Gå till innehåll

Bostelin

Rekommenderade inlägg

En bild på mitt 400 liters kar.

Belysning 4*58 w T8

Cirkulation 1st Tunze 6045

Filtrering Eheim 2228 med hobby zeolit, eheim 2224. 22 kg LS

UV-c: 20w deltec

Tillsatser: dubbelbuffert samt Salifert All in one

Fiskar:

1stVitbröstad Kirurg(7-8cm)

1st Imperator(5-6cm)

2st clowner

1st putsarfisk

2st goby's

1st dvärgkejsare(coral beauty)

1st putsarräka samt lite sniglar/snäckor.

1 fragg av en korall som troligen är en "Montipora Digitata" samt en skivanemon.

Ett kar i ständig utveckling...:)

post-3246-14468915889709_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja. Min tanke är att bygga på det hela efterhand. Skulle gärna vilja ha något som liknar en revpelare av LS i högerkant där jag nu har kalkstenar.

Annars har jag sett att dom har färdiga revpelare(revkeramik) att köpa. Men vill helst lösa det med LS.

(Jag planerar att köpa ny LS så jag vågar nog inte stoppa den i karet direkt. Kommer nog ha den i ett av mina andra kar(har två mindre tomma fd sötvattenskar) tills stenen har mognat. Och först därefter flytta över den i huvudkaret.)

Funderar hit o dit om jag ska ha skummare. Det funkar bra nu. Men på sikt tror jag nog att jag kommer att behöva en(en del av mina fiskar blir ju stooora). Behöver isåfall ha en lösning med skummaren vid sidan av karet. Har kikat lite på deltec APF600 ochSchuran 150.

Hade även tänkt fixa till lite bättre lysrör samt inhandla reflektorer. I mitt tycke är skenet lite för gult som det är nu. (På sikt byter jag kanske helt ut T8 rampen.)

Mer cirkulation behöver jag också fixa till om jag satsar på koraller. Troligen blir det en Tunze 6045 till(som ska moddas för bättre flöde). Med ett par streamers så kan jag rikta dom lite mot varandra så att jag får lite "bättre" flöde. Som det är nu går vattnet bara runt.

Mycket kul att göra men det får komma efterhand som ekonomin tillåter. Mer LS är iaf första steget som jag siktar in mig på att inhandla om en månad eller två.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mycket bättre! Har du provat utan blåröret? Det är ju inte mycket "tryck" i dom flesta blårören, så klarar du dig utan så vore det kanon. Med tanke på ljusstyrkan på T8 och bara 4st över ett 150cm-kar så behöver du allt ljus du kan få...

Angående inredningen: Är det verkligen LS som är dom där tre klumparna som ser ut att vara överväxt med grönalger? Om det är ett arv från något sötvattensakvarium så föreslår jag att hiva ut dom fortast möjligast för att undvika fällningar i saltvattnet...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle gärna vilja ha något som liknar en revpelare av LS i högerkant där jag nu har kalkstenar.

Angående inredningen: Är det verkligen LS som är dom där tre klumparna som ser ut att vara överväxt med grönalger? Om det är ett arv från något sötvattensakvarium så föreslår jag att hiva ut dom fortast möjligast för att undvika fällningar i saltvattnet...

:)

Ser klart bättre ut nu Stefan!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I verkligheten blir det lite för lila för min smak. Även om det är bättre än från början. Tror jag behöver ett dagsljusrör på 6500-8000k för att bli helt nöjd.

Då hade uppsättningen rör blivit såhär :

aquarelle(fram)

dagsljus(6500-8000k)

actinic

aquarelle(bak)

Ska försöka hitta ett skywhite 880 rör i veckan, alternativt ett med 6500k.

Förövrigt så har jag nu beställt 4 st juwelreflektorer till mina rör.

Mätte mina vattenvärden idag. Tror jag måste börja tillsätta dubbelbuffert ett par ggr/vecka istället för en.(På en c:a vecka sjunker kh värdet från 10 till 6.)

