Gå till innehåll

Inkas RSM


Inka

Rekommenderade inlägg

Hej på er alla!

Jag kommer fram från skuggorna efter att ha läst, läst och åter läst här och på diverse sidor på nätet (samt i böcker) under ca 1 års tid innan jag tog steget ut och köpte mitt första saltvattensakvarium.

Ja och nu debuterar jag här också. Karet har varit igång sedan mitten på mars och har fungerat klockrent så här långt, ta i trä :nöjd:.

Jag köpte alltså ett Red Sea Max och jag kör det helt omoddat dvs. jag har inte förändrat något vad gäller det tekniska eller de filtermaterial som medföljde. OK jag har satt i en extra cirkulationspump men det kändes som lite extra cirkulation krävdes.

Lite om min skötsel: Jag gör vattenbyten på ca 10% var 14:e dag och tillsätter Jod och Saliferts AllInOne en gång i veckan. Förutom detta så sköljer jag den vita flitermattan varje dag och den svarta filtersvampen en gång i veckan. Skummarkoppen brukar jag rengöra varannan dag och jag tar upp pumpar och skummaren i gång i månaden för rengöring.

Mina invånare i karet består av följande:

2 st Clowner, Amphiprion percula

2 st Gobies, Nemateleotris magnifica

1 st Dvärgkejsare, Centropyge acantops

1 st Putsarräka, Lysmata amboinensis

1 st Pepparmintsräka, Lysmata wurdemanni

6 st "Turbo" snäckor, Astraea tecta

1 st Nassarius sp.

1 st Hummle snäcka, Engina sp.

6 st Blåbenade eremiter, Calcinus Elegans och Clibanarius tricolor

1 st Euphyllia sp.

1 st sten med Zoanthus sp

1 st Sarcophyton sp. (där mina clowner bor)

1 st Sinularia dura

1 st Amplexidiscus fenestrater (troligtvis)

Mina vattenvärden har stabiliserat sig enligt följande (enligt Saliferts tester):

Ph: 8,2

NO2: 0

NO3: 0,2-0,5

PO4: 0-0,03

KH: 7

Ca: 350

Mg: 1185

Salthalt: 1.023

Temp: 27 gr C

Jag har, precis som de flesta som har ett RSM, problem med värmen men jag har med neddragna persienner och öppen balkongdörr samt öppen frontlucka på karet inte kommit över 28 gr. så här långt.

Det var väll det hela, eller just det bilder brukar vara obligatoriska eller hur ;) så här kommer några.

post-3678-14468915668907_thumb.jpg

post-3678-14468915669121_thumb.jpg

post-3678-14468915669308_thumb.jpg

post-3678-14468915669405_thumb.jpg

post-3678-14468915668784_thumb.jpg

post-3678-14468915669015_thumb.jpg

post-3678-14468915669213_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack alla för välkomnandet!

Musslan ja, missade att skriva upp den och stjärnpolypen i mitt inlägg - teflonminnet har slagit till igen...

Den har varit hos mig i ca två veckor så jag kan inte dra för stora slutsatser än men det verkar fungera bra, den reagerar fort när någon fisk närmar sig och öppnar sig fint under dagen. Jag har stödmatat den med bl.a. phytoplankton varannan dag.

Eftersom de är ganska ljuskrävande går jag omkring med ett lite dåligt samvete att jag placerade den på botten och inte högre upp bland stenen. Jag velar lite om jag ska störa den mer nu och flytta på den eller låta den stå kvar och hålla tummarna att det går bra!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sagt och gjort, jag flyttade upp musslan så högt jag kunde på stenen. Borde satt den där från början men det är lätt att vara efterklok.

Fantastiskt så bra den hade fäst sig i bottenglaset, tog ett tag att försiktigt lossa den från underlaget. Hoppas nu bara att den får vara ifred ett tag så att den kan fästa sig på det nya stället, eremiterna har redan vält ned den två ggr ikväll :x

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Dags för lite uppdatering, tyvärr så har mitt första bakslag drabbat mig. När jag kom hem efter varit borta två dagar såg jag att min ena N Magnifica hade fått rejält med stryk. Eftersom min dvärgkejsare var ganska tuff mot dem under de första dagarna i karet gick mina misstankar direkt till honom. Efter ett tag så friades han dock då jag såg hur den andra Magnifican anföll honom med en helt otrolig frenesi. Någon annan som har haft liknande erfarenheter av detta beteende?

