Gå till innehåll

Egen import av fiskar / koraller, frågor och svar !


wizz

Rekommenderade inlägg

Har lite funderingar och tänkte detta kunde bli ett litet utbyte av erfarenhet och fråge ställande.

Som typ vad krävs för tillstånd m.m för import av fisk och vart vänder man sig för att söka detta och vad kostar det ?

Vad ligger frakt kostnader på från typ. Indonesien eller annat land.

Hur fraktas fisken / koraller i påsar eller liknande.

Vart finns den bästa fisken ? område / land

Hur funkar det i praktiken ?

Ja som sagt dom som har importerat eller importerar själva idag kan kanske ge oss en inblick i hur det funkar.

OBS! jag är inte ute efter att fiska tips utan vill ha lite förklaringar hur det hänger ihop och varför man egen importerar.

Säkert fler som har samma frågor eller annat som rör detta så fyll på med frågor du med..

Så hoppas vi på lite fina svar på frågorna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har importerat Diskus från Tyskland, Penagn och Kualalumpoor.

Priset blir ju förmånligt men ofta behöver man komma upp i minst 100kg för att frakten ska bli någorlunda billig men är man ett gäng så :D

Man bör ju ha tillgång till karantän och kunskap om det åxo.

Nu skiljer ju diskus från saltvattensfiskar och koraller där är jag bara nybörjare så där får någona med mer kunskap svara på dina frågor om det.

Men här har du lite nfo om regler osv.

In- och utförsel av levande djur

Jordbruksverket ansvarar för kontrollen av levande djur som förs in i eller ut ur Sverige. Det är viktigt att djur som reser över gränserna inte för med sig smittsamma sjukdomar och att otillåten handel motverkas, t.ex. med djur av hotade arter. I Jordbruksverkets arbete med in- och utförsel av levande djur ingår bland annat resande med sällskapsdjur som hund och katt, resor med hästar och andra större husdjur, djurparks- och cirkusdjur liksom frågor kring skyddade vilda djur. In- och utförselreglerna varierar beroende på bland annat djurslag, om arten är skyddad eller utrotningshotad, om sällskapsdjur förs in tillsammans med ägaren och om införseln till Sverige sker från ett EU-land eller från ett land utanför EU.

Vid export av nötkreatur till ett land utanför EU krävs en exportlicens. Det finns även exportbidrag att söka vid export av vissa nötkreatur, avelshöns och dagsgamla kycklingar. I dessa fall krävs också en exportlicens. För mer information om detta, läs dokumentet Export av levande nötkreatur. Se länken till höger.

Akvariefisk

Grundläggande villkor

Fiskar som förs in får endast användas för akvarieändamål. De får alltså inte under några omständigheter planteras ut eller användas som betesfisk. Försäkran ska fyllas i och införseln ska anmälas till tullmyndighet/gränskontrollstation. Följande arter får inte införas:

• Utrotningshotade arter

• Exotiska arter som odlas för utplantering i svenska vattendrag

• Arter som förekommer naturligt i svenska vattendrag

• Karp, inklusive alla dess kulturformer

• Arter som kan fortplanta sig i vilt tillstånd i Sverige

Försäkran

På försäkran intygar importören att villkoren för införsel är uppfyllda. Vid införsel från land inom EU ska försäkran skickas till Jordbruksverket inom fem dagar från införseltillfället. Vid införsel från land utanför EU ska försäkran lämnas till tullmyndigheten på gränskontrollstationen.

Anmälan till tullen/gränskontrollstation

• EU och Norge - Införsel får endast ske över tullstation. Anmälan ska göras till tullmyndighet på platsen.

• Övriga länder - Införsel får endast ske via godkänd gränskontrollstation. Anmälan ska ske till tullmyndighet och gränskontrollveterinär minst en arbetsdag i förväg.

http://www.sjv.se/download/18.7502f6100 ... A4kran.PDF

http://www.sjv.se/download/18.7502f6100 ... SKINFO.doc

En sida med lite länkar till både importörer och exportörer.

http://www.tropicalfishfind.com/Importers.asp

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Glöm inte att det finns djuretiska aspekter på detta också. Djur är ju som bekant ingen vanlig handelsvara, utan levande varelser som vi människor tar ansvar för att vårda. Man ska vara säker på att man har både kunskap och förutsättningar att ta hand om fiskarna i karantänsystem under den första kritiska perioden och vara beredd på (inkl. ha kunskap att upptäcka) att behandla ev. sjukdomar som de kan föra med sig.

