Gå till innehåll

Kaliumpermanganat till nya fiskar?


magnus1975

Rekommenderade inlägg

Hej ni erfarna saltisar.

När jag köpte mitt akvarium begagnat så fick jag med en mängd prylar däribland 1 flaska kaliumpermanganat och säljaren sa att man kunde blanda 5ml/l vatten och låta nya fiskar simma runt i sådan blandning några min. innan man släpper ner dem i akvariet.

Är detta något som ni andra gör? eller är det något från den "gamla" skolan som inte behövs? har aldrig hört talas om detta innan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kaliumpermanganat kan vara en nödlösning för den som inte har ett karantän kar antar jag. Det dödar en hel del parasiter och har en viss steriliserande effekt. Om jag inte minns fel kan det även beskrivas som "giftigt."

Om jag inte minns fel doserar man 1g till 100L vatten, och låter fisken vara där i max 1.5h.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

känns som om sötvattensdopp är mindre riskabelt och troligen lika effektivt mot parasiter

Sötvattensdoppar du alla dina fiskar innan de släpps ner i akvariumet?

Om du gör det hur går lägger du upp det i samband med inkoppningen? Jag gissar att du liksom de flesta privatpersoner inte har något karantänsakvarium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...