Gå till innehåll

Johan´s andra


Johan2x

Rekommenderade inlägg

bilder bilder bilder.

Öppna en mjölkpaket och lys med en ficklampa så har du en bild på mitt kar.

Skämt o sidor, fixar det så fort stenen är i och det klarnat lite. Har för mig att det tog en eller två dagar sist jag startade upp innan det mjökliga försvann.

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 441
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Ja visst är det. Snart 5 månader som karet stått tomt och bara väntat på att börja arbeta.

Hade du silikonslang?

Skall ev ner till Lomma imorgon och skaffa det och en tub guld.

Jodå skummaren skall få arbeta det skall jag se till.

Tunze pumparna börjar faktiskt minska i oljud.

/Johan

har silicon slang som passar 25 rör.. inte större tyvärr..

gott om streamersen minskar i volym, nu får dom gå in sig lite i saltvatten , och inte bara snurra osmosvatten hela dagarna..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då var stenen i. Har bara lagt ute det på botten då jag inte kan se så mycket fast det är ju en klar skillnad sen jag slängde i dem. Skummaren gör sitt jobb så långt iallafall, fast det bara är "dammet" som skummas ut men bättre det änn inget alls. Tycket jag fått bra ljudtyst redan men det lär väl ändras med tiden och nya justeringar får göras. Det som låter mest är faktiskt PAX-fläkten som sitter ovan i taket. Får se om jag får tag på en fuktstyrning till den så man slipper ha igång den hela tiden.

Imorgon blir det fest här hemma och nu har gästerna fått som du krävde.

"Vatten och något att titta på i akvariet är ju det minska vi kan begära"

Skall se om jag hinner slänga ihop en pelare imorgon annars tar jag det på lördag och ev inköpsresa norrut när jag vet hur mycket/storlek på stenen jag skall ha.

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Allt salt i och pumparna på fullt ös

post-3066-14468917752035_thumb.jpg

Stene har nu varit i snart ett dygn. Skummaren fixar till dammet så nu skall bara rutorna svampas lite så hinnan försvinner innan fetsen ikväll. Stenen är bara utlagd på botten då jag inte kunnat se in när jag skall bygga pelarna. Blir imorgon lördag som jag bygger lite.

post-3066-14468917752229_thumb.jpg

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ser bra ut johan.! nu blir det till att bygga pelare! så du får gott om plats till korallerna sen! byggt ihop retur pvc'n o utflödet nu eller du har inte börjat på det ännu ?

mvh manne

Jo det blir ett pyssel det, men skam den som ger sig.

Returen är inte fixad ännu, får silikonslang idag (förhoppningsvis) samt en kulventil. Övriga delar jag har, tänkt ta det en kväll. Problemet blir ju med kulventilen där nere, då får sumpen "stå stilla" en dag tyvärr.

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så då har man försökt skapa något. Inte riktigt nöjd men det får stå så någon dag innan jag bygger om det. Men det var inte mycket sten men mer skall det bli under veckan eller nästa helg.

Har inte fixerat det och vet inte om jag behöver det. Dom är fastkilade i varandra och jag tycker mig känna att de ligger stadigt. Har PVC-rör som jag kan borra igenom men då måste jag ev. ta upp stenen igen och försöka återskapa det igen, suck

post-3066-14468917797405_thumb.jpg

Vattnet blev lite grumligt igen samt att jag har motljud på bilderna. Kommer nya så snart jag tagit bild på kvällen med ljuset tänt.

/Johan

post-3066-14468917797612_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kul att se, men har en ide ang dina LS skall du ej sätta den stora högen p andra sidan så du ej bygger upp nått stort och "täcker" den sidan av karet när man ändå kan se in på denna sidan

Blir det några skivor som sätter igen karet så man inte behöver se rätt igenom till tvättstugan.?

Varför har du rullade handdukar på framkant?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kul att se, men har en ide ang dina LS skall du ej sätta den stora högen p andra sidan så du ej bygger upp nått stort och "täcker" den sidan av karet när man ändå kan se in på denna sidan

Blir det några skivor som sätter igen karet så man inte behöver se rätt igenom till tvättstugan.?

Varför har du rullade handdukar på framkant?

Jag har tänkt ha en hög till till höger, andra sidan. Har bara 57kg i just nu. Har tänkt skaffa fler till helgen som kommer, i GBG.

Svart plexi skall jag fixa för att hindra insynen.

Släkten trodde det läckte när jag hade handukarn där. Jag väntar på en "skiva" jag skall ha där och som det är ju så kan man se rakt ner i sumpen och ljudet från den kommer från samma hålla. Ljuddämpare mao.

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ser bra ut johan, nu blir det till att jaga fatt sista stenen så det kan gå 'in' sig.!

ang ev helgplaner så hör av dig om något ändras.!

mvh manne

Tack

Jo tanken är att bilen skall gå på lördag så jag/vi är där precis när dom öppnar. Skall maila och fråga dom i veckan och höra vad de har hemma.

Behöver ju minst 40kg till för att få en ungerfärlig hög på andra sidan.

