GÄ till innehÄll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋼) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Featured Replies

Postat

En bild pÄ mitt 400 liters kar.

Belysning 4*58 w T8

Cirkulation 1st Tunze 6045

Filtrering Eheim 2228 med hobby zeolit, eheim 2224. 22 kg LS

UV-c: 20w deltec

Tillsatser: dubbelbuffert samt Salifert All in one

Fiskar:

1stVitbröstad Kirurg(7-8cm)

1st Imperator(5-6cm)

2st clowner

1st putsarfisk

2st goby's

1st dvÀrgkejsare(coral beauty)

1st putsarrÀka samt lite sniglar/snÀckor.

1 fragg av en korall som troligen Àr en "Montipora Digitata" samt en skivanemon.

Ett kar i stÀndig utveckling...:)

post-3246-14468915889709_thumb.jpg

Postat
  • Författare

Ja. Min tanke Àr att bygga pÄ det hela efterhand. Skulle gÀrna vilja ha nÄgot som liknar en revpelare av LS i högerkant dÀr jag nu har kalkstenar.

Annars har jag sett att dom har fÀrdiga revpelare(revkeramik) att köpa. Men vill helst lösa det med LS.

(Jag planerar att köpa ny LS sÄ jag vÄgar nog inte stoppa den i karet direkt. Kommer nog ha den i ett av mina andra kar(har tvÄ mindre tomma fd sötvattenskar) tills stenen har mognat. Och först dÀrefter flytta över den i huvudkaret.)

Funderar hit o dit om jag ska ha skummare. Det funkar bra nu. Men pÄ sikt tror jag nog att jag kommer att behöva en(en del av mina fiskar blir ju stooora). Behöver isÄfall ha en lösning med skummaren vid sidan av karet. Har kikat lite pÄ deltec APF600 ochSchuran 150.

Hade Àven tÀnkt fixa till lite bÀttre lysrör samt inhandla reflektorer. I mitt tycke Àr skenet lite för gult som det Àr nu. (PÄ sikt byter jag kanske helt ut T8 rampen.)

Mer cirkulation behöver jag ocksÄ fixa till om jag satsar pÄ koraller. Troligen blir det en Tunze 6045 till(som ska moddas för bÀttre flöde). Med ett par streamers sÄ kan jag rikta dom lite mot varandra sÄ att jag fÄr lite "bÀttre" flöde. Som det Àr nu gÄr vattnet bara runt.

Mycket kul att göra men det fÄr komma efterhand som ekonomin tillÄter. Mer LS Àr iaf första steget som jag siktar in mig pÄ att inhandla om en mÄnad eller tvÄ.

Postat
  • Författare

Har bytt ut det dÀr gulaktiga 0sram 840 röret mot ett actinic(JBL). I ljusrampen har jag nu 3 gamla aquarelle rör samt ett nytt jbl actinic.

Nytagen bild nedan. (FÀrgerna stÀmmer inte till 100% men man fÄr en uppfattning iaf.)

post-3246-14468915910353_thumb.jpg

Postat

Ser mycket bÀttre ut nu nÀr det inte Àr sÄ gult :)

Postat
  • Författare

Kul att ni gillade min lilla uppgradering av belysningen! Jag var tveksam till om blÄljuset skulle göra karet för mörkt. Men sÄ blev det inte. Blev ju istÀllet riktigt bra.

Postat

Mycket bÀttre! Har du provat utan blÄröret? Det Àr ju inte mycket "tryck" i dom flesta blÄrören, sÄ klarar du dig utan sÄ vore det kanon. Med tanke pÄ ljusstyrkan pÄ T8 och bara 4st över ett 150cm-kar sÄ behöver du allt ljus du kan fÄ...

AngĂ„ende inredningen: Är det verkligen LS som Ă€r dom dĂ€r tre klumparna som ser ut att vara övervĂ€xt med grönalger? Om det Ă€r ett arv frĂ„n nĂ„got sötvattensakvarium sĂ„ föreslĂ„r jag att hiva ut dom fortast möjligast för att undvika fĂ€llningar i saltvattnet...

