Gå till innehåll

Johan´s andra


Johan2x

Rekommenderade inlägg

Då var man "klar" med rördragningen. Det var super skoj, vill redan bygga mer.

Skall när jag fått tag på ett T-kors 32mm förbereda för egen slinga till framtida kylare.

Fick ändra lite på min tanke vilka rör som skulle användas till, jag har 2st 32 och 1st 25.

Tanken först var att har 32.orna ner till sumpen och 25.an som retur. Då pumpen hade 32mm

anslutning gjorde jag så att ena 32.an blev till retur och 25.an blir som reservrör.

[ATTACH]34529[/ATTACH]

Klara jag mig men en 32 ner och en 25 som reserv???

[ATTACH]34531[/ATTACH]

Häverten vet jag inte om den är som "den skall", men jag tror den funkar.

[ATTACH]34530[/ATTACH]

UVC.n är inkopplad på returröret och släpper ut i akvariet.

Synpunkter??

/Johan

Bra att du tog 32 från pumpen för att slippa ev förluster

25mm som evak rör kommer funka kanon det är ju raka rör rätt ner i sumpen så häverten kommer bli mer ner än vad pumpen pumpar upp om 1.a röret sätter igen

Kranen på evak röret behöver du inte då man hällre vill ha full flås ner

Hadde kört UVC att man släpper ut det "smutsiga/strålade" vattnet vid skummaren så denna kan ta hand om ev skit å inte ner i karet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 441
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Måste bara snika in lite, ser jättebra ut, en sak jag undrar, din durso sitter väldigt långt ner i förhållande till kammen? sen tänk på att hatten på durson är det bra om du har ca 10cm över vattnet så slipper man saltstänk där som täpper till hålet (om du borrar hål) mvh Rickard

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Måste bara snika in lite, ser jättebra ut, en sak jag undrar, din durso sitter väldigt långt ner i förhållande till kammen? sen tänk på att hatten på durson är det bra om du har ca 10cm över vattnet så slipper man saltstänk där som täpper till hålet (om du borrar hål) mvh Rickard

Hej Richard

Tack för din input.

Jag har ingen aning om hur högt den skall sitta. Det är inte limmat än så jag kan ändra precis allt.

Har du något höjdmått som man skall ha? Du kanske har något bild på det som du kan visa upp.

Plasthatten kan tyvärr bara gå upp till glassarjen men man kan ju borra och lima dit en slang.

Hur stort skall "lufthålet" vara?

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra att du tog 32 från pumpen för att slippa ev förluster

25mm som evak rör kommer funka kanon det är ju raka rör rätt ner i sumpen så häverten kommer bli mer ner än vad pumpen pumpar upp om 1.a röret sätter igen

Kranen på evak röret behöver du inte då man hällre vill ha full flås ner

Hadde kört UVC att man släpper ut det "smutsiga/strålade" vattnet vid skummaren så denna kan ta hand om ev skit å inte ner i karet

Hej Christian

Jo jag tänkte så, vill ju inte bara få droppar tillbaka.

Då slänger jag bort kranen på 25.an.

Skulle ju kunna släppa ner det i överrinningsboxen, så slipper jag rör på framsidan

på sumpen som kan vara ivägen. Skulle ju kunna funka.

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänk som så att mitten på durson, alltså den horisontella delen, kommer ligga på ytan i din kammare.

Har du längre ner från kammen till ytan i kammaren så kommer det medföra större fallhöjd för vattnet och mer ljud när vattnet träffar ytan. Sätt "kranen" på dursun ca 5cm nedanför kammen på kammaren så slipper du det mesta av oljudet.

Evakueringsröret bör sluta ca 2cm ovanför ytan i kammaren för att nivån däri kan höjas något om du skulle behöva rota däri efter en fisk eller nåt som tar sig över.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror det finns några bilder i min tråd angående det, hade ett jäkla problem att ställa in den då jag borrade och hade mig, fick borra ett antal hål innan det stämde. det som egentligen är bäst är att limma dit en slang så du har någon sorts "skruvstrypning" på den så du kan justera flödet, men du har kran på retur och durson va? Har satt t-et ungefär i samma höjd som kammen och det funkar bra. är allt under kommer vattnet bli som ett vattenfall och du får ett otrevligt ljud.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänk som så att mitten på durson, alltså den horisontella delen, kommer ligga på ytan i din kammare.

Har du längre ner från kammen till ytan i kammaren så kommer det medföra större fallhöjd för vattnet och mer ljud när vattnet träffar ytan. Sätt "kranen" på dursun ca 5cm nedanför kammen på kammaren så slipper du det mesta av oljudet.

Evakueringsröret bör sluta ca 2cm ovanför ytan i kammaren för att nivån däri kan höjas något om du skulle behöva rota däri efter en fisk eller nåt som tar sig över.

