Gå till innehåll

Ägglossning från Tubastrea


aerie

Rekommenderade inlägg

Hej!

Ville bara dela med mig av en lite rolig sak jag just insåg... jag har misskött mina tubastreor ett tag nu, har inte plockat upp dem ur akvariet för att mata och då har räkorna typ slitit ur den mesta maten ur korallerna innan de hunnit tillgodogöra sig den. Så den senaste veckan har jag ställt dem i en bigpack låda ovanpå sargkanten, lagt i en liten cirkulationspump och sen dumpat i mat och låtit dem stå i typ 4 timmar. Har en del äckliga småkryp i akvariet, typ rostbruna platta maskar, vad det nu heter så jag trodde det var såna bebisar som följt med i lådan då jag såg små röda ploppar i den var dag. Nu inser jag att korallerna har sprutat ut ägg nästan varenda dag jag matat dem i den lådan, inte så många men kanske 20-30st per dag samt mjölkat ner vattnet(luktar inte så gott på 1½ L akvarievatten).

Tyvärr har jag inga direkta möjligheter att ta hand om korallbebisarna just nu men tyckte ändå det var lite roligt att de faktiskt äggar av sig :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men vad fantastisk :smiley3:!

Jag som har försökt att få tag på en tubastrea i en hel evighet nu! Vad himla gulligt med en massa bebisar! Kan dom klara att skickas tror du? Är det svårt att sköta bebisarna? Jag skulle gärna vilja köpa några av dig i så fall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har faktiskt ingen aning, har inte hittat någon vettig info om dem... men jag funderar på att snabbslänga ihop en refugiumliknande grej som de kan få fästa i. Skicka mig ett PM med din adress Irene så kan jag skicka upp ägg till dig om det skulle vara så att de fortsätter med det här så kan du göra ett försök själv :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intressant observation!

Visste inte att dessa koraller var hermafroditer och nedan verkar det finnas exempel på exemplar som överlevt i akvariet utan aktiv hjälp.

http://www.asira.org/breedchart1.htm

There are several reports of these corals spawning planulae in captive systems which settle and form recruits without aquarist assistance.

Raising the recruits to mature colonies appears to be a challenge.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mmm... har just gjort ett refugium till dem för att kunna mata dem ordentligt och för att ge eventuella avkommor en chans att fästa på en kontrollerad plats. Jag måste bara få tag på en pump som är lämplig att byta vattnet med, har en bra pump nu men den ger för lite flöde i refugiumet för korallerna, hade varit perfekt för bara smådjur dock.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns en liten nakensnigel som lever på bla. Tubastrea. Den är ofta gulaktig men också röd om du ser dem igen så kolla närmare bara för säkerhets skull. Jag är osäker på vad den heter men det kanske finns någon bild på seaslug.net

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ingen fara, hade det funnits något sådant på dem så hade de varit döda sedan länge sedan... har haft kolonierna till och från i 1½år :) Men tack för tipset! Den nakensnigeln är för övrigt rätt tuff, synd att man inte har så mkt koraller att man kunde hålla sig med en sån :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 7 månader senare...

Kom hem någon dag och pumpen hade kloggat igen vilket fick till följd att allting i det lilla karet fick värmeslag. Sålde alla kolonierna strax efter det till dimorb, såg nån/några av dem åkte ut på annons strax därefter igen så nu har jag ingen aning om vem som har dem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...