Gå till innehåll

Problem med Tuze Osmolator 5017


Vargklo

Rekommenderade inlägg

Jag har ett problem med min Tunze osmolator 5017. Helt plötsligt bestämmer sig överfyllnadsgivaren för att ge ifrån sig konstant signal, oavsett i vilket läge överfyllnadsgivaren är. Jag har försökt rengöra den, men det hjälper inte. Jag funderar nu på att, som sista alternativ, "offra" givaren och knipsa sladden till den. Jag får väl testa om jag behöver kortsluta sladden, eller lämna kretsen öppen, för att osmolatorn inte ska uppfatta utslag från givaren.

Jag kan tillägga att jag köpt den begagnad för 3,5 år sedan, så den har ju en del tid på nacken.

Någon som har haft samma problem, eller vill ge kommentar på min idé att knipsa sladden?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ett problem med min Tunze osmolator 5017. Helt plötsligt bestämmer sig överfyllnadsgivaren för att ge ifrån sig konstant signal, oavsett i vilket läge överfyllnadsgivaren är. Jag har försökt rengöra den, men det hjälper inte. Jag funderar nu på att, som sista alternativ, "offra" givaren och knipsa sladden till den. Jag får väl testa om jag behöver kortsluta sladden, eller lämna kretsen öppen, för att osmolatorn inte ska uppfatta utslag från givaren.

Jag kan tillägga att jag köpt den begagnad för 3,5 år sedan, så den har ju en del tid på nacken.

Någon som har haft samma problem, eller vill ge kommentar på min idé att knipsa sladden?

Min har helt plötsligt bestämt sig för att bete sig precis lika illa :(

Vore ju synd om det vore ett "kronfel" !

EDIT: Oops, min heter tydligen 3155

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu fungerar det igen - jag testade "Windows-lösningen", dvs stänga av - vänta en längre stund - och starta igen. Voilà! Jag är lite uppstressad eftersom jag ska resa bort i 10 dagar med bara sporadisk akvarievakt. Denna sak måste bara fungera!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick just en idé, kan det vara så att den automagiskt triggar alarmet om den inte får arbeta emellanåt?

Här hos mig går det för närvarande åt väldigt lite vatten och för att klara burken en extra dag när jag åkte bort så fyllde jag en extra kanna rätt ner i baljan. Då tar det nära 2 dygn innan det börjar mumsa vatten ifrån dunken.

När akvarievakten kom på dag 3 så stod den och larmade så han stängde av den och fyllde direkt i baljan.

Uttråkad osmolator kanske ?? Får nog ta och leta upp manualen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med Vargklo att denna detalj bara måste fungera då också jag ofta lämnar akvariet helt utan tillsyn upp till 10-12 dagar. Min lösning är att jag använder dubbla osmolatorer. Sen ena med givaren några mm djupare ned i vattnet. Lägger den första av hoppas jag att den andra skall fungera som back-up. Jag tror att det är väl investerade pengar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
Christer!

Har du någon extra sensor som bryter om du får upp någon snigel eller något som låser i läget så att det pytsar i vatten hela tiden.

PS OT så kort svar eler så återkommer jag i annan tråd DS

Yup, Tunze osmolatorer har tva sensorer. En som känner nivan och pytsar i vatten och en säkerhetssensor med flottör som slar av pumpen om nivan blir för hög.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En potentiell strulfaktor är att nyare tunzeosmolatorer har en optisk sensor som är känslig för beläggning (kalutfällning, bakteriefilm alger osv) - så det är ju viktigt att denna inte sitter i ljuset, vid utlopp från kalkreaktor/mixer eller ballingpumpar.

likaså bör den mekaniska sensorn skyddas från sniglar och andra kryp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Greger, vad bedömer du vara den största risken? Att osmolatorn hänger sa att den bara pumpar pa med vatten eller att den inte ger nagot alls? Min lösning med dubbla minskar ju bara den senare risken. Kanske man skulle ha ytterligare ett överfyllningsskyd som hanterar bada?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du menar hängslen, svångrem, hjälm och stållhättor! -

Jag vet inte om det är speciellt mycket strul med överhuvudtaget, isåfall är nog största risken att den inte fyller alls för att optosensorn blir smutsig.

Jag är svensk och som sadan trygghetsnarkoman...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vänner,

Eftersom jag startade tråden om detta potentiella problem, kan jag nu ge "facit" efter att jag kommit hem från semestern igen.

Osmolatorerna (en till varje kar) fungerade felfritt beträffande sensorerna och det elektriska. Däremot inträffade ett annat relaterat missöde. Påfyllnadsslangen från osmosvattentanken till sumpen halkade ur sitt läge i mitt revkar, vilket gjorde att påfyllningen skedde ut på källargolvet och inte till sumpen. Källargolvet klarade detta, men det blev ju en besvärande vattenbrist i karet.

Jag bedömer att jag missade att få i ca 40-50 liter osmosvatten i karet, vilket fick följande konsekvenser:

  • Returpumpen i sumpen gick torrt. Det är en Red Dragon och dessvärre klarade inte pumpen detta, utan axeln har gått av. Jag langade in pumpen till butiken idag så får vi se vad som kan göras. Just nu arbetar två MaxiJet 1000 parallellt som temporär returpump så att skummaren kan hållas igång.
  • Vattenytan i karet sjönk med ca 5-7 cm, vilket gjorde att topparna på några koraller dog. Det växer säkert tillbaka vad det lider
  • Salthalten i karet steg från 1,022 till 1,025 - inget farligt
  • Skummaren upphörde ju att vara effektiv när returpumpen lade av, vilket gjort att näringahalterna är något förhöjda. Det fixar jag med ett stort vattenbyte.
  • Mina doserpumpar för Ballingvätskor mynnar ut i sumpen. När nu sumpens vatten inte gick vidare till karet, blev ju kalcium- och KH-halten extremt hög efter ett tag i sumpen. Som tur är har jag "anti lime bypass" på pumpen till min BK skummare, men mitt Zeolitfilter ser ganska nedkalkat ut. Men det är säkert ingen fara med det heller.

Som sagt, osmolatorn fungerade, men inte mina slangkopplingar...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intressant Calle, där ser man vad en sådan liten grej kan ställa till med.

Har du snickrat på en mer hållbar lösning inför nästa resa? :)

För min del handlar det om att "möblera om" i sumputrymmet medans det fortfarande är semester. Problemet är att man gör en bra utgångskonstruktion, sedan lägger man till olika nya prylar, så blir det bara lappverk och rör och slangar sitter allt värre. Det kan nog vara bra att "riva ut" hela sumpen en gång om året och installera om. Då kan man t.ex. passa på att avkalka alla sensorer (för att ankyta till ämnet igen ;) ).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...