Gå till innehåll

Johan´s andra


Johan2x

Rekommenderade inlägg

  • Svar 441
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Det är ju en seriös tekniklista - det ska bli kul att se hur det blir!

Tack

Man vet ju själv när man letar efter någon teknisk pryl o så hittar men den men inte en länk så långt ögan når.

Jo jag är själv spänd på det hela.

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så nu händer det saker och ting.

PVCrören är nu limmade

Inbyggnad av framsidan sånär som klar

Teknikprylar kommer med idag el imorgon från DE och Sth

Vattenfyllning och provning idag el torsdag

2st 250L regntunnor införskaffade

Skall man köra med UVC från början eller skall man vänta ett tag?

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så nu händer det saker och ting.

PVCrören är nu limmade

Inbyggnad av framsidan sånär som klar

Teknikprylar kommer med idag el imorgon från DE och Sth

Vattenfyllning och provning idag el torsdag

2st 250L regntunnor införskaffade

Skall man köra med UVC från början eller skall man vänta ett tag?

/Johan

ska du köra zeovit så ska du ligga lågt med uvc'n så får du prick så kör igång uv't annars ta det lugt. själv kör jag natte tid med mitt, men det påverkar min zeo

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ska du köra zeovit så ska du ligga lågt med uvc'n så får du prick så kör igång uv't annars ta det lugt. själv kör jag natte tid med mitt, men det påverkar min zeo

mvh manne

Nopp, skall inte köra Zeovit just nu, kanske i framtiden.

Frågan är ju om jag skall ha det nu innan jag har fisk i? Har själv ingen aning.

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag köper levande sten nu, hur länge kan jag låta den ligga i en tunna

saltvatten med cirkpump? Räcker det med cirkulation eller måste jag har

skummare osså.

Är rädd att jag inte får tag på stora stenar basstenar om jag inte köper

det denna vecka.

Är borta nästa vecka och hemma igen den 8.e då jag skall börja fylla akvariet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De kan ligga månader med doppvärmare och cirkulationspump, så köp du om du har en bra deal på G. :)

Jo jag tror jag har det. Priset är rätt och stenen är färsk, ej beg.

Men han hade inte så många stora kvar och resten var 10-15cm.

Är det för smått?

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är väl beroende på vad du ska ha den till. Som utfyllnad funkar det ju precis lika bra. Ska du bygga på höjden kanske stenar med lite hålrum och "förgreningar" är att föredra, ska det vara korallhyllor är väl lite planare ste ett bättre val. :) Du får fundera lite på det, kolla in i karet där stenen ligger och se hur det ser ut där.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vänta med att köpa LS till det kommer in större stenar. När du gjort allt så bra från grunden så var inte dum å köp ett stenrös.

Kolla runt med de andra här i närheten. Biotedmarin, Marinakvariet eller ciklidleken. Fanns det inte stora stenar i Danmark på Decocean?

Sten kan ligga i tunnor bra länge ett bra tipps är ifall man gör detta så häng ner en strumpa med Phosfat absorbs medel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vänta med att köpa LS till det kommer in större stenar. När du gjort allt så bra från grunden så var inte dum å köp ett stenrös.

Kolla runt med de andra här i närheten. Biotedmarin, Marinakvariet eller ciklidleken. Fanns det inte stora stenar i Danmark på Decocean?

Sten kan ligga i tunnor bra länge ett bra tipps är ifall man gör detta så häng ner en strumpa med Phosfat absorbs medel

Okidoki, inget stenröse

Vad menas med stora stenar? I DK har dom som dom skriver 20-40cm stora stenar som inte är så porösa som de mindre. Klassa 20-40 som stor?

Har mailar Decocean och frågat som stenen. Pratade även med Ted för någon vecka sen om 100kg. Han skulle ner och hämta sten men han hörde inte av sig på mitt senaste mail, ang. när han skulle ner mm.

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då var det halvfullt eller halvtomt beroende på om man är optimist ellet pessimist.

post-3066-14468917687202_thumb.jpg

Färdig limmad pvc.

post-3066-14468917687391_thumb.jpg

UCV med utlopp i överrinningen för skummning av döda organismer.

post-3066-14468917687585_thumb.jpg

Nu är det bara två veckor kvar innan det blir RO-vatten och salt i.

Fick tag på 2st Osram 80W/67 idag. Det tror jag är det sista förutom levande som jag behöver införskaffa. Skulle isåfall vara en GHL som en ytterligare häftig pryl.