Postat
Skulle gÀrna vilja ha nÄgot som liknar en revpelare av LS i högerkant dÀr jag nu har kalkstenar.

AngĂ„ende inredningen: Är det verkligen LS som Ă€r dom dĂ€r tre klumparna som ser ut att vara övervĂ€xt med grönalger? Om det Ă€r ett arv frĂ„n nĂ„got sötvattensakvarium sĂ„ föreslĂ„r jag att hiva ut dom fortast möjligast för att undvika fĂ€llningar i saltvattnet...

:)

Ser klart bÀttre ut nu Stefan!

Postat
  • Författare

I verkligheten blir det lite för lila för min smak. Även om det Ă€r bĂ€ttre Ă€n frĂ„n början. Tror jag behöver ett dagsljusrör pĂ„ 6500-8000k för att bli helt nöjd.

DÄ hade uppsÀttningen rör blivit sÄhÀr :

aquarelle(fram)

dagsljus(6500-8000k)

actinic

aquarelle(bak)

Ska försöka hitta ett skywhite 880 rör i veckan, alternativt ett med 6500k.

Förövrigt sÄ har jag nu bestÀllt 4 st juwelreflektorer till mina rör.

MÀtte mina vattenvÀrden idag. Tror jag mÄste börja tillsÀtta dubbelbuffert ett par ggr/vecka istÀllet för en.(PÄ en c:a vecka sjunker kh vÀrdet frÄn 10 till 6.)

Fosfaten lÄg idag pÄ 0,25(0,5 för en vecka sedan sedan). Har dÀrför sedan nÄgra dagar rowaphos i det lilla ytterfiltret. SÄ nu har jag det som jag tÀnkt frÄn början. Det större ytterfiltret med zeolit. (Àr förresten salifert all in one en kolkÀlla?) Det lilla med rowaphos.

Postat
  • Författare
Mycket bÀttre! Har du provat utan blÄröret? Det Àr ju inte mycket "tryck" i dom flesta blÄrören, sÄ klarar du dig utan sÄ vore det kanon. Med tanke pÄ ljusstyrkan pÄ T8 och bara 4st över ett 150cm-kar sÄ behöver du allt ljus du kan fÄ...

Jag provar nu. med 4st 10000k rör.

(SÄg att mina aquarelle rör var 4 Är gamla! Det sÀgs ju att dom ska hÄlla rÀtt bra tills dom slocknar helt. Men det vete f-n...:))

• 3 veckor senare...
Postat
  • Författare

En uppdatering:

Jag har idag "nedgraderat" till ett 222 liters kar. 400 liters karet Àr nedlagt(pga ett lÀckage frÄn ett ytterfilter. Golvet mÄste fixas till sÄ karet mÄste ut).

Har Àven minskat pÄ antalet fiskar. Passade pÄ att byta den grova korallgrusen mot fin sÄdan. Inga kalkstenar i det hÀr karet(enbart LS).

Belysningen ska uppgraderas i slutet av denna mÄnad. Siktar in mig pÄ 4*39w T5

Förhoppningsvis sÄ blir det fint nÀr jag sÄ smÄningom fÄr inhandlat lite koraller.

Tror det hÀr karet passar mig och min ekonomi:smiley13: lite bÀttre... SÄ jag nöjer mig med det hÀr karet.

En bild pÄ det hela:

post-3246-14468915980432_thumb.jpg

Postat

Ser fint ut som grund för nÄgot som kan vÀxa pÄ sig! Gillar designen ocksÄ, om Àn att jag hade nog velat "platta ut" bulan pÄ toppen för att korallerna ska kunna vÀxa uppÄt. (Ser att det Àr 2st LS som ligger ovanpÄ dÀr) Annars tycker jag det ser jÀttefint ut.

Postat
  • Författare

Tror ocksĂ„ att det vore en god ide att ta bort de övre stenarna. (ÅtgĂ€rdar detta nĂ€r jag sĂ„ smĂ„ningom fĂ„r inhandlat lite koraller)

Min sten med skivanemoner mÄste ocksÄ placeras om. Min goby kommer nog annars helt begrava skivorna med den nya fina sanden.(han har redan börjat...)

