Gå till innehåll

Malms första saltvatten kar på 200 liter


malm

Rekommenderade inlägg

tackar tackar manne och björk. vara bara ett städryck jag fick :)

imorgon ska jag iväg och köpa en Pepparmintsräka som förhoppningsvis ska käka upp mina glasroser. Red sea Aiptasia-X funkade inte. dom var borta ca 2 veckor sen kom dom upp igen, + en 3 - 4 stycken extra.

Började Även med en svag dosering av vodka metoden idag. Har närmare 100 ppm i nitrat, så vodkan får vara mitt hopp om att få ner det till ca 10 - 15 ppm. Skummaren verkar vara mycket effektivare nu med efter rengöringen, och jag har börjat mata mindre, och kör med ett salladsblad till mina kirurger istället. (tror det ger mindre nitrat att mata med salladsblad och lite mindre artemia än bara köra på en större mängd artemia!?!?)

vodka doseringen idag blev 0,2 ml.

Är det lagom att köra på 0,2 ml i 5 dagar och sen dubbla till 0,4 ml, elr är det för snabb uppgång tro?

inget verkar dock må dåligt i karet pga nitraten. Min acropora fragg har växt, och min Flakväxande montipora (tror jag det är) som har varit dötrist och död enligt mig sen jag starta upp karet har nu börjat få lite färg, verkar också ha växt. Ska ta foto på den imorrn och lägga och slänga upp här.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 192
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Idag var jag hemma hos Martin (Ocikatten) och köpte en Pepparmintsräka. Namnet på en sån är givet direkt. Dr Pepper... Hoppas på att den börjar "bota" karet från glasroser inom några dagar... Hehe...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör med ett salladsblad till mina kirurger istället. (tror det ger mindre nitrat att mata med salladsblad och lite mindre artemia än bara köra på en större mängd artemia!?!?)

Sallad är väl inte det optimala för kirurger, innehåller för lite näring. Skaffa Nori alger istället, eller seaveggies.

Inte heller artemia är särskilt näringsrikt, mycket gott men dåligt med nyttigt. Kolla om du kan få dom att ta mysis istället. Och kör med mycket varierad kost, helst olika frysfoder blandat med torrfoder.

Kör själv med krill, mysis, artemia, cyklops, och liknande. Torrfoder har jag Noriflak, spirulinaflingor, ON Formula 1 och 2, FM Ultra Health. Varierar dessa under olika dagar i veckan.

vodka doseringen idag blev 0,2 ml.

Är det lagom att köra på 0,2 ml i 5 dagar och sen dubbla till 0,4 ml, elr är det för snabb uppgång tro?

Tycker det verkar vettigt, se bara till att ha bra syresättning. Håll koll på bakteriehinnan som kan bildas på rutorna, så den inte bildas för fort eller för mycket, det innebär att dosen är något hög.

En tunn hinna på ett par dagar är inte så farligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör med ett salladsblad till mina kirurger istället. (tror det ger mindre nitrat att mata med salladsblad och lite mindre artemia än bara köra på en större mängd artemia!?!?)

Sallad är väl inte det optimala för kirurger, innehåller för lite näring. Skaffa Nori alger istället, eller seaveggies.

Inte heller artemia är särskilt näringsrikt, mycket gott men dåligt med nyttigt. Kolla om du kan få dom att ta mysis istället. Och kör med mycket varierad kost, helst olika frysfoder blandat med torrfoder.

Kör själv med krill, mysis, artemia, cyklops, och liknande. Torrfoder har jag Noriflak, spirulinaflingor, ON Formula 1 och 2, FM Ultra Health. Varierar dessa under olika dagar i veckan.

vodka doseringen idag blev 0,2 ml.

Är det lagom att köra på 0,2 ml i 5 dagar och sen dubbla till 0,4 ml, elr är det för snabb uppgång tro?

Tycker det verkar vettigt, se bara till att ha bra syresättning. Håll koll på bakteriehinnan som kan bildas på rutorna, så den inte bildas för fort eller för mycket, det innebär att dosen är något hög.

En tunn hinna på ett par dagar är inte så farligt.

vad ska det vara för nori? torkad?

syresättning kommer väl via skummaren? har även en pump som är riktad upp mot ytan och bryter... då kommer där väl lite syresättning där med???

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja torkad nori är det bästa brukar finnas i asienhyllorna i livsmedelsbutiken (lindar in riset med det till sushirätter). det finns en som är rostad, den ska tydligen inte vara riktigt lika bra.

Japp räcker gott med skummare och pump mot ytan till syresättningen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör med nori från mataffären då mina äter upp en julian sprung på en vecka lite onödigt att betala 80-90:- kr för en packet när det är samma som säljs på ica för 30:- och då 3 gånger så mycket !

köpte precis ett paket nori i mataffärn. det var rostat men det gör väl inget..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag kom Calle med kameran som man kan ta bilder under vatten med igen. tog några foton och testade även att filma. slänger upp 3 bilder tagna inne i karet. Videorna kommer senare när jag lyckats redigera bort ljudet. massa brus och skit... :D

Nån som kan säga vad det är för nåt på bild nr 2.?

flakväxande montipora? har trott den var död i flera månader, men nu när jag börjat tilsätta jod och calsium så har den börjat bli lite grön och fin...

