Gå till innehåll

Teds glada akvarium


Rekommenderade inlägg

  • Svar 673
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Köp sten i affären om du har tillgång till en butik i närheten, skaffa en guppy odling till din arowana så blir det billigare.

2-3kg sten i veckan sen har du ju den sten du behöver om några veckor.

jaha? Men om man har trådalger är det inte tecken på på fosfat då? Asså jag vet att det kan bero på nitrat också, men fosfat är lite värre än nitrat. :) Vill inte ta några risker. :) Men asså 1,5kg ls kan väl inte ge döds värden i ett akvarium på 240liter? Det låter ju fan sjuk då... :)

Han på ättekulla som jag har nämnt säljer ls sten för 150kr kilot. är det ett rimligt pris? :)

Men jag vill nog ha begangad levande sten för den är ju liksom igång, men det är svårt att hitta någon här helsingborg för jag hittar inga som säljer, alla bor bara i malmö och sånt som är närmast!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jaha? Men om man har trådalger är det inte tecken på på fosfat då? Asså jag vet att det kan bero på nitrat också, men fosfat är lite värre än nitrat. :) Vill inte ta några risker. :) Men asså 1,5kg ls kan väl inte ge döds värden i ett akvarium på 240liter? Det låter ju fan sjuk då... :)

Han på ättekulla som jag har nämnt säljer ls sten för 150kr kilot. är det ett rimligt pris? :)

Men jag vill nog ha begangad levande sten för den är ju liksom igång, men det är svårt att hitta någon här helsingborg för jag hittar inga som säljer, alla bor bara i malmö och sånt som är närmast!

150kr/kg är hyffsat billigt för att vara färsk ls. begangnad ls brukar vell ligga mellan 40-80kr kilot.

men om där finns ls i Malmö så är det vell bara be mossan att köra dej dit :ler: det är ju inte så långt..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

man kör väl inte till malmö för att köpa 3 kg begagnad sten? om min grabb kom och bad mig om det skulle jag hellre ge honom 300 spänn att köpa två kilo för .. det blir billigare för mig haha....

HBG-Malmö-HBG 13 mil x 13 kr = 170 spänn i bensin + övriga kostnader..sen skall säkert grabbhalvan ha en hamburgare på beruger king... sen är man uppe i 3 kg sten... ja herre gud..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fasen be dina folks om 500kr i förskott på månadspengen eller liknande så du får lite sten karet.

Ju mer sten man köper desto billigare brukar man få det. Eftersom du ändå köper käk och fisk där i framtiden kan du säkert pruta lite på stenen. 120Kr/kg tycker jag är rimligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fasen be dina folks om 500kr i förskott på månadspengen eller liknande så du får lite sten karet.

Ju mer sten man köper desto billigare brukar man få det. Eftersom du ändå köper käk och fisk där i framtiden kan du säkert pruta lite på stenen. 120Kr/kg tycker jag är rimligt.

Jag brukar faktiskt få lite rabatt hos han.

Hur många fiskar klarar mitt kar om jag har 24kg sten? Rädd att man belastar karet.

Hur hade karet klarat sig med de filtersvamparna jag har i mitt juwel filter och min fluval som biologisk filtrering om jag "planterade" in två sådna här?

post_old.gifSinularia Sp

Ska jag satsa på färsk eller begangad levande sten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sinulariorna påverkar nog ingenting. Vad du behöver är ju sten, så köp det för alla pengar å kasta ut alla andra filter som innerfilter å filtersvampar. Det är LS du ska ha...skaffa så mycket du kan 20% av karets volym å hoppas att fiskarna övelever. Du har ju endå ingen balans i karet idag, så det är ju bara att stoppa i så mycket du kan få råd med. När all sten är i karet så kan du avvakta några veckor så kommer säkert karet att vara i balans och om fiskarna överlevt så kommer dom må kanon i sin nya miljö.

Ut med faxestenen och i med LS... Har du inte råd så köp lite åt gången.

Har du råd så köp ny sten, men om du inte har det så kör på begagnad.

Att du har fosfat i vattnet spelar ju ingen roll då du endå inte har någon rening genom LS. Varför slösa pengar på fosfatremovers när du endå inte har någon bioligi att tala om i karet?