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ser bra ut johan! nu väntar vi in stenhögen..

mvh manne

arna 2st

Jag har varit i kontalt med 4 olika handlare vara två i DK. Stenen där är billig som attans men det verkar som om de inte har allt för stora stenar. Dom kallar dom 20-40cm resp. Large. De i sverige har enligt dom stora men vad f*n är stora. Hur långt är ett snöre?

Får se, kanske blir lite i DK och lite i SE. Priset skiljer sig ca 45:-/kg och det blir en GHL-dator på 100kg. Men den i sverige kanske är bättre, men vad vet jag.

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

arna 2st

Jag har varit i kontalt med 4 olika handlare vara två i DK. Stenen där är billig som attans men det verkar som om de inte har allt för stora stenar. Dom kallar dom 20-40cm resp. Large. De i sverige har enligt dom stora men vad f*n är stora. Hur långt är ett snöre?

Får se, kanske blir lite i DK och lite i SE. Priset skiljer sig ca 45:-/kg och det blir en GHL-dator på 100kg. Men den i sverige kanske är bättre, men vad vet jag.

/Johan

är stenarna upp emot 40cm så är det ganska stort enligt mitt tycke, det blir fullt i karet ganska snabbt då, men försök hitta lite blandade former så du har lite att bygga med, det kommer att ta sin tid o få till det som man vill sen i akvariet.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

arna 2st

Jag har varit i kontalt med 4 olika handlare vara två i DK. Stenen där är billig som attans men det verkar som om de inte har allt för stora stenar. Dom kallar dom 20-40cm resp. Large. De i sverige har enligt dom stora men vad f*n är stora. Hur långt är ett snöre?

Får se, kanske blir lite i DK och lite i SE. Priset skiljer sig ca 45:-/kg och det blir en GHL-dator på 100kg. Men den i sverige kanske är bättre, men vad vet jag.

/Johan

Vet inte vad du har för pris på ls i sverige men här i stan kostar den 110kr/kg vilket jag tycker är billigt för att vara sverige, riktigt fin sten dessutom.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

är stenarna upp emot 40cm så är det ganska stort enligt mitt tycke, det blir fullt i karet ganska snabbt då, men försök hitta lite blandade former så du har lite att bygga med, det kommer att ta sin tid o få till det som man vill sen i akvariet.

mvh manne

Jo det är det kanske. Skall iallafall över och se. Kostar ju soppa och bron är ju "billig" med brobizzen. Kan ju köpa lite sprit på vägen.

Ja vem har brottom, inte jag. Har ju någon vecka på sig att möblera om.

Sen skall det införskaffas lite sniglar. Hur många? 50+ eller?

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet inte vad du har för pris på ls i sverige men här i stan kostar den 110kr/kg vilket jag tycker är billigt för att vara sverige, riktigt fin sten dessutom.

Det pris jag fått är lite höger än det du har. Har han fina stenar kvar? Du kanske kan PM.a mig med vilken affär det är.

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Klart att du skall ha en GHL dator ;)

Bra vatten sen sniglar å kanske en gräsklippare (Sjöhare)

Fyller ju snart år så då kanske man kan önska sin en. Annars får jag göra som jag själv gör ibland, köper julklapp till mig själv och ingen annan.

Skulle det komma en GHL III snart eller hur ligger det till. Vet att du kan köpa uppgraderingkit från II ex eller vad det nu är.

Går den på 95 eller 98-bil-

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo det är det kanske. Skall iallafall över och se. Kostar ju soppa och bron är ju "billig" med brobizzen. Kan ju köpa lite sprit på vägen.

Ja vem har brottom, inte jag. Har ju någon vecka på sig att möblera om.

Sen skall det införskaffas lite sniglar. Hur många? 50+ eller?

/Johan

Vad gäller snäckor så tycker jag det är bättre att du börjar med kanske 25-30 (inte läst hur många liter karet ligger på) men om du inte räknar med att köpa algig sten eller att ha fosfat i vattnet så blir det väldigt lite för snäckorna att äta/beta ner.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sant det du säger. Har ju fosfatfilter. Bättre köpa fler senare ärn att hälften dör. Skall även ha några eremiter. Tycker dom är häftiga. Den jag har idag slänger sig ner 20cm från ls när jag matar.

/Johan

Vad gäller snäckor så tycker jag det är bättre att du börjar med kanske 25-30 (inte läst hur många liter karet ligger på) men om du inte räknar med att köpa algig sten eller att ha fosfat i vattnet så blir det väldigt lite för snäckorna att äta/beta ner.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...