Gå till innehåll

Teds glada akvarium


Rekommenderade inlägg

Hej

Dags att torka tårarna och glömma allt negativt bakom ryggen eller hur man ska utala det! :)

Nu behöver jag verkligen eran hjälp här på SG.

Nu är det så att jag starta akvariet den 17 maj i år.

Jag lät vattentemperaturen stiga till ca 27 grader innan saltet åkte i.

Problemet är bara det att jag hade ett par kilo lavasten då i akvariet!

Men jag visste inte att det fanns risker med att ha lavasten.

Nu är det så att jag har två fiskar "redan" i akvariet, vilket jag tror är dumt gjort av mig... :(

Jag har haft fiskarna i några dagar nu, men jag har inte sett några tecken på att fiskarna har mått dåligt av lavasten.

Fiskarna är en sammetsclownfisk och en fyrrandig frökenfisk.

Frökenfisken har jag haft rätt så länge nu, säkert en eller två veckor i karet.

Är det ett gott tecken på att akvariet inte har blivit förgiftat av lavastenen?

Idag tog jag mitt beslut (13 juni) att ta ur alla lavasten och sen fylla på med bara levande sten!

Jag har inte så mycket pengar just nu, så jag kan inte köpa någon levande sten än. Och jag får inget studiebidrag i sommar i heller för än i september tror jag eller augusti. Men i september fyller jag år! Så jag hade tänkt önska mig utrustning och tillbehör till akvariet då. Vilka saker ska jag önska mig som är viktigaste? Levande sten va?

Utrustning jag har nu är:

Två innerfilter som pumpar 2000L/h

En skummare

Kalkgrus

Lysrör för marinakvarium (köpt på Hornbach i Malmö)

En snygg bakgrund

Två fiskar

Nu när akvariet är så nytt när är det dags för mig att byta vatten?

När det gäller spårämnen, måste jag tillsätta det om jag bara har två fiskar eller när jag har levande sten sen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 673
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Ja, eller pengar så du kan köpa lite sten per annons. Det kommer upp med jämna mellanrum på annonsmarknaden. Folk bygger om och gör mer plats för sina växande koraller och säljer av några kilo för en billig peng lite då och då. Jag tycker inte du behöver byta vatten ännu, men det är bara min åsikt, andra kanske har något annat tips. Sök lite och se hur andra gjort som startat upp ett nytt kar. Läs gamla trådar som har en lång historik, där ser man oftast hur karet växt fram i lugn takt och vilka misstag som andra gjort, vilket kan hjälpa en att inte göra de samma själv.

Lycka till och hoppas du kommer bli långvarig i hobbyn!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Dags att torka tårarna och glömma allt negativt bakom ryggen eller hur man ska utala det! :)

Nu behöver jag verkligen eran hjälp här på SG.

Nu är det så att jag starta akvariet den 17 maj i år.

Jag lät vattentemperaturen stiga till ca 27 grader innan saltet åkte i.

Problemet är bara det att jag hade ett par kilo lavasten då i akvariet!

Men jag visste inte att det fanns risker med att ha lavasten.

Nu är det så att jag har två fiskar "redan" i akvariet, vilket jag tror är dumt gjort av mig... :(

Jag har haft fiskarna i några dagar nu, men jag har inte sett några tecken på att fiskarna har mått dåligt av lavasten.

Fiskarna är en sammetsclownfisk och en fyrrandig frökenfisk.

Frökenfisken har jag haft rätt så länge nu, säkert en eller två veckor i karet.

Är det ett gott tecken på att akvariet inte har blivit förgiftat av lavastenen?

Idag tog jag mitt beslut (13 juni) att ta ur alla lavasten och sen fylla på med bara levande sten!

Jag har inte så mycket pengar just nu, så jag kan inte köpa någon levande sten än. Och jag får inget studiebidrag i sommar i heller för än i september tror jag eller augusti. Men i september fyller jag år! Så jag hade tänkt önska mig utrustning och tillbehör till akvariet då. Vilka saker ska jag önska mig som är viktigaste? Levande sten va?

Utrustning jag har nu är:

Två innerfilter som pumpar 2000L/h

En skummare

Kalkgrus

Lysrör för marinakvarium (köpt på Hornbach i Malmö)

En snygg bakgrund

Två fiskar

Nu när akvariet är så nytt när är det dags för mig att byta vatten?

När det gäller spårämnen, måste jag tillsätta det om jag bara har två fiskar eller när jag har levande sten sen?

prata med handlaren ,byt in fiskarna mot lite sten, låt det puttra på , lagom tills du får pengar.

jag tycker du ska fortsätta i lagom takt kompis:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När det gäller salthalten, om den av någon anledning sjunker, ska jag då fylla på med saltvatten av det som avdunstar tills salthalten är perfekt igen?

det kan du göra.. men ha koll på vilken halt det blir.. bara o öka i små steg så du får rätt.

men teoretist ska inte halten minska så länge du inte fysiskt tar bort vatten..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

kom på en ny fråga som bara flög ut ur min mun när jag snacka med min kusin.

hur viktigt är ett osmosfilter att ha? Är det typ ett nummer 1 grej? Så fall ligger jag back igen -_-

Beror alldeles på hur ditt kranvatten är, personligen använder jag inte osmos längre. Byter fosfat absorberare lite oftare istället.

Beror också på vad du skall ha i burken naturligtvis.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi har här i stan vad som brukar beskrivas som förbaskat fint vatten. Vet inte om du tänkt på det någon gång, men paralellt med stranden vid råå vattentorn (pennan) är det ett ganska vidsträckt område som mest är grönt grönt grönt. Det är Örbyverket. Vattnet kommer från Småland, och de snåljåpparna låter oss bara få vad vi betalar för, so alla orenheter stannar i Småland...

Jaja, ok, riktigt så fungerar det kanske inte. Örbyverket är en sandfiltreringsanläggning, vattnet som kommer ut på baksidan har tillbringat runt 3 veckor i sandlagerna så det vad oreda de kan ställa till med i våra akvarier har det redan förbrukat i den massiva biologiska reningsmassan sanden/gruset där ute utgör. Fär att vi inte ska få i oss några otrevliga bakterier som eventuellt lyckas fortplanta sig där ute passar man på att köra vattnet genom ett par rejäla UV-filter, 4x 6,7kwatt (Egentligen består vart och ett av de här UV-filterna av 18st, med den totala effekten 6,7kwatt, så man har72 UV-C filter med genomsnittseffekten 372watt. Med tanke på siffran, antar jag att man har en genomsnittssiffra som tar hänsyn till ljuskällans åldrande.)

Här är en liten bild på det gröna.

Inledningsvis kan du nog tryggt köra på kranvatten, men på sikt hade jag försökt få tag i en begagnad osmos. Får du problem lägns vägen kan jag säkert hjälpa till med vattenproduktionen, men då får du hämta det på Dalhem på någon vänster... Jag har tyvärr ingenting att transportera vatten i nämvärda mängder i.

Jag länkade till Faxe i den andra tråden, så fick du en bild av hur det ser ut i alla fall.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ted - jag skrev i en tidigare av dina trådar att du har Ignaberg i närheten av dig. Där finns ett överskotta av kalksten som är av minst lika bra som Faxe-kalksten. Vill du just ha Faxe så tar du tåget över sundet och åker ner till Faxe söderut från Köpenhamn men Ignaberg är närmare.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...