Visst...removers gör säkert en del nytta, men oavsett om du får fosfaten ner på 0 så kommer det endå inte funka bra utan lagom mängd LS.

Hur många fiskar du kan ha beror ju på vad det är för sort, hur stora dom blir och hur bra skummare du har. Sen spelar det nog en del roll hur ofta du byter vatten och hur mycket du matar.

I mitt 240 som var mitt första kar, hade jag en liten nasokirurg, 2 clownfiskar, en phalaema, en salarias och 5 chromisar. Hade ca 25-30kg sten och en Deltec MCE600 skummare samt ett 20W Deltec UVC.

Funkade kanon. Stenen var begagnad.

Du borde kunna ha något liknande utan problem om du har bra skummare och väl inkörd sten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sinulariorna påverkar nog ingenting. Vad du behöver är ju sten, så köp det för alla pengar å kasta ut alla andra filter som innerfilter å filtersvampar. Det är LS du ska ha...skaffa så mycket du kan 20% av karets volym å hoppas att fiskarna övelever. Du har ju endå ingen balans i karet idag, så det är ju bara att stoppa i så mycket du kan få råd med. När all sten är i karet så kan du avvakta några veckor så kommer säkert karet att vara i balans och om fiskarna överlevt så kommer dom må kanon i sin nya miljö.

Ut med faxestenen och i med LS... Har du inte råd så köp lite åt gången.

Har du råd så köp ny sten, men om du inte har det så kör på begagnad.

Att du har fosfat i vattnet spelar ju ingen roll då du endå inte har någon rening genom LS. Varför slösa pengar på fosfatremovers när du endå inte har någon bioligi att tala om i karet?

Visst...removers gör säkert en del nytta, men oavsett om du får fosfaten ner på 0 så kommer det endå inte funka bra utan lagom mängd LS.

Hur många fiskar du kan ha beror ju på vad det är för sort, hur stora dom blir och hur bra skummare du har. Sen spelar det nog en del roll hur ofta du byter vatten och hur mycket du matar.

I mitt 240 som var mitt första kar, hade jag en liten nasokirurg, 2 clownfiskar, en phalaema, en salarias och 5 chromisar. Hade ca 25-30kg sten och en Deltec MCE600 skummare samt ett 20W Deltec UVC.

Funkade kanon. Stenen var begagnad.

Du borde kunna ha något liknande utan problem om du har bra skummare och väl inkörd sten.

okej, jag har tagit ut mina faxestenar och jag ska köpa begangad levande sten. Skummaren vet jag inte om den är, det är en Aqua Medic Minifloter.

Jag tar nog inte ditt råd om att ta ut mina filtersvampar, för de funkar som ett slags biofilter ändån för det håller nitriten borta samt det filtrerar bort en massa skit i min grus som inte vill bli ren. Jag tar nog inte bort innerfilterna för än jag har rätt mängd levande sten. Pumparna ska jag byta ut mot två hydor coral 2 tror jag dem heter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet inte exakt vad den skummaren klarar av, men minns jag rätt är den inte särskillt effektiv. Dock är den säkert bättre än ingen. Idag finns många billiga skummare som säkert klarar en hel del, bara man går upp i storlek. Själv skulle jag nog endå satsa på den jag hade, om jag hade råd. En Deltec MCE600. Brukar kunna gå att få dom för 2000kr begagnade om jag inte minns fel, och då kan man även ha den kvar den dagen man uppgraderar...iallafall om man håller sig runt 5-600L. Dock kommer du säkert klara dig med din skummare så länge du inte har så mycket fisk.

Tror faktiskt du skulle kunna köra 2st coralia 3 i din burk, eller 1 coralia 4, men alltid bättre med 2. Man kan normalt inte få för mycket cirkulation!

Bra att du ska köpa mer sten. Tänk bara på att karet kommer inte funka som det ska förens du köpt all sten som du ska ha och sedan låtit karet stå i lugn å ro några veckor eller månader. I ett sånt litet kar kan balansen rubbas bara du sätter i några kg ny sten.

Med andra ord bör du inte köpa mer levande saker förän du har fått i ALL sten du ska ha i...dvs 20-40kg nånting.