Tidigare hade det funkat helt utan konflikter mellan dem, samma sovställe i LS, simmade ofta sida vid sida osv.

Min följetong med musslan har också tagit en annerlunda vändning - efter att ha stångats, flyttats och ramlat ner från toppen på mitt LS berg, så var jag rädd att jag skadat foten på musslan när jag flyttade den (då den inte ville fästa sig igen). Härom morgonen när jag gjorde den vanliga kollen kunde jag inte hitta musslingen och jag fick leta ett varv till, det visade sig att den ramlat ned och ställt sig på en "hylla" där den precis fick plats, ungefär halvvägs ned i karet, tänkte att nu flyttar jag upp dig för sista gången sen hamnar du på botten igen, men icke sa nicke han hade fäst sig direkt på hyllan -ger upp

Där står han nu kvar till sin egen glädje, för han har nog aldrig sett bättre ut :smiley16:

Själv måste jag kika från sidan för att över huvud taget se honom:smiley13:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Snyggt Björn!

Kul att du har fått euphyllia att funka i ditt kar. Är riktigt sugen själv men visste inte om det skulle funka i ett rsm.

Hoppas att det kommer lite nya bilder från dig nu som utlovat i annan tråd ;-)

ps. Tack för stjärnpolyperna, dem var kanonfina!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

...och här kommer lite uppdatering.

Det har tillkommit en Caulastrea samt lite knappar och en skiva (tack Anders och Magnus) från saltvattenträffen hemma hos manne. Det har tyvärr även hänt lite ond bråd död i mitt kar, en slug lönnmördare ligger och lurar. Jag har dock bildbevis på boven!

Det finns inga planer på att göra något åt "problemet" om det inte eskalerar, då går nog bytartankarna igång på riktigt.

Lite bilder:

Först nykomlingarna från träffen, sen en bild på min Caulastrea som bara blir finare och finare (såg risig ut i affären och fick ett pris som matchade), därefter min Euphyllia som också växer bra och skjuter nya huvud runt hela "stammen", därefter min stora skiva som precis slukat min pepparmintsräka (antennerna är inringade på bilden), samt en helbild som det ser ut nu.

post-3678-14468916056183_thumb.jpg

post-3678-14468916056504_thumb.jpg

post-3678-14468916056772_thumb.jpg

post-3678-14468916057115_thumb.jpg

post-3678-14468916057316_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Musslan sitter ca 10cm under ytan och jag kan inte få till något foto på honom (eller henom har ingen aning om det finns könsskillnader på musslor).

Jag hoppades att det skulle vara ömsskal men, pepparmintsräkan är borta sedan denna bilden togs tyvärr!

Det kommer snart, nåja, en uppdatering igen, jag är inte riktigt nöjd hur det ser ut och kommer nog att göra en ommöblering inom en snar framtid. Tycker att det är svårt att hitta bra platser att fästa koraller på så något händer nog snart i byttan...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Dax för en snabb uppdatering, det har blivigt lite nyförvärv i byttan tack vare j0nas och Stig.

Vill passa på och tacka Manne, Sanne, Jonas och Stig för en trevlig utflykt till Gemla.

Tillkommit har: två sorters Montipora, två sorters Xenia, nya skivor och Euphylla samt två Banggai-kardinaler.

Tyvärr så blev det ett litet missöde när den röda Montiporan limmades så det blev lite fraggar jag inte räknat med.

En snabb bild som det ser ut nu, men bilden blev tagen strax efter montering och omflyttning av det mesta i karet så vattnet var inte helt klart (dagens understatement).

Roligt att den vita Xenian började pumpa som en galning så fort den landet i karet!

Uppdatering kommer med bättre bilder när mina datorstrul avtagit!

post-3678-14468916227255_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du lyckades ju bra med montiporan trots storleken :D

Trodde inte att du fick nån vit xenia med dig, hittade en stor bit på grusen när vi kom hem i söndags. Trodde därför att den trillat av från fraggstenen så att jag bara skickat stenen med dig.

Ska uppdatera min tråd senare idag, sitter på jobbet nu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vilken sladd? :smiley16:

Nä jag har stört mig på den oxå men inte blivigt färdig till att fixa den. Men igår när jag kollade mitt vatten åkte den bort + att det blev en lite klarare bild.

Blev faktiskt förvånad att Motiporerna inte tog överhanden mer än de gjorde, har väll vant mig vid den stora Sarcon som stod där tidigare.

Vi hörs!

post-3678-14468916233518_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...