bjomat Postat 21 oktober 2014 Postat 21 oktober 2014 Hur väl stämmer de med de tester du utfört?/Björn Citera
Linnex Postat 21 oktober 2014 Postat 21 oktober 2014 Kul att se hur testerna verkligen ser ut! Väldigt heltäckade: Hur är det med riktvärdena. Tar de hänsyn till vad typ av inriktning på kar du har eller är det ett generellt värde för saltvattenskar? Citera
petnym Postat 21 oktober 2014 Författare Postat 21 oktober 2014 Motsvarande mätvärden som jag mätt själv i samband med provtagningen ovan:Ca: 475 ppm (Salifert)Mg: okänt (ca 1410)Fosfor: 52 ppb (Hanna) Citera
mamadubba Postat 21 oktober 2014 Postat 21 oktober 2014 Ok, märkligt, mitt MG visade 100 under salifert ungefär. Och ditt visar då 60 över ungefär. Citera
petnym Postat 2 november 2014 Författare Postat 2 november 2014 (ändrat) Integrera Roller-mat filtretSkapa bättre flödesvägar genom sumpen nu när Rollermatfiltret ändrat förutsättningarna.Byter strategi kring utflödet från rollermat filtret. Istället för att försöka skapa ett bubbelfritt flöde ner i retursektionen provar jag nu att skicka flödet tillbaka till bubbelfällan där nivåskillnaden inte är så stor. (Enklast hade givetvis varit att släppa ut det rakt fram, men där blandar jag nytt saltvatten vid vattenbyten så det är ingen bra idé om jag skall slippa stänga av det vid vattenbyten - Min lösning kring vattenbyten tillåter att ALL utrustning körs utan avbrott!).Byta flytande kolkälla mot annan näringsexportMed avsikt att minska åtgången av filterrullar, då bakterierna älskar filtret som hemvist, och sätter igen det på samma sätt som de gör med filtersockor.Har sedan en tid tillbaka ett filter med Sera Siporax, tänkt för denitrifikation, men märker ingen skillnad på nitratvärdena så jag har beställt lite bakteriekapslar från Prodibio ("BioDigest") för att se om det kan trigga igång denitrifikationen. Rengjorde också mediat nu på morgonen. Fanns "litervis" med bakterieslem i dom. Ändrat 2 november 2014 av petnym Citera
Lasse Postat 2 november 2014 Postat 2 november 2014 Har sedan en tid tillbaka ett filter med Sera Siporax, tänkt för denitrifikation, men märker ingen skillnad på nitratvärdena så jag har beställt lite bakteriekapslar från Prodibio ("BioDigest") för att se om det kan trigga igång denitrifikationen. Rengjorde också mediat nu på morgonen. Fanns "litervis" med bakterieslem i dom.Sänk flödet över filtret och tillsätt lite organiskt kol i siporaxfitret så kommer et säkert hända grejerMVH Lasse Citera
petnym Postat 2 november 2014 Författare Postat 2 november 2014 Sänk flödet över filtret och tillsätt lite organiskt kol i siporaxfitret så kommer et säkert hända grejerTack, men jag tillsätter redan kol (ättika - antar att det är VÄS du syftar på) och kör redan så lågt flöde som jag vågar. Jag hade hoppats kunna minska mängden kolkälla nu när jag har siporax-filtret, men det verkar inte så. Citera
Lasse Postat 2 november 2014 Postat 2 november 2014 Kolkällan behövs för att nolla syret i filtret (öka bakterietillväxten) vilket är ett måste om denitrifikation skall ske. Flödet ska vara väldigt lågt. Om vi talar om redox så skall den ligga på -200 och därunder. MVH Lasse Citera
Lasse Postat 2 november 2014 Postat 2 november 2014 Lasse vad är ett lågt flöde?lika lågt som ett snöre är långt Man skall ha det syrefritt när det kommer ut ur filtret - i alla fall om man kör det som ett rent denitrifikationsfilter. Hur stor flödet blir bestäms av bakteriepopulationens storlek - som i sin tur i första hand beror på tillgången av organiskt kol i filtretMVH Lasse Citera
petnym Postat 8 november 2014 Författare Postat 8 november 2014 Nya silikatfilter till osmosen eftersom mitt 10 år gamla filter från Aqualight inte längre låter sig öppnas för påfyllning. Citera
Flygrc Postat 8 november 2014 Postat 8 november 2014 Nya silikatfilter till osmosen eftersom mitt 10 år gamla filter från Aqualight inte längre låter sig öppnas för påfyllning.[ATTACH=CONFIG]121059[/ATTACH]Gillar att man kan se mediet, hjälper det för att veta om det är förbrukat? Citera
hansson_1985 Postat 10 november 2014 Postat 10 november 2014 Jag som trodde det var 2 öl som stod upphällda Citera
hagbard Postat 10 november 2014 Postat 10 november 2014 Jag som trodde det var 2 öl som stod upphällda jag med! 2 stora stark typ:) Citera
petnym Postat 23 november 2014 Författare Postat 23 november 2014 Bildcollage över mina fiskar... Några gamla bilder några nya. Citera
ballsam Postat 24 november 2014 Postat 24 november 2014 Hur upplever du tryckaren? En av mina favoriter. Snygga bilder /Samuel Citera
petnym Postat 24 november 2014 Författare Postat 24 november 2014 Hur upplever du tryckaren? En av mina favoriter. Snygga bilder /SamuelTack! Tryckaren är lugn och skötsam, men den är ju fortfarande ganska liten. Hoppas det håller i sig. Citera
petnym Postat 26 november 2014 Författare Postat 26 november 2014 Experimenterar med diverse denitrifierande media som komplement till dosering av kolkälla. Här ett filter med 2 liter Seachem de*nitrate som jag knåpat ihop och precis installerat i akvariet. Tycker mig faktiskt ana en nyansskillnad på nitrattest av in- och utlopp. Citera
Colan Postat 27 november 2014 Postat 27 november 2014 Spännande med nya filtret, hur snabbt flöde kör du igenom det? Och vad har du för ungefärliga värden in/ut ? (känns säkrare än sulfatreaktor) Citera
petnym Postat 27 november 2014 Författare Postat 27 november 2014 Jag kör ett lågt flöde, ca 100 l/h, genom filtret. Nitratvärdet har klättrat mot 50 ppm (Salifert) efter att jag halverat doseringen av kolkälla för någon månad sedan. Citera
petnym Postat 29 november 2014 Författare Postat 29 november 2014 Blandar lite Balling... Kör efter det koncentrerade receptet så det är enbart Alk-dunken som behövs fyllas på den här gången... Citera
Lasse Postat 29 november 2014 Postat 29 november 2014 Peter - även om du inte tror på det - testa med att ta in kolkällan precis före dit denitrifikationsfilter och sänk flödet en bra bit till - kanske ner till 10 liter i timmen den första tiden. Men doseringen av kolkälla skall vara låg och det kan vara väldigt bra med ett ordentligt syresatt biofilter efter.MVH Lasse Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.