Har jag förstått det hela rätt så kan du FÅ nitrat av filtersvamparna, om du inte rengör dom ofta. Fast visst funkar dom bra för att ta bort skräp ur vattnet. Ta dock helst bort dom när du fått i all sten du ska ha.

Förresten...ta ur all sand ur karet om du nu hade i det redan. Dels tar det nog längre tid att få balans i karet med en massa sand som samlar skit, oh dels vill du nog att din LS skall ligga direkt mot glaset. Om dom däremot ligger på sanden kan fiskar gräva under LS så att ditt LS-berg rasar och i värsta fall spräcker bottenglaset. Så...ur med all sand om du nu redan har stoppat i det.

Ett litet tips till...tag bort planchen på baksidan (om du inte redan gjort det) och köp en blå eller svart planch. Det kostar inte många kr till ett så litet kar, men allt kommer se SÅ mycket snyggare ut!!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet inte exakt vad den skummaren klarar av, men minns jag rätt är den inte särskillt effektiv. Dock är den säkert bättre än ingen. Idag finns många billiga skummare som säkert klarar en hel del, bara man går upp i storlek. Själv skulle jag nog endå satsa på den jag hade, om jag hade råd. En Deltec MCE600. Brukar kunna gå att få dom för 2000kr begagnade om jag inte minns fel, och då kan man även ha den kvar den dagen man uppgraderar...iallafall om man håller sig runt 5-600L. Dock kommer du säkert klara dig med din skummare så länge du inte har så mycket fisk.

Tror faktiskt du skulle kunna köra 2st coralia 3 i din burk, eller 1 coralia 4, men alltid bättre med 2. Man kan normalt inte få för mycket cirkulation!

Bra att du ska köpa mer sten. Tänk bara på att karet kommer inte funka som det ska förens du köpt all sten som du ska ha och sedan låtit karet stå i lugn å ro några veckor eller månader. I ett sånt litet kar kan balansen rubbas bara du sätter i några kg ny sten.

Med andra ord bör du inte köpa mer levande saker förän du har fått i ALL sten du ska ha i...dvs 20-40kg nånting.

Har jag förstått det hela rätt så kan du FÅ nitrat av filtersvamparna, om du inte rengör dom ofta. Fast visst funkar dom bra för att ta bort skräp ur vattnet. Ta dock helst bort dom när du fått i all sten du ska ha.

Förresten...ta ur all sand ur karet om du nu hade i det redan. Dels tar det nog längre tid att få balans i karet med en massa sand som samlar skit, oh dels vill du nog att din LS skall ligga direkt mot glaset. Om dom däremot ligger på sanden kan fiskar gräva under LS så att ditt LS-berg rasar och i värsta fall spräcker bottenglaset. Så...ur med all sand om du nu redan har stoppat i det.

Ett litet tips till...tag bort planchen på baksidan (om du inte redan gjort det) och köp en blå eller svart planch. Det kostar inte många kr till ett så litet kar, men allt kommer se SÅ mycket snyggare ut!!!

Tror du verkligen att en sån här http://www.bldiscus.com/shop/index.php?productID=121 Skulle räcka? Är det inte bättre att köpa två corali 2 och och sätta en pump på varje sida av karet.

Om jag tar ut sanden så kommer det att grumla så in i bombens så jag tror fiskarna kommer bli så stressade att de säkerligen kommer dö. Det är bättre att jag väntar och när jag har all levande sten jag behöver (24kg) så gräver jag som en grop i karet så det inte mjöölkar ner hela mitt kar med kalk från gruset och bygger "revet" från botten och uppåt.

Fast det borde räcka med en sån där corali 4 för tänk på att det är ju som två corali 2 och det är ju mer än 2 gånger starkare cirkulation än det jag har nu, men kommer det verligen hålla hela karet i rörelse? Kommer det vara tillräcklig cirkulation för skivanemoner och sån trädkorall eller vad den hete (kan inte det vetenskapliga namnet).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Precis som du säger är det bättre med en pump på vardera sida. Dock tror jag du ska satsa på 2st coralia 3 istället för 2. Har haft en coralia 4 förut (innan den gick sönder som för så många andra) och den ger en väldigt bred stråle, vilket gör att man kanske skall ta en pump som är lite starkare än man först tänkt. 2st Coralia 3 skulle jag valt i ditt fall. Skulle säkert funka med 2st coralia 4 oxå, men jag tror 2st 3or räcker bra.

