Marcus S Postat 7 juni 2009 Dela Postat 7 juni 2009 Ser ut att bli ett riktigt trevligt bygge Johan! Vi får väl ta en fika hos varandra och byta lite ideér! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Johan2x Postat 7 juni 2009 Författare Dela Postat 7 juni 2009 Ser ut att bli ett riktigt trevligt bygge Johan! Vi får väl ta en fika hos varandra och byta lite ideér!TackAbsolut, hade varit trevligt. Kanske kan fika i helgen? Om du kan hemma hos dig så jag kan få lite idéer./Johan Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Johan2x Postat 8 juni 2009 Författare Dela Postat 8 juni 2009 Så då var elcentral klar, förutom grupperna ut till akvariet men det blir sen när sumpen är på plats.Central har 3st Jordfelsbrytare(JFB), varav en har 2st 10.a de andra har en 10.a.JFB är i sin tur kopplade till ingångskort till larmet. Larmet är uppkopplat till en Larmcentral i södra sverige, som det alltid har varit. Löser en JFB ut går det ett driftlarm till Larmcentralen som görolika åtgärder enligt en lista. Skulle de ej få tag på mig eller någon annan åker det ut en väktare,väktaren har en origenteringsritning och åtgärdslista. Detta känns kanske lite overkill men när mantänker på vad värdet både i pengar och liv så är det en bråkdel i det hela. För mig kostar det intemer då jag redan är uppkopplar för en lite slant i månaden.Tänker även införskaffa en läckagevakt som även den skall larma Larmcentralen om det skullebli läckage. Skiter i huset, värre med de små liven./Johan Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Johan2x Postat 11 juni 2009 Författare Dela Postat 11 juni 2009 Då var sumpen del 1 beställd. Skal hämta glaset imorgon och lite silikon. Kanske bliren trevlig helg med massa ettikadoft i huset. Sen när sumpen är klar kan jag fortsätta med rördragningen och införskaffa ytterligre prylar så som returpump mm.Skall även mecka lite med vattenpåfyllingen till mitt lilla akvarie så det klarar signågra dagar i stöten under semesterna i sommar./Johan Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Johan2x Postat 13 juni 2009 Författare Dela Postat 13 juni 2009 Då var sumpen ihop limmad. Gick faktiskt fort tycket jag, ca 15min med hjälp av sambon.Sista skivan till sumputrymmet på plats samt rostfria stegar./Johan Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
_Manne_ Postat 13 juni 2009 Dela Postat 13 juni 2009 Då var sumpen ihop limmad. Gick faktiskt fort tycket jag, ca 15min med hjälp av sambon.[ATTACH]34011[/ATTACH]Sista skivan till sumputrymmet på plats samt rostfria stegar./Johanåterstår o se om den håller tätt !mvh manne Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Johan2x Postat 16 juni 2009 Författare Dela Postat 16 juni 2009 återstår o se om den håller tätt !mvh manneVatten i och tät änn så länge, skall låta den stå ett tag innan jag tömmer den./Johan Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
saltbjörkan Postat 16 juni 2009 Dela Postat 16 juni 2009 ser bra ut en redan fyllt det med vatten? enligt på tuben jag limmade karet med skulle det härda i minnst en vecka har du hittat något snabb torkande? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Johan2x Postat 16 juni 2009 Författare Dela Postat 16 juni 2009 ser bra ut en redan fyllt det med vatten? enligt på tuben jag limmade karet med skulle det härda i minnst en vecka har du hittat något snabb torkande?Står inget på min tub om det, men den torkade snabbt som f*n. Hann knappt få tillen snygg fog innan den var torr på ytan. Det jag läs är att den torkar 5-7mm/24h, ochdet har gått några timmar nu. Så torr borde den vara. /Johan Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Johan2x Postat 17 juni 2009 Författare Dela Postat 17 juni 2009 Så nu har vi kommit till nästa steg på listan. Indelning av sump.Har en KZ skummare som skall i och en returpump, just nu.Kommer skaffa Kalkreaktor snart. Så nu är det upp till Er som har några idéer om hur jag skall dela in det hela.Sumpen ser ni på bilden och tur/retur till akvariet kommer "mot dig till vänster".Tack på förhand/JohanPS. Inga förslag är dumma. DS Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Marie_hbg Postat 17 juni 2009 Dela Postat 17 juni 2009 Hela bygget ser riktigt bra ut, ska bli kul och komma och hälsa på och se det live sen. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