UVC, är fixat men har inte knäckt nöten med utblåsrören, vill inte bygga för högt för då får jag svårare att komma ner i akvariet. Får fundera ytterligare lite på det.

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack

Jo tanken är att bilen skall gå på lördag så jag/vi är där precis när dom öppnar. Skall maila och fråga dom i veckan och höra vad de har hemma.

Behöver ju minst 40kg till för att få en ungerfärlig hög på andra sidan.

UVC, är fixat men har inte knäckt nöten med utblåsrören, vill inte bygga för högt för då får jag svårare att komma ner i akvariet. Får fundera ytterligare lite på det.

/Johan

bilden med lite ljuse såg riktigt bra ut, man fattar bara inte hur pass stort det egentligen är, att fixa till reutrn är inte svårt direkt, gäller bara att ha lite roliga delar att jobba med för att kunna ansluta till din delbara koppling.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

bilden med lite ljuse såg riktigt bra ut, man fattar bara inte hur pass stort det egentligen är, att fixa till reutrn är inte svårt direkt, gäller bara att ha lite roliga delar att jobba med för att kunna ansluta till din delbara koppling.

mvh manne

Jo man ser inte det förrn man står framför. Det är en ganska stor hög.

Returen är inga större problem, att få de i varsin hörna. Problemet är att inte bygga för högt i bakkant så man får köpa en stege istället för pallen jag har för att komma i med nävarna. Har hittat en konstruktion som inte blir så hög men däremot blir det några böjar som reducerar flödet lite. Får testa och se. Skall bara fixa en 90grades till idag.

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo man ser inte det förrn man står framför. Det är en ganska stor hög.

Returen är inga större problem, att få de i varsin hörna. Problemet är att inte bygga för högt i bakkant så man får köpa en stege istället för pallen jag har för att komma i med nävarna. Har hittat en konstruktion som inte blir så hög men däremot blir det några böjar som reducerar flödet lite. Får testa och se. Skall bara fixa en 90grades till idag.

/Johan

du får nästan försöka få returen att ligga på förstärkningslisten uppe på akvariet om nu den inte ska störa nämnvärt när du ska i o mecka.!

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

du får nästan försöka få returen att ligga på förstärkningslisten uppe på akvariet om nu den inte ska störa nämnvärt när du ska i o mecka.!

mvh manne

Har nu sågat, mätt, meckat och funderat, men en limmat. Nu är den mellan 5-10cm ovanför kanten. Kan ju ta loss den om det skulle behövas. Snabbt och enkelt.

Hur långt under vattenytan skall jag ha utblåsen?

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har nu sågat, mätt, meckat och funderat, men en limmat. Nu är den mellan 5-10cm ovanför kanten. Kan ju ta loss den om det skulle behövas. Snabbt och enkelt.

Hur långt under vattenytan skall jag ha utblåsen?

/Johan

ska du använda platt munsytcke som du planerat så kör med 7-8cm under ytan så bör det bli helt tyst o glöm inte att borra ett 3-4mm hål också, så att häverten bryts relativt tidigt.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ska du använda platt munsytcke som du planerat så kör med 7-8cm under ytan så bör det bli helt tyst o glöm inte att borra ett 3-4mm hål också, så att häverten bryts relativt tidigt.

mvh manne

Okidoki, då limmar jag senare ikväll.

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ta det lugnt så du får till det som du vill.! skippa nu o limma sista böjen och utblåset.! så du kan fin inställa dom innan limning efter testkörning.

mvh manne

Blir så in i h*lvetes j*vla trött på detta j*vla limmande. Har till min specialböj limmat en del/dag, måttat och limmat en del till osv. Men nu är det f*ntamej helt j*vla snett ändå. Det är säket bara 1mm som en limning har vridit sig, som gjort min kväll till ett rent j*vla h*lvete.

Nog om det. Annars går det bra, stenen puttrar på, skummaren jobbar på och sambon kommer åt tvättmaskinen igen.

/Johan

PS. Var bara tvungen att skriva av mig lite DS.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

andas ut johan... så länge allt vatten är kvar på rätt ställe så är det ett mindre problem du tampas med, men visst 'musten' kan gå ur en ändå, men ta en paus i jobbet, ingen stress.

mvh manne

Jo jag andas allt jag kan. Hade altandörren varit öppen hade det åkt ut på lekplatsen.

Jodå vattnet är där det skall vara och faktiskt är det ca 8cm kvar i sumpen vid det dagliga strömavbrottstestet.

Jag känner ingen stress. Har inte börjat fundera på belysningen ännu. Elen är inte framdragen mm. Men vem har bråttom? Inte jag, det blir klart när det behövs.

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej ,om det blir snett eller inte vill passa ihop efter du limmat PVC n , värm på med varmluftpistol så mjuknar röret ,då passar det exakt när du drar i hop det sen ,mvh stefan

Kanon, behöver ju bara vrida det några grader, måste jag limma om eller räcker det att värma och "täta" det igen med tangiti?

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...