Gå till innehåll

En pump till allt?


thomas5547

Rekommenderade inlägg

Hej!

Jag har gjort liknade, har en matar pump Black devil 6000 liters som retur, men som går genom Trop Tronic UV-filter (Har dock ej igång UV, men då det kanske behövs är det bara att slå på den) innan den går tillbaka till akvariet, Och samma pump som jag matar Zeolit reaktorn med också.

Antar att man behöver en kraftig pump för att även mata skummaren och en kalkreaktorn.

Fördelaren att ha en pump, att det förbrukas mindre energi. (watt)

Nu har jag en pump istället för 3 (skulle annars gå åt 1 pump till retur, 1 till UV och 1 till zeolit-reaktor) Jag har även flödesmätare till Uv-filtret, och ett till Zeolit reaktor, för att ha bättre koll, sjunker flödet, sannolik dags att göra rent pumpen. :)

Nackdelar, ifall pumpen skulle av någon anledning bara lägga av. (skulle vara sårbart om flera maskiner inte matades med vatten) Jag tänker på syresättningen, kanske något mer jag missat. ?

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=21636&page=3

se inlägg 51

MVH/Gustaf

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Själv är jag inte helt säker på ditt resonemang. De flesta UVS:na kräver ett visst flöde vilket inte med säkerhet funkar med din totalcirkulation.

Att det skulle gå åt mindre energi hänger jag inte heller med på då mängden energotalflödet. De flesta pumpar har ungefär samma verkningsgrad oavsett storlek på pump.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Själv är jag inte helt säker på ditt resonemang. De flesta UVS:na kräver ett visst flöde vilket inte med säkerhet funkar med din totalcirkulation.

Att det skulle gå åt mindre energi hänger jag inte heller med på då mängden energotalflödet. De flesta pumpar har ungefär samma verkningsgrad oavsett storlek på pump.

Hej, är lite tröttt i huvudet, och inte så tydlig. Jag skickar igenom 2000 liter genom mitt Trop tronic 85watt Uv-filter, som sedan går upp till akvariet. Max genomflöde genom detta UV är 2500 liter.

Det drar mindre ström (watt) med en pump, istället för 3 pumpar i mitt fall = mindre el att betala (beror ju på vilken/villka pump/pumpar man köper). Sedan ger pumparna värme (ifall dessa ligger i vattnet), vilket ger en högre temperatur i vattnet. (pumparna blir som doppvärmare).

Ha en fortsatt 3vlig helg (nyss har det regnat i Örebro), men efter regn så kommer sol eller? ;)

MVH/Gustaf

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad jag menade Gustaf var att om man behöver exempelvis en cirkulation på 10 000 l/h spelar det inte förbrukningsmässigt någon roll om man har 1 st som är på 10 000 l/h eller 10 st som är på 1 000 l/h då verkningsgraden är den samma. Kan man klara sig på 1 000 l/h så blir det helt klart mindre förbrukning på 1 st pump på 1 000 l/h än 1 st på 10 000 l/h.

Efter regnet kommer sol! Sålen är redan här i Enköping!

Ha en trevlig kväll!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Och få bättre plats till fler greger.

Vad säger Greger avatar1065_5.gif med att ha han i ditt akvarium då man bor i sthlm -skrattar hysteriskt

Nja pump eller pumpar. Jag var inne på att ha en för allt men så nja gillar nog ändå med att ha separat för varje del. Man kanske vill stänga av en pump vid ev rengöring å stänger man av huvudpumpen så stannar ju allt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad säger Greger avatar1065_5.gif med att ha han i ditt akvarium då man bor i sthlm -skrattar hysteriskt

Nja pump eller pumpar. Jag var inne på att ha en för allt men så nja gillar nog ändå med att ha separat för varje del. Man kanske vill stänga av en pump vid ev rengöring å stänger man av huvudpumpen så stannar ju allt.

Minst 5 kubik om man ska ha fler greger !

Jag har haft några monopumpsystem med magnetkopplade pumpar typ Little giant/Iwaki med scwd wavemaker för att få bort läckström i karet , nackdelen är som Sillen påpekade - att det kan vara lite mekande innan man får flödena stabila, sätts nåt igen så ökar ju flödet nån annanstans. osv

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad jag menade Gustaf var att om man behöver exempelvis en cirkulation på 10 000 l/h spelar det inte förbrukningsmässigt någon roll om man har 1 st som är på 10 000 l/h eller 10 st som är på 1 000 l/h då verkningsgraden är den samma. Kan man klara sig på 1 000 l/h så blir det helt klart mindre förbrukning på 1 st pump på 1 000 l/h än 1 st på 10 000 l/h.

Efter regnet kommer sol! Sålen är redan här i Enköping!

Ha en trevlig kväll!

oki. Då e jag med ;)

/Gustaf

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,det är ju enklare med en stor pump,den ska ju bara ha större flöde än vad du behöver,överskottet släpper du ju ut i sumpen med en bypas,nackdelen är ju att du behöver ha en reserv pump hemma,du lär dig ganska fort att ställa in allt,det är ju inte några exaktaflöden på +- 1mml h,snarare +- 100l timman eller mer,det är bara till kakreaktorn du kan behöva en bättre kran än en kulventil,mvh stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kapar tråden lite och ber om ett råd på storlek för en pump i det här fallet? Tomas har ju om profilen stämmer ungefär samma storlek på kar som jag, vad är ett lämpligt flöde mellan tummen och pekfingret för att köra sps i ett kar med pumpen i/brevid en sump? Pumphöjden för min del skulle bli 1,2m, plus ett par 90gradare för att vända ner flödet i karet igen. För min del så är syftet att anemonsäkra akvariet, ämnar göra ytavrinningen rymningssäker och sen inte ha några andra insug i akvariet. Står just nu och väger mellan att köpa en HLP modell större och pumpa från en sump eller om jag ska plocka 15cm av akvariets längd för att sätta in ett par interna pumpar i akvariet. Har dock lite svårt att uppskatta flödet då jag inte använt konventionella pumpar på...tja, några år iaf, utan förlitat mig på streamers för cirkulation. Har lite känslan att jag skulle få svårt att hantera de 18.000L/h som cirkulerar i akvaret nu om det inte varit i streamer formatet med bred stråle.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...