wrang Postat 17 juni 2009 Dela Postat 17 juni 2009 Så nu har vi kommit till nästa steg på listan. Indelning av sump.Har en KZ skummare som skall i och en returpump, just nu.Kommer skaffa Kalkreaktor snart. Så nu är det upp till Er som har några idéer om hur jag skall dela in det hela.Sumpen ser ni på bilden och tur/retur till akvariet kommer "mot dig till vänster".[ATTACH]34139[/ATTACH]Tack på förhand/JohanPS. Inga förslag är dumma. DSHär e ett förslag från mig.Första: för att fånga upp vattnet från karetAndra: för skummareTredje: för zeovitreaktor så det är lätt att pumpaFjärde: för kalkreaktor etcFemte: Returpumpsump_ide_johan.skp Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Johan2x Postat 17 juni 2009 Författare Dela Postat 17 juni 2009 Här e ett förslag från mig.Första: för att fånga upp vattnet från karetAndra: för skummareTredje: för zeovitreaktor så det är lätt att pumpaFjärde: för kalkreaktor etcFemte: Returpump[ATTACH]34146[/ATTACH]Du är snabb du.Har inte tänkt köra med Zeovit nu. Vill inte känna mig 100% beroende av att man måstedroppa i olika dag för dag. Kommer säkert den dagen då jag fått rutin på det för tillfälletdagliga "arbetet". Men fack 4, kan man ju ha till annat till en början. Bra att kunna lättsätta in en reaktor utan att behöva bygga om den.16cm till returfacket? Räcker det till en Red Dragon pump? Har tänkt ha Fosfatfilter nitratfilter och kalkreaktor, det räcker väl länge eller?Har även UVC inhandlat, och det vet jag att man inte skall ha tillsammans med Zeo.Vet du om KZ skummare klarar Ozon?Tack för idéerna/Johan Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
rickard598 Postat 18 juni 2009 Dela Postat 18 juni 2009 Jag hade försökt köra returfacket så stort som möjligt då avdunstningen sker i detta fack, om du inte ska köra med osmolator då såklart? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Johan2x Postat 18 juni 2009 Författare Dela Postat 18 juni 2009 Jag hade försökt köra returfacket så stort som möjligt då avdunstningen sker i detta fack, om du inte ska köra med osmolator då såklart?Jo jag har tänkt att fylla på vatten direkt i det facket från RO-filtret. Kommer styra enmagnetventil via nivågivare på en GHL profilux.Det jag tycker är att nivån är lite låg i just det facket./Johan Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Johan2x Postat 20 juni 2009 Författare Dela Postat 20 juni 2009 Tack igen Wrang.Har spånat vidare på ditt upplägg. Har däremot höjt mellanskivorna en aning för att fåmer höjd på returfacket. Samt att KZ skummarens optimata nivå är 25cm.Har tänkt mig returpump Red Dragon 8200L/h som destutom skall mata UVC och fosfatfilter.Har 140cm mellan pump och akvariets vattenyta. UVC skall ha 1-2000L/h och fosfatfiltret skallha ca 500L/h. Mha kurvan är det 3-4000L/h kvar som går till akvariet. Borde räcka eller?/Johan Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
wrang Postat 20 juni 2009 Dela Postat 20 juni 2009 Jag har gjort om det hela å tog bort det facket mellan 3 och 4:a tog bort detta för att ev att detta stora utrymme skulle kunnas användas för vatten byten detta utrymme rymmer 10% eller mer utav ditt akvarie volym. Borra ett hål nån stans sätt in en kran där öppna kranen tappa ut vattnet å fyll på med nytt vattensump_ide_johan2.skp Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
