Gå till innehåll

Var är mina kalkalger!!


Star_c

Rekommenderade inlägg

Var i grannstaden karlskoga idag och fick se ett saltvattensakvarium i en butik som var fullt med vackra röda kalkalger som jag hade i uppstarten men försvann illa kvickt. Själv har jag bara fått en massa trådalger :ledsen:.

Jag skulle gära vilja ersätta dessa med kalkalger men hur bär jag mig åt? Måste jag tillsätta något för att få tillbaka mina kalkalger?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tålamod är något jag måste träna upp:).

Tänkte om det är någon viktig detalj jag missat för att få tillväxt. Om jag får till det måste dom kunna konkurera ut övriga alger eller har jag fel?

Saltvattensburken som jag såg i butiken hade ingen utrustning förutom pumpar och LS dessutom såg det väldigt friskt ut med både koraller och fiskar. Jag är imponerad.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan bara understryka det Halogen skriver - Magnesium är mycket viktigt för kalkalger.

Jag har läst en historia om en som skrapade loss lite kalkalger, körde dem i en köksmixer(!) tills det blev en lila soppa av dem, och hällde i soppan i karet igen. Tanken var att algkornen skulle sprida sig maximalt i karet. Jag vet dessvärre inte om det lyckades.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag instämmer i kören. Så snart magnesium är kört för lågt så går det hårt åt kalkalgerna.

Finns vätskor som exempelvis "purple up" som boostar bland annat magnesium rätt hårt för att få användaren att tro att det är rena dunderkuren.

Vargklos story med algkorn lät lite udda, måste jag säga. :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag vet inte vad det ska vara för problem med att få kalkalger? Mitt kar har bara varit igång sen den 17 maj i år och jag köpte inte mina första kilon levande sten för bara någon månad sen och jag har fått lite kalkalger här och där. Men det kanske är för att jag har mycket kalksten i karet? Även gruset är krossad kalksten tror jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ditt akvarievatten är sannorlikt blandat upp med bra salt som innehåller exakt (eller lite över) dom Ca, Mg och kH nivåer som behövs för att få marina organismer att frodas. Absolut bästa förutsättningar för nystart av liv är just nyblandat saltvatten, baserat på bra salt.

Är det bara kalkalger (och inga andra organismer som koraller och annat) som konkurerar om näringsdepån så finns det helt klart goda förutsättningar för kalkalger. Vräker du på med mycket ljus kommer det att explodera ännu mera och det blir till slut problem om man inte börjar skrapa rutorna. :-)

Så snart detta mattas av så behöver man fylla på näringsnivåerna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Även om jag missat att mäta Mg så tror jag inte att nivåerna är låga eftersom att allt annat har haft väldigt bra värden så jag är väldigt nöjd med mitt salt som är av ett märke som de flesta känner till.

Min belysning består av 2st blåa 39watts T5 rör, kan det vara för klent för kalkalger?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller med, du kan inte få så högt Ca med enbart saltet. Förslag, mät och justera dessa värden i tur och ordning. Meningslöst att försöka justera in värdena om inte salthalten är korrekt.

1. Salthalt 1.023 - 1.025

2. Mg 1300 - 1350

3. Ca 400 - 430

4. KH 7-8

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Salthalten ligger på 1.023 och jag mäter med en Instant Ocean saltmätare.

Har två st som jag har jämförtr med och dom båda visar lika värden så jag litar på min mätare.

Jag ska köpa ett Mg test så snart jag kommer ihåg det.

Med tanke på PH värdet så var jag i början skeptisk och trodde att det visade fel men efter att ha köpt ett nytt test som visade likadant känner jag mig ganska säker.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror det är något mätfel med ditt Ca värde. En salthalt på 1.023 och inga tillsattser skall normalt inte få ditt Ca att landa på 520.

Tillsätter du absolut inget i ditt kar?

Hur länge har det varit igång?

Hur ofta och hur stora vattenbyten gör du?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...