Fosfaten låg idag på 0,25(0,5 för en vecka sedan sedan). Har därför sedan några dagar rowaphos i det lilla ytterfiltret. Så nu har jag det som jag tänkt från början. Det större ytterfiltret med zeolit. (är förresten salifert all in one en kolkälla?) Det lilla med rowaphos.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mycket bättre! Har du provat utan blåröret? Det är ju inte mycket "tryck" i dom flesta blårören, så klarar du dig utan så vore det kanon. Med tanke på ljusstyrkan på T8 och bara 4st över ett 150cm-kar så behöver du allt ljus du kan få...

Jag provar nu. med 4st 10000k rör.

(Såg att mina aquarelle rör var 4 år gamla! Det sägs ju att dom ska hålla rätt bra tills dom slocknar helt. Men det vete f-n...:))

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

En uppdatering:

Jag har idag "nedgraderat" till ett 222 liters kar. 400 liters karet är nedlagt(pga ett läckage från ett ytterfilter. Golvet måste fixas till så karet måste ut).

Har även minskat på antalet fiskar. Passade på att byta den grova korallgrusen mot fin sådan. Inga kalkstenar i det här karet(enbart LS).

Belysningen ska uppgraderas i slutet av denna månad. Siktar in mig på 4*39w T5

Förhoppningsvis så blir det fint när jag så småningom får inhandlat lite koraller.

Tror det här karet passar mig och min ekonomi:smiley13: lite bättre... Så jag nöjer mig med det här karet.

En bild på det hela:

post-3246-14468915980432_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser fint ut som grund för något som kan växa på sig! Gillar designen också, om än att jag hade nog velat "platta ut" bulan på toppen för att korallerna ska kunna växa uppåt. (Ser att det är 2st LS som ligger ovanpå där) Annars tycker jag det ser jättefint ut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror också att det vore en god ide att ta bort de övre stenarna. (Åtgärdar detta när jag så småningom får inhandlat lite koraller)

Min sten med skivanemoner måste också placeras om. Min goby kommer nog annars helt begrava skivorna med den nya fina sanden.(han har redan börjat...)

Funderar också på om jag även ska göra mig av med min Imperator. Får lite dåligt samvete av att hålla en fisk som naturligt kan bli 40cm i ett såhär litet kar. Även om det är en favoritfisk.

Men också med tanke på min lite ändrade inriktning med karet(mer koraller) så vore det nog bättre att den fick ett nytt hem.

Borde kanske nöja mig med min kirurg, clowner, putsarfisk samt min kvarvarande goby.(samt några sniglar och en putsarräka) (har gjort mig av med en dvärgkejsare och ena goby'n)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller på och flytta och tog en bild på karet nu när jag fått igång det igen. Jag har precis varit nere och rotat i karet så vattnet är inte riktigt klart. Bilden blev lite sned också men det kan ju kvitta.

Lite ändringar har det blivit. Har lagt i mer LS. Och kommer inte ha någon sand i karet. Har också haft det ena problemet efter det andra med mitt gamla deltec uv-c filter. Fick i slutändan köpa ett helt nytt i stället.

Lite ändringar i fisksammansättningen. Kommer sikta in mig att enbart ha mina favoritfiskar. Jag köpte ett par av dom. Bl.a "Chelmon Rostratus."

Passade på att titta lite på både ljusramper och skummare när jag var och köpte nytt uv-c. Bl.a ljusramp av märket "sfiligoi". Märkligt namn men den såg fin ut. Har bestämt mig för att så småningom inhandla en 6*39w T5 ramp. Just nu känner jag mig rätt pank så det får vänta.

En enkel skummarlösning av varianten påhäng kikade jag också på. (Deltec's.) Men blir inte klok på om jag kan ha ett sådant på mitt kar med den nu så irriterande aluramen(vill stället ha ett helglas!). (Märker jag att jag inte lyckas hålla bra vattenvärden utan skummare så kommer jag att köpa någon variant. Sedan jag började förra året med saltvatten så har jag dock helt utan problem klarat mig utan.)

Efter den senaste tidens alla stapatser så kommer fiskarna och karet få lite lugn o ro ett tag(tills jag flyttar nästa gång. Förbaskat tröttsamt men sådant är läget...)

Själv ska jag nu fortsätta med min flytt.

post-3246-14468916051309_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...