Gå till innehåll

Var är mina kalkalger!!


Star_c

Rekommenderade inlägg

Jag tror det är något mätfel med ditt Ca värde. En salthalt på 1.023 och inga tillsattser skall normalt inte få ditt Ca att landa på 520.

Tillsätter du absolut inget i ditt kar?

Hur länge har det varit igång?

Hur ofta och hur stora vattenbyten gör du?

Har inte tillsatt någonting förutom saltvatten:)

Mitt kar är nystartat och har varit igång sen början på maj då det stod tomt fram till mitten på juli då jag la i tre clowner. Jag har 10kg levande sten i karet + levande sand.

Har gjort ett byte på 10% av volymen men det är allt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har svårt att hålla med, mitt Ca låg på över 500 och mitt Mg låg samtidigt på 1130. (ang. löslighet och förhållