Gå till innehåll

Teds glada akvarium


Rekommenderade inlägg

Jag körde den typen av koraller under många år med enbart 3 x 36W T8, men räkna inte med att de växer i någon vidare snabb fart. De kräver inte heller superrent vatten utan är ypperligga nybörjarkoraller.

Om du har vägarna förbi Stockholm kan jag skära så du får alla de koraller du räknade upp gratis av mig. (Endast hämta själv erbjudande.)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 673
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Jag har några kar där jag odlar fiskar. De har ett 54w T5 rör utan reflektor till 200 liter.

Några olika typer av skivanemoner i släktet Ricordea växer där liksom brun stjärnpolyp men inte någon av dina exempel. En sort brun Sinularia växer också där men den gula på din bild kräver riktigt mycket ljus. I ett likadant kar med 2x54w T5 och mycket bra reflektorer växer flera olika stenkoraller, skivanemoner och stjärnpolyper.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag körde den typen av koraller under många år med enbart 3 x 36W T8, men räkna inte med att de växer i någon vidare snabb fart. De kräver inte heller superrent vatten utan är ypperligga nybörjarkoraller.

Om du har vägarna förbi Stockholm kan jag skära så du får alla de koraller du räknade upp gratis av mig. (Endast hämta själv erbjudande.)

Jag tackar så mycket för erbjudandet, men det är lite väl långt till stockholm. Det gör inget om de inte växer så fort i heller, för jag läste att läderkoraller kunde bli 60cm i diametern! Så det gör absolut inget.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjenare!

Ville bara dela med mig om hur det står till i mitt lilla hav. :smiley20:

Som det ser ut så ser det bra ut, inga problem med alger mer, kalkalger har spridit sig lite smått...

Fiskarna ser bra ut och äter som de ska. Har gjort nitrit test var tredje dag, men det har inte varit någon nitrit. :ler:

Skummaren funkar bra.

Förhoppningar om levande sten som jag skulle få när jag fyller år ser bra ut!

Jag har kollat och sett att mina föräldrar har varit på blocket och kollat och andra hemsidor! :smiley20:

Håll tummarna för mig att jag får det nu!

Som det ser ut nu, så ser det ut som att filtersvamp funka ändån.

Några synpunkter om detta?

Det var allt för idag! Tack hej!

MVH Ted

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Hej!

Idag så upptäckte jag en mycket förvånad sak! När jag matade mina fiskar med torrfoder som vanligt, så började min Salarias fasciatus nappa åt sig torrfoder den med! Har ni hört? Min Salarias fasciatus har lärt sig äta torrfoder! :ler: Det var en mycket fin födelsedagspresent! Jag är så stolt över min lilla Salarias fasciatus!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack så mycket! Men jag har redan tre av de sorters koraller. Men jag tror jag vill kunna hålla nåt levande också, så som skivanemoner (inte den köttätande).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 månader senare...
  • 2 år senare...

Åh, herregud vad pinsamt! Detta är min gamla tråd! Vilken idiot jag var, stackars mina fiskar! Märktes att jag hade en tajt plånbok då. Haha, vilka roliga knep jag hade för mig!

Jag ber om ursäkt till alla på guiden. Satt och läste igenom tråden och såg att jag inte tog emot många tips osv.

Jag var nog 16-17 år när jag startade denna tråden och jag kan förstå att ni satt och grät när ni läste om uppstarten av mina akvarium, för det gör jag nu...

Jag hade totalt glömt bort denna tråden faktiskt.

HERREGUD säger jag!

Faxesten, kalkgrus, 2000l/h, oljig film på ytan, 1kg levande sten! Haha!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...