Import från europeiska grossister gör komplexiteten kanske något enklare (men långtifrån problemfritt), vilket har blivit behandlat i en annan tråd nyligen (som jag inte hittar nu).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Glöm inte att det finns djuretiska aspekter på detta också. Djur är ju som bekant ingen vanlig handelsvara, utan levande varelser som vi människor tar ansvar för att vårda. Man ska vara säker på att man har både kunskap och förutsättningar att ta hand om fiskarna i karantänsystem under den första kritiska perioden och vara beredd på (inkl. ha kunskap att upptäcka) att behandla ev. sjukdomar som de kan föra med sig.

Import från europeiska grossister gör komplexiteten kanske något enklare (men långtifrån problemfritt), vilket har blivit behandlat i en annan tråd nyligen (som jag inte hittar nu).

Kan bara hålla med..

Att få till en import är inte så svårt, det är jobbet efter som man måste ha kunskap om.

Och så behövs ju vid en import på säg 8-10 frigolitlådor rätt mycket akvarium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det värsta är väl om man som privatperson drabbas av att saker blir stående i extrem värme eller kyla.

Då får man vad jag förstår ingen som helst ersättning.

.

Tror det beror på vem man importerar ifrån många har garantier så om fisken är död när man packar upp den så ersätts den iaf när det gäller diskus.

Det är nog bara kontakta några olika exportörer och se vad dom säger.

Det är ju mässa i Duisburg i oktober i år är det iof diskuschampionat men dom stora utställarna är ju där och det går att hitta rätt mycket saltgrejer där till bra mässpriser.

Och är man ändå i tyskland kan man ju åka runt lite, zoo zajac är rätt imponerande!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

DOA (dead on arrival) ersätts kanske av leverantören, men den största kostnaden är ju ofta flygfrakten.

Flygbolagen kräver numera att djuren ska packas så att de klara 48timmars flygtransport, men jag kan lova - att ta hand om en 48timmars sändning (+xx antal timmar i övrig hantering före och efter frakt) är ingen lek

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad ligger frakt kostnader på från typ. Indonesien eller annat land.

Vart finns den bästa fisken ? område / land

OBS! jag är inte ute efter att fiska tips utan vill ha lite förklaringar hur det hänger ihop och varför man egen importerar.

Jag rör mig tillbaka till kärnfrågan ovan - varför man egenimporterar. Det tycker jag är en mycket bra fråga. Att åka till en butik i Tyskland eller till en grossist som DeJong är väl en sak, och relativt oproblematiskt i sammanhanget. Men att egenimportera från annan världsdel är ju en helt annan sak.

Personligen ser jag inte varför jag skulle komma på den tanken, då jag själv inte har samma faciliteter som de lokala fiskhandlarna redan har (karantänsystem, kunskap om behandling av sjukdomar mm). Jag tror helt enkelt att chansen för överlevnad blir som störst om en yrkesmässig handlare importerar, vilket är skäl nog. Alla handlare jag har talat med har också visat en öppenhet att göra vad de kan för att ta hem även speciella fiskar från sina importörer.

Det finns nog speciella situationer när de lokala handlarna inte räcker till, och då kan man kanske överväga det. Våra vänner i Finland har ju beskrivit att det inte finns några lokala handlare alls, så det är ju en sådan speciell situation. En annan anledning skulle ju kunna vara att man vill köpa en fisk som är endemisk för en del av världen varifrån man mycket sällan exporterar, och den lokala handlaren inte har tillräckliga importkontakter (som t.ex. Acanthurus monroviae från tropiska Västafrika). Men det är ju verkligen specialfall vi pratar om. Det finns ju faktiskt välsorterade grossister i Europa som lagerför sällsynta arter, så jag har som sagt svårt att se poängen.

Jag ser inte att pengarna ska vara relevanta i detta sammanhang. Jag förstår helt och fullt vitsen att jaga den bästa ekonomiska dealen på dyr teknisk utrustning. Men för levande djur finns det andra värden, främst att maximera chansen för långsiktig överlevnad.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tippar på att priset spelar störst roll, för arten kan säkert handlaren få hem även om den är ovanlig.

Tycker det kan vara okej att handla i butiker i utlandet om man ändå ska dit på resa osv, men att beställa en stor sändning direkt från fångststationen känns lite väl. Det finns butiker som oxå ska ha sitt levebröd ju.

Det levande är ändå en rätt liten summa av de pengar som läggs på karet i övrigt så.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 8 månader senare...

Lyfter tråden igen..

För att skapa mer info samtidigt som tips på butiker i Europa som ni har handlat av och som ni andra tycker är bra då sommar och semestrar är på ingång så vore det kul med lite info.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ni som tänker köpa fisk från affärer i andra EU-länder - om det är för priset så förbered er på en liten chock.

MVH Lasse

Kan bara hålla med Greger om att stå och ta emot en försenad sändning utan att ha gjort det förut - det är ingen lek.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...