Okidoki, får fixa det imorgon. Är avståndet 5cm ner från kammen bra?

Ang vattnet så skall jag inte fylla akvariet förrn tidigast 8.e aug.

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sen ett tips, limma INTE delarna till durson, kan vara bra att kunna ta isär, ta isåfall gängtape om delarna inte sitter ordentligt hårt.

Har satt en delbar koppling på dursorn men det kanske är onödigt?

Förstår vad du syftar på, det behöver ju inte vara 100% tätt.

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle Johan inte köra med hävert metoden ner till sumpen?

Jo han skulle det från början men jag fick några PVC delar över och tänkt att varför inte.

Kan ju snabbt och lätt gå tillbaka till hävert om jag skulle vilja.

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hallå!!

Så här sitter min durson. du får pröva dig fram med storlek på hålet. börja med 3 mm och sen ökar du.. (min hatt på durson har ja höjt en bit efter kortat va taget)

du va inne på att sätta en slangbit på din durson.. jätte bra ide. det finns luftventiler som passar till små slangar. då kan du ställa luftflödet med den. sitter sånna på endel skummare.. typ MC 500..

post-4122-14468917573044_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hallå!!

Så här sitter min durson. du får pröva dig fram med storlek på hålet. börja med 3 mm och sen ökar du.. (min hatt på durson har ja höjt en bit efter kortat va taget)

du va inne på att sätta en slangbit på din durson.. jätte bra ide. det finns luftventiler som passar till små slangar. då kan du ställa luftflödet med den. sitter sånna på endel skummare.. typ MC 500..

Längre upp kommer den inte då glassarjen tar emot. Centrum Dursorn ligger nu 7cm under ovankant på kammen.

post-3066-14468917573237_thumb.jpg

Retur från UVC som Wrang sa, ner till skummaren igen

post-3066-14468917573444_thumb.jpg

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

då får det bli att sätta på en slang på durson.. min dusron saltade igen efter 1-2 veckor när ja hade den så där.. inte så kul..

det att låta lite grann när vattnet rinner över kammen. kan du inte sätta på 2 st 45gradare så du kan svänga upp dusron närmare kammen så den går fritt upp. förstår du hur ja menar.. det är knappt så ja gör det själv.. he he..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

då får det bli att sätta på en slang på durson.. min dusron saltade igen efter 1-2 veckor när ja hade den så där.. inte så kul..

det att låta lite grann när vattnet rinner över kammen. kan du inte sätta på 2 st 45gradare så du kan svänga upp dusron närmare kammen så den går fritt upp. förstår du hur ja menar.. det är knappt så ja gör det själv.. he he..

Jodå jag fattar vad du menar.Har dock inga fler 45.böjar så jag tog på bypassen sålänge

för att se om det gick.

post-3066-14468917573747_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

och det gick ju bra.. nu är det bara att limma allt förutom durson och reservröret och fylla upp med vanligt vatten och pröva så allt är tät..

Alltid går utom spädbarn och tennsoldater.

Får avdelningsglas till sumpen i mogron fm så då skall det limmas lite på det. Får även överliggare

till akvariet som vi inte ville sätta dit innan kammen var klar. När sumpen är på plats så

kommer jag limma PVC.n, Går det bra med vanligt vit gängtejp/band??

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...
Hur går det Johan?

-regn

Kom hem från grekland i tisdags, så det har varit lite uppehålla i två veckor.

Sumpen är färdiglimmad och klar, testad och på plats.

PVC skall finjusteras och sen limmas. Skall dra lite el till skummare mm.

Har bygg "igen" hålet och spacklat. Skall fixa planhyvlat imorgon till smygen. Slipa och måla lite, sen är det färdigt.

Kommer limma överstaget på mitten i akvariet snart, sen skall allt provköras.

Kommer köpa 3-4 regntunnor(200L) och börja fylla upp vatten i dessa då jag skall iväg 1-8 aug igen. Har ju bara en 120L/dygn RO.

Tanken är om allt klaffar att jag har sten i absolut senast den 14.e aug då det är släktkalas. Dom har lite krav

så att säga.

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte uppdatera vad jag har för teknik

Skummare Korallen-Zucht Smal

Returpump Red Dragon 8000

Fosfatfilter Deltec FR509

Kalkreaktor Deltec PF601

CO2 magnetventil GHL

UVC Deltec 39W

Streamer =-infoxunter025"]Tunze 6105

Kontrollenhet =8533.000"]Tunze TDS Monitor

Doserpump Aqua Medic SP3000

MH Elektronisk dimbar ballast 400W

Det var nog det jag har just nu iallafall. Mer kommer om inte iallafall 100KG LS.

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...