Gå till innehåll

Artemia odling i karet


OskarW

Rekommenderade inlägg

jag har aldrig odlat artemia förut och bara snabb läst lite om det. men borde man inte kunna ta och kasta ner ägg i Sumpen (avstängd kammare) ett tag och när de kläckts släpper man ut dem i huvudkaret och där med alltid hålla levande föda i karet, för sålänge artemian lever utgör den väl inga problem med tanke på nitrit,nitrat.

genom detta tänkte jag uppnå att man kan ha fiskar som tex mandarinfisk utan att behöva mer levande sten.

skulle det funka? vad behövs för att kläcka och hålla artemia vid liv tills de blir uppkäkade.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har aldrig odlat artemia förut och bara snabb läst lite om det. men borde man inte kunna ta och kasta ner ägg i Sumpen (avstängd kammare) ett tag och när de kläckts släpper man ut dem i huvudkaret och där med alltid hålla levande föda i karet, för sålänge artemian lever utgör den väl inga problem med tanke på nitrit,nitrat.

genom detta tänkte jag uppnå att man kan ha fiskar som tex mandarinfisk utan att behöva mer levande sten.

skulle det funka? vad behövs för att kläcka och hålla artemia vid liv tills de blir uppkäkade.

Min första tanke är att du behöver fundera ut hur du skall bli av med äggskalen. Såvida du inte kör med skalad artemia.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har aldrig odlat artemia förut och bara snabb läst lite om det. men borde man inte kunna ta och kasta ner ägg i Sumpen (avstängd kammare) ett tag och när de kläckts släpper man ut dem i huvudkaret och där med alltid hålla levande föda i karet, för sålänge artemian lever utgör den väl inga problem med tanke på nitrit,nitrat.

genom detta tänkte jag uppnå att man kan ha fiskar som tex mandarinfisk utan att behöva mer levande sten.

skulle det funka? vad behövs för att kläcka och hålla artemia vid liv tills de blir uppkäkade.

Att hålla artemia vid liv görs lämpligen med phytoplankton och det går fint med död koncentrerad phyto. Men de tappar rätt mycket av sitt näringsvärde när de går från juv till vuxen. Så om man inte ska försöka få fram flera generationer artemia så är det enklare att kläcka artemia på vanligt sätt separat och tillför till akvariet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nytto = foder till resten av invånarna i baljan

Skade = foderkonkurenter till en del av filtrerarna och korallerna.

Fritt val. Tillsätt phyto, så blir alla glada.

B!

Edit

Tänk på att mängden levande artemia efter att de passerat pumpen up till baljan antagligen är reducerad.

/Edit

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...