för hjälpen. då ska jag kolla på det under dagen.Riktar du bara fläkten mot vattenytan? Citera
Trollsvans Postat 1 augusti 2008 Författare Postat 1 augusti 2008 Jag har gjort en så kallad nödlösning... mitt blåljus består i dagsläget av en spotlight, som sitter fastklämd på en pinne ståendes i hörnet bakom akvariet... (tänk nu hur fult DET är... ).I brist på annat, t ex tid att ordna ett vettigt fäste, så hängde jag bara fläkten över pinnen, riktad snett mot vattenytan.(norpade fläkten från mitt regnskogsterrarium, så det fanns en liten hängare på den redan) Citera
Trollsvans Postat 1 augusti 2008 Författare Postat 1 augusti 2008 Vad är det här för nåt måntro?Det är genomskinligt, en fot, en kort stam, och ett knippe med genomskinliga "korvar" med en liiiten liiten gul plupp i toppen... Ca 8 mm i diameter, än så länge... finns några till bredvid.Svamp, sjöpung, polyp? Citera
Trollsvans Postat 3 augusti 2008 Författare Postat 3 augusti 2008 Ingen som har några ideer om de där grejerna?Nu blir det medeltidsveckan... ska bli spännande att se hur saker utvecklas under tiden... På återseende om 10 dagar! Citera
Trollsvans Postat 11 augusti 2008 Författare Postat 11 augusti 2008 Tbax efter medeltidsveckan, och vad upptäcker man?Så klart har skummaren lagt av... Den hade slutat sörpla i sig vatten, av nån anledning... skitskoj. Gröna alger på glaset, bruna alger på botten, och min eremit ligger i 3872 delar över botten... oklart om det är öms eller inte, men skalet är tomt iallafall.Däremot ordnade saker upp sig rätt så fort efter att jag fick igång skummaren igen.Nån som vet varför den gör sånt? (Red Sea Prizm 400)I övrigt är jag nyfiken på varför en skivanemon ser ut som på bilden nedan... äter nåt, antar jag? Citera
Laggeman Postat 11 augusti 2008 Postat 11 augusti 2008 När de äter så blåser de upp sig på det viset. Det försvinner igen när de har fått i sig maten eller spottar ut den igen, vilket händer med vissa av mina när det kommer sand i dem. Citera
Trollsvans Postat 11 augusti 2008 Författare Postat 11 augusti 2008 Misstänkte det.Tänkte mest så det inte var nån annan reaktion med ond bråd död som följd. Citera
Trollsvans Postat 12 augusti 2008 Författare Postat 12 augusti 2008 Denna tråd slutar här, så även akvariet, till förmån för nya dumheter.Det får gå och puttra tills nästa projekt är up & running, då ska allt hällas över.I övrigt kommer det bara skötas som vanligt, dock inte uppgraderas som det var trott från början.Kanske slutar sina dagar som sump, vem vet.https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?p=252300#post252300 Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.