Asså....som läget är nu så är det nog lika bra att ta ut sanden på en gång istället för å vänta. Risken är nog att fiskarna kan dö endå eftersom det säkert kan ta en månad innan karet har den balans som krävs för att fiskar ska må bra. Du har ju bara 3 fiskar om jag förstått det rätt...förr eller senare kommer du komma till ett läge då dom kanske inte klarar sig, så lika bra att riva ur sanden å hoppas på det bästa.

Gör man saker i fle ordning från början så får man helt enklet räkna med att djuren inte kommer överleva. Förhoppningsvis gör dom det och allt går väl, men du ska inte räkna med att det kommer gå vägen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du suger ut sanden så grumlar den inte vattent. Så får du ett vattenbyte på köpet.

Faxestenen kan du ha kvar som grunden i revet om du vill, jag har själv 3kg i mitt kar och nu ser den ut som LS när den är täckt med kalkalger.

Titta på andras kar och få inspiration hur du kan bygga för att dölja faxen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du suger ut sanden så grumlar den inte vattent. Så får du ett vattenbyte på köpet.

Faxestenen kan du ha kvar som grunden i revet om du vill, jag har själv 3kg i mitt kar och nu ser den ut som LS när den är täckt med kalkalger.

Titta på andras kar och få inspiration hur du kan bygga för att dölja faxen.

Okej, men jag tror inte det var faxesten jag hade i karet för de var inte ihåliga

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Faxesten är väl inte ihåliga? Är inte dom väldigt "täta"? Däremot är lavasten extremt poröst, men skall tydligen vara direkt olämpliga i saltvatten.

Vad som kan vara bättre än faxesten när du skall bygga grunden till revet är torkad LS. Själv har jag väl ca 10kg i mitt kar. De ser ut som LS och kan till viss del få samma funktion vad gäller bakterier och filtrering som LS. När jag köpte det låg det på ca 60kr /kg.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Faxesten är väl inte ihåliga? Är inte dom väldigt "täta"? Däremot är lavasten extremt poröst, men skall tydligen vara direkt olämpliga i saltvatten.

Vad som kan vara bättre än faxesten när du skall bygga grunden till revet är torkad LS. Själv har jag väl ca 10kg i mitt kar. De ser ut som LS och kan till viss del få samma funktion vad gäller bakterier och filtrering som LS. När jag köpte det låg det på ca 60kr /kg.

Räcker det inte jag köper 24kg levande sten sen pumparna och ett blått lysrör och reflektorer sen är det klart?

Sen så vill jag att det ska stå och godna sig en månad sen köper jag nog olika koraller, dock koraller som klarar t8rör

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finns olika typer av faxesten vissa är lite mer poröst men fortfarnde hårda så det funkar mer som kalktillförare och ytbakterie plats. Om man har död LS är det självklart bättre, men nu är det ju så att ted redan har köpt faxe varför inte då använda det som bas.

24Kg skulle räcka i ditt kar + din faxe, men mer är bättre! Angående belysning så funkar de flesta mjukisar som går att köpa eller få fragg av i t8 rör men de växer inte så värst mycket. Om du kör på t5 så blir det andra bullar.

Ta det lungt nu och köp stenen! sen får du massa roliga djur att studera under uppstarten. jag själv hade mitt kar i 5-6 månader innan jag la i min första fisk, dock hade jag koraller ifrån start som satt på stenen jag köpte.

Om jag var du skulle jag köpa ny sten för att få de roliga djuren på köpet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det låter bra Ted. I med sten,i med pumpar å låt det stå tills du inte kan mäta nitrit längre. Har du T8-rörhållare, så kan du testa Sylvania Coralstar tror jag det heter. Körde själv ett sånt rör som "blårör" i min gamla burk. Riktigt snyggt ljus.

Du kan såklart använta T8 istället för T5 om du nu redan har T8,men tänk på att det åt fler rör för att få samma ljus. T8 behöver dock inte bytas lika ofta!