rickard598 Postat 20 juni 2009 Dela Postat 20 juni 2009 En fråga bara Wrang, när man kör med vattenbyten sådär som du beskriver, hur funkar det då? man måste oavsett pumpa ur det ur sumpen?! Det låter väldigt smidigt, har du lust att beskriva det mera vore det jättesnällt, tänkte på kommande projekt i framtiden mvh Rickard Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
wrang Postat 20 juni 2009 Dela Postat 20 juni 2009 Det funkar kanon. Lätt att byta vatten å snabbt går detPå min sump har jag så att jag kopplar en slang till sumpens uttappnings ställe. Sätter på slangen på slanganslutningen å sedan ut med slangen till en golvbrunn Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
rickard598 Postat 21 juni 2009 Dela Postat 21 juni 2009 Jo det verkar väldigt smidigt, men påfyllnaden sker via en tunna/dunk?! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
wrang Postat 21 juni 2009 Dela Postat 21 juni 2009 Tack igen Wrang. Har tänkt mig returpump Red Dragon 8200L/h som destutom skall mata UVC och fosfatfilter.Har 140cm mellan pump och akvariets vattenyta. UVC skall ha 1-2000L/h och fosfatfiltret skallha ca 500L/h. Mha kurvan är det 3-4000L/h kvar som går till akvariet. Borde räcka eller?[ATTACH]34223[/ATTACH][ATTACH]34224[/ATTACH]/JohanBorde funka kanon. gillar bypass till div saker men skulle denna ändå gå sönder så står man där med fler saker som måste ha flöde så jag kör ändå med fler pumpar é lika lätt med detta1 returpump1 UVC pump1 FosfatfilterpumpVart köper du din returpump?Jo det verkar väldigt smidigt, men påfyllnaden sker via en tunna/dunk?!Japp jag har en plastpapperskorg som rymmer 60 liter Denna har jag som osmosvatten tank annars då man ej gör sina vattenbyten Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
rickard598 Postat 21 juni 2009 Dela Postat 21 juni 2009 Haha, visste inte att det fanns så stora papperskorgar Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Johan2x Postat 21 juni 2009 Författare Dela Postat 21 juni 2009 Borde funka kanon. gillar bypass till div saker men skulle denna ändå gå sönder så står man där med fler saker som måste ha flöde så jag kör ändå med fler pumpar é lika lätt med detta1 returpump1 UVC pump1 FosfatfilterpumpVart köper du din returpump?Jo jag har tänkt så osså. Men oavsett så kan man slänga in någon pump snabbt som ligger och skräpar om den stora skulle haverera.Tror jag köper den på Triton då jag endast hittat just den där.Tänkt du p ånågot spec.?/Johan Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Johan2x Postat 2 juli 2009 Författare Dela Postat 2 juli 2009 Så då var det hemkommet en del "häftiga" prylar.2st dimmbara 400W MH balaster2st Doserpump SP30001st Red Dragon 8000L4st LysrörshållareYtterligare massa pvcLim och rengöringsmedel1st CO2 magneventil (GHL)Ej framkommen lev av någon anledning1st PF500 filterbox2st Relflektorer 80WBeställde ytterligare glas till sumpen idag som jag får på måndag.Så i helgen blir det till att fixa lite med rördragningen mm.Pratade med en levernatör ang 100kg LS som jag skall boka och hämta i mitten på aug.Är det någon som kan låna ut en RO som producerar en större mängd än 120L/dygn?Kommer vara evigt tacksam om jag slipper vänta 8dagar innan det är fyllt./Johan Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Johan2x Postat 4 juli 2009 Författare Dela Postat 4 juli 2009 Då var man "klar" med rördragningen. Det var super skoj, vill redan bygga mer.Skall när jag fått tag på ett T-kors 32mm förbereda för egen slinga till framtida kylare.Fick ändra lite på min tanke vilka rör som skulle användas till, jag har 2st 32 och 1st 25.Tanken först var att har 32.orna ner till sumpen och 25.an som retur. Då pumpen hade 32mmanslutning gjorde jag så att ena 32.an blev till retur och 25.an blir som reservrör.Klara jag mig men en 32 ner och en 25 som reserv???Häverten vet jag inte om den är som "den skall", men jag tror den funkar.UVC.n är inkopplad på returröret och släpper ut i akvariet.Synpunkter??/Johan Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.