_Manne_ Postat 23 september 2008 Dela Postat 23 september 2008 då har du saltat in o dratt igång systemet nu ?mvh manne Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Jens Netteberg Postat 23 september 2008 Författare Dela Postat 23 september 2008 Ja det har varit igång med salt sen i söndags nu.Salthalt: 1.024Hoppas allt ska vara ok för att gå igång. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Mattias Malmö Postat 24 september 2008 Dela Postat 24 september 2008 Jag såg en lapp med sten undanlagd till en Jens i butiken och tänkte att det måste vara du.Inspekterade den lite åt dig - det var ju gott om snäckor i alla fall, och jag tyckte jag såg några knappar eller liknande långt in också. Men det var ett par glasrosor också - passa på att utrota så många du kan innan du aquascapat färdigt så slipper du slita ditt hår när du hittar fler och fler på svåråtkomliga ställen. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Jens Netteberg Postat 24 september 2008 Författare Dela Postat 24 september 2008 Hehe, ja det var jag Stenen är i akvariet nu och lika så sanden. Såg också någon knapp men glasrosorna missade jag. Lär väl se dem sen Kommer tillbaka med lite bilder när dimman har lagt sig. Ser just nu ut som om jag använder mjölk istället för saltvatten. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Jens Netteberg Postat 24 september 2008 Författare Dela Postat 24 september 2008 Tog de första testerna nu på kvällen och kom fram till följande:Salthalt: 1.024Ph: 8,3NO3: 5Ca: 370PO4: 0Mg: 1080KH: 10Har inte Nitrittest hemma vilket kanske är bland de viktigaste men ska ta det så snart jag har testet hemma.Man kan ju lugnt säga att det krävs lite tålamod för att ta de där testerna . Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
_Manne_ Postat 24 september 2008 Dela Postat 24 september 2008 vad är det för salt du änvänt för att få dom värdena ? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Jens Netteberg Postat 24 september 2008 Författare Dela Postat 24 september 2008 vad är det för salt du änvänt för att få dom värdena ?Jag har använt Aquarium Systems Reef Crystal.Sen om det är så att det kanske är levande sanden som gör underverk vet jag inte.Det är ju jag som är nybörjaren här Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Spooky Postat 25 september 2008 Dela Postat 25 september 2008 Jag tror att Manne menar att det var lite dåliga halter på Calcium och Magnesium.Jag hade nog buffrat upp dem med en gång. Onödigt att köra igång med såna halter på spårämnena även om du inte har något levande som kräver det.Alltid lättare och bättre att få det rätt från början Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
_Manne_ Postat 25 september 2008 Dela Postat 25 september 2008 Jag tror att Manne menar att det var lite dåliga halter på Calcium och Magnesium.Jag hade nog buffrat upp dem med en gång. Onödigt att köra igång med såna halter på spårämnena även om du inte har något levande som kräver det.Alltid lättare och bättre att få det rätt från början precis vad jag reagerade på , Ca , Mg i ett helt nytt kar.. lågt innan man börjar.lite som att starta i uppförsbacke.. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Jens Netteberg Postat 26 september 2008 Författare Dela Postat 26 september 2008 Vad tycker ni att jag ska göra åt detta då?Är det inte bäst att låta det vara under "uppstartsfasen"? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
mano Postat 26 september 2008 Dela Postat 26 september 2008 Vad tycker ni att jag ska göra åt detta då?Är det inte bäst att låta det vara under "uppstartsfasen"?Jag skulle börja med att dubbelkolla testerna för salthalt, calcium, magnesium, kh och pH. Sen undrar jag om du använder osmos? Är dessa värden från nyblandat saltvatten? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Jens Netteberg Postat 26 september 2008 Författare Dela Postat 26 september 2008 Jag skulle börja med att dubbelkolla testerna för salthalt, calcium, magnesium, kh och pH. Sen undrar jag om du använder osmos? Är dessa värden från nyblandat saltvatten?Japp jag använder osmos.Jag blandade saltet för 6 dagar sedan och stenen samt sanden har varit i sedan i onsdags dvs 2 dagar.Allat tester är nu kollade igen och jag hamnar på samma värden.Därtill även NH4 som ligger på 0,25 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Jens Netteberg Postat 30 september 2008 Författare Dela Postat 30 september 2008 Då var det dags för lite bilder på mitt kar efter att sten och sand kommit i. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
_Manne_ Postat 30 september 2008 Dela Postat 30 september 2008 Ser bra ut jens, rent o snyggt.. mvh manne Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
j0nas Postat 30 september 2008 Dela Postat 30 september 2008 Snyggt! Gillar verkligen dina öppna landskap! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Jens Netteberg Postat 30 september 2008 Författare Dela Postat 30 september 2008 Tack Manne och Jonas!Jag vill hålla det öppet i mitten i och med att man ska kunna se genom karet. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Inka Postat 30 september 2008 Dela Postat 30 september 2008 Håller med föregående, snyggt och fina ytor mellan reven. Skapar bra djup med denna uppbyggnad, tänk på problemet att skrapa rutorna om stenen ligger för nära glaset bara. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
amatören Postat 1 oktober 2008 Dela Postat 1 oktober 2008 riktigt snyggt.... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Bengan Postat 1 oktober 2008 Dela Postat 1 oktober 2008 Ser lovande ut Jens! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Jens Netteberg Postat 1 oktober 2008 Författare Dela Postat 1 oktober 2008 Kul att ni gillar det! Jag längtar efter att få stoppa ner något kul i det nu.Där är en krabba som flyttade in tillsammans med stenen.Frågan är om det är en snäll och duktig krabba som städar bra eller om den kommer bli en mardröm .Vet inte riktigt hur jag ska göra om jag ska låta den vara eller inte. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
_Manne_ Postat 1 oktober 2008 Dela Postat 1 oktober 2008 låt den vara , så sen när du börjar lite försiktigt med fisk/koraller så kan du ha ett öga på den, hur den beter sig.. då kan du ta ställning till dess öde.. tror dom flesta gör mer nytta än skada.mvh manne Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Jens Netteberg Postat 20 oktober 2008 Författare Dela Postat 20 oktober 2008 Då var det dags att uppdatera lite från min lilla balja.Sen sist har jag införskaffat 10 turbosniglar och två stycken Valenciennea Strigata som håller sanden fin till mig.Senare i veckan ska det nog få flytta in två clowner också.(Kanske blir lugn och ro i huset igen då)Lite bilder: Valenciennea StrigataClavularia spDiscosoma??????Jag vill tacka Mattias för två översta korallerna.Någon som kan hjälpa mig med vad de två sista är för något?Dessa följde med stenen in i karet. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Trilobite Postat 20 oktober 2008 Dela Postat 20 oktober 2008 Fina valenciennor! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Mattias Malmö Postat 20 oktober 2008 Dela Postat 20 oktober 2008 Den näst sista är ju nån slags knapp skulle jag tro. Kanske snarare en palythoa än en zoanthus men jag är ingen expert/glömt vad exakt skillnaden är.Den sista skulle jag tro är en läderkorall av någor slag - möjligen nån slags sinularia kanske. Eller klyxum.Jag tänkte när jag såg den "live" att den var lite lik min mystiska läderkorall:https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=24730 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Vargklo Postat 20 oktober 2008 Dela Postat 20 oktober 2008 Fina fiskar!Fjärde bilden ("Knappus polypus") är kanske någon variant av denna Protopalythoa: http://se.reeflex.net/tiere/2006_Protopalythoa_sp.%2005.htmEDIT: Dubbelpost med ovan Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.