Njut av bilderna:D

post-4012-14468917016706_thumb.jpg

post-4012-14468917016925_thumb.jpg

post-4012-14468917017138_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gjorde lite vattentester idag. tycker det såg hyffsat ut.. korallerna växer och gror trots att nitrat är ca 75 ppm. kör för fullt med vodka för att få ner det... doserar nu 0,5ml om dan...

ska lugna mig med att tillsätta Ca då det är 500+...

nitrit är 0ppm

kh 8,3

ph 8,1

fosfat 0,25 läst att spårämnen som ex Ca kan medförafosfat.. kör med fosfat remover dygnet runt, så det ska nog gå ner igen,,

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja det flyter på bra nu.. vodkan verkar hjälpa mot nitraten, så om 3 - 4 veckor kanske den är nere... funderar på en mussla med.. trott att dom är svåra men det verkar inte så.. dom är ju tydligen nitrat och fosfat filtrerare, och jävligt fina... kanske ska önska mig en sån när man fyller år:D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja det flyter på bra nu.. vodkan verkar hjälpa mot nitraten, så om 3 - 4 veckor kanske den är nere... funderar på en mussla med.. trott att dom är svåra men det verkar inte så.. dom är ju tydligen nitrat och fosfat filtrerare, och jävligt fina... kanske ska önska mig en sån när man fyller år:D

Tjenare Malm, använder du osmos? annars så fyller du ju på med nitrat varje gång du byter vatten/fyller på avdunstat.

Om du inte gör det och inte har möjlighet att köpa någon just nu så finns det ju säkert någon saltnisse i närheten du kan få/köpa vatten utav :)

Jag hade närmre 100ppm i nitrat för ca 2månader sedan och är nu nere på nästan omättbart med saliferts test. hade tagit bra mkt längre tid med bara vodka du man som sagt fyller på med nitrat hela tiden sen så har du väl ändå lite skaplig belastning på ditt kar med?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kör med kranvatten, men har mätt nitraten där, och det vara bara på 2 ppm. ja belsatningen är inte låg iaf... kanske blir att vodkan bara håller det på plats nu då? elr sänker det väldigt lite... tyckte dock att det har blivit lite bättre enligt saliferts test... tog det 2 månader för dig att få ner nitraten???

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kör med kranvatten, men har mätt nitraten där, och det vara bara på 2 ppm. ja belsatningen är inte låg iaf... kanske blir att vodkan bara håller det på plats nu då? elr sänker det väldigt lite... tyckte dock att det har blivit lite bättre enligt saliferts test... tog det 2 månader för dig att få ner nitraten???

Det tog nog ca 2månader japp.

Men då hade jag inte haft osmos innan och när jag mätte kranvattnet så låg det på 20ppm nitrat.

Har nog gjort sammanlagt 500-1000liters vattenbyte under dem två månaderna samt kört med ultrabak+ultramin S men nu kör jag med 50%ultrabak och 50%vodka och doserar ca 2ml/dag av den blandningen plus zeobak 4droppar i veckan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okey. mitt kranvatten har bara 2 ppm i nitrat, så det är ju itne lika mycket som ditt... men ska kanske höra med nån i närheten om osmos vatten... är änsålänge bara uppe i 0,5 ml vodka... hur långt kan jag gå upp... lästa nåt om 2ml per 100liter vatten, men tycker det låter mycket att dosera 4 ml vodka.. kommer nog stanna på 2 ml på mina 200 liter...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okey. mitt kranvatten har bara 2 ppm i nitrat, så det är ju itne lika mycket som ditt... men ska kanske höra med nån i närheten om osmos vatten... är änsålänge bara uppe i 0,5 ml vodka... hur långt kan jag gå upp... lästa nåt om 2ml per 100liter vatten, men tycker det låter mycket att dosera 4 ml vodka.. kommer nog stanna på 2 ml på mina 200 liter...

Ja det är lika bra att ta det lugnt och heller ligga i underkant men läste ganska nyligen i någon tråd att man kan tillsätta ännu mer än rekommenderat ifall man har mkt högt no3 värde och det har du ju tyvärr så du kan garanterat gå upp till 4ml om du ökar sakta men säkert för att sedan gå ned till 2ml igen när no3 har sänkts. sen så är det ju bara att fortsätta med vodkan på 2ml eller lägre dos beroende på vad dina värden visar senare i framtiden :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okey. mitt kranvatten har bara 2 ppm i nitrat, så det är ju itne lika mycket som ditt... men ska kanske höra med nån i närheten om osmos vatten... är änsålänge bara uppe i 0,5 ml vodka... hur långt kan jag gå upp... lästa nåt om 2ml per 100liter vatten, men tycker det låter mycket att dosera 4 ml vodka.. kommer nog stanna på 2 ml på mina 200 liter...

Kom upp om mig men en eller tio dunkar så kan jag fylla på dom till dig

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kom upp om mig men en eller tio dunkar så kan jag fylla på dom till dig

hade dig i tankarna när jag fundera på vem som hade osmos vatten... lånar gärna lite vatten av dig för att göra lite vattenbyte å så... hör av mig en dag...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...