Vad gäller stenen...man brukar väl säga ca 20% av akvariets volym. Dock skulle det ju i ditt fall bli 48kg. Tror kanske att det skulle se väldigt fullt ut, så man får ta det med lite ögonmått. Ca 20% sten,men samtidigt inte mer än att det snyggt ut...å då kanske 20-30kg passar bättre i ett 240L-kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finns olika typer av faxesten vissa är lite mer poröst men fortfarnde hårda så det funkar mer som kalktillförare och ytbakterie plats. Om man har död LS är det självklart bättre, men nu är det ju så att ted redan har köpt faxe varför inte då använda det som bas.

24Kg skulle räcka i ditt kar + din faxe, men mer är bättre! Angående belysning så funkar de flesta mjukisar som går att köpa eller få fragg av i t8 rör men de växer inte så värst mycket. Om du kör på t5 så blir det andra bullar.

Ta det lungt nu och köp stenen! sen får du massa roliga djur att studera under uppstarten. jag själv hade mitt kar i 5-6 månader innan jag la i min första fisk, dock hade jag koraller ifrån start som satt på stenen jag köpte.

Om jag var du skulle jag köpa ny sten för att få de roliga djuren på köpet.

Men, klarar inte levande stenen att, vill säga, stå i gruset direkt?

Var får man tag i ett sånt lysrör? Tror du han på Ättekulla hos mig har det?

Jag kan nog dess värre inte köpa ny levande sten för det kommer mina pengar alrig att räcka till.

Jag har ju köpt en ny levande sten så det kanske kommer nåt roligt med den i framtiden! :)

Jag vill inte ha faxestenen för den står bara i karet och ser ful ut! Den är krit vit och sen så tar det bara plats. Akvariebänken ska ju hålla också! :skrattar: Man kan ju inte slänga ner hur mycket sten som helst! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det låter bra Ted. I med sten,i med pumpar å låt det stå tills du inte kan mäta nitrit längre. Har du T8-rörhållare, så kan du testa Sylvania Coralstar tror jag det heter. Körde själv ett sånt rör som "blårör" i min gamla burk. Riktigt snyggt ljus.

Du kan såklart använta T8 istället för T5 om du nu redan har T8,men tänk på att det åt fler rör för att få samma ljus. T8 behöver dock inte bytas lika ofta!

Vad gäller stenen...man brukar väl säga ca 20% av akvariets volym. Dock skulle det ju i ditt fall bli 48kg. Tror kanske att det skulle se väldigt fullt ut, så man får ta det med lite ögonmått. Ca 20% sten,men samtidigt inte mer än att det snyggt ut...å då kanske 20-30kg passar bättre i ett 240L-kar.

Erik, jag är ju nybörjare kanske har jag fel eller så är det djuraffären, men djuraffären sa till mig att man ska ta 1kg levande sten per 10:e liter vatten. Vilket blir 24kg till mitt kar. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, fiskar kan jag inte se något att de mår dåligt på något vis. De har sina klara färger och kommer till ytan varje gång jag ska mata dem. Det är bara min lille gobie (diamond godie) jag är lite orolig för, för han verkar inte tycka om någoting alls!

Men jag tror de kommer klara sig tills september för nitrat är inte skadligt för fiskar. Jag vet att vissa snäckor och sånt kan vara lite känsliga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stenen är vit nu ja, men med tiden får den fin lila färg. Råd och råd man får prioritera, sluta äta godis eller köpa tv/data spel i några månader ;)

Du kommer ju lägga LS över/Framför faxen så då syns den ej ändå.

Har du vägarna förbi Småland kan du få mitt gamla rör om du har en ramp som passar 36W t8 rör.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stenen är vit nu ja, men med tiden får den fin lila färg. Råd och råd man får prioritera, sluta äta godis eller köpa tv/data spel i några månader ;)

Du kommer ju lägga LS över/Framför faxen så då syns den ej ändå.

Har du vägarna förbi Småland kan du få mitt gamla rör om du har en ramp som passar 36W t8 rör.

Haha, tv spel har jag dock inte tid med. :) Men jag tänker bara köra med levande sten. Godis behöver jag inte oroa mig för, för det fixar mamma och pappa se du... ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...