Funderar ocksĂ„ pĂ„ om jag Ă€ven ska göra mig av med min Imperator. FĂ„r lite dĂ„ligt samvete av att hĂ„lla en fisk som naturligt kan bli 40cm i ett sĂ„hĂ€r litet kar. Även om det Ă€r en favoritfisk.

Men ocksÄ med tanke pÄ min lite Àndrade inriktning med karet(mer koraller) sÄ vore det nog bÀttre att den fick ett nytt hem.

Borde kanske nöja mig med min kirurg, clowner, putsarfisk samt min kvarvarande goby.(samt nÄgra sniglar och en putsarrÀka) (har gjort mig av med en dvÀrgkejsare och ena goby'n)

Postat

hej!

SÀg till i fall du beslutar dej för att göra dej av med din Imperator jag köper han gÀrna den, i slutet av sepstember dÄ jag fÄr mitt nya 450l kar som han an simma i =)

ps karet ser jÀttefint ut mÄnga platser för att sÀtta koraller pÄ ;)

mvh/Marcus

Postat
  • Författare

Tack.

(jag skickar dig ett mail om jag ska göra mig av med Imperatorn(liten ej utfÀrgad).

Postat
Tack.

(jag skickar dig ett mail om jag ska göra mig av med Imperatorn(liten ej utfÀrgad).

Okej lÄter bra de =)

vill ha en liten ej ut fÀrgad sÄ den hadde passat perfekt.

/Marcus

Postat
  • Författare

HÀr Àr ett helt nytaget foto han nÀr han hÄller pÄ och bli putsad av rÀkan. Putsningen avslutas nÀstan varje gÄng med att munnen blir rengjord. Ser lite lustigt ut.:)

post-3246-14468915982811_thumb.jpg

Postat
  • Författare

Jag hÄller pÄ och flytta och tog en bild pÄ karet nu nÀr jag fÄtt igÄng det igen. Jag har precis varit nere och rotat i karet sÄ vattnet Àr inte riktigt klart. Bilden blev lite sned ocksÄ men det kan ju kvitta.

Lite Àndringar har det blivit. Har lagt i mer LS. Och kommer inte ha nÄgon sand i karet. Har ocksÄ haft det ena problemet efter det andra med mitt gamla deltec uv-c filter. Fick i slutÀndan köpa ett helt nytt i stÀllet.

Lite Àndringar i fisksammansÀttningen. Kommer sikta in mig att enbart ha mina favoritfiskar. Jag köpte ett par av dom. Bl.a "Chelmon Rostratus."

Passade pÄ att titta lite pÄ bÄde ljusramper och skummare nÀr jag var och köpte nytt uv-c. Bl.a ljusramp av mÀrket "sfiligoi". MÀrkligt namn men den sÄg fin ut. Har bestÀmt mig för att sÄ smÄningom inhandla en 6*39w T5 ramp. Just nu kÀnner jag mig rÀtt pank sÄ det fÄr vÀnta.

En enkel skummarlösning av varianten pÄhÀng kikade jag ocksÄ pÄ. (Deltec's.) Men blir inte klok pÄ om jag kan ha ett sÄdant pÄ mitt kar med den nu sÄ irriterande aluramen(vill stÀllet ha ett helglas!). (MÀrker jag att jag inte lyckas hÄlla bra vattenvÀrden utan skummare sÄ kommer jag att köpa nÄgon variant. Sedan jag började förra Äret med saltvatten sÄ har jag dock helt utan problem klarat mig utan.)

Efter den senaste tidens alla stapatser sÄ kommer fiskarna och karet fÄ lite lugn o ro ett tag(tills jag flyttar nÀsta gÄng. Förbaskat tröttsamt men sÄdant Àr lÀget...)

SjÀlv ska jag nu fortsÀtta med min flytt.

post-3246-14468916051309_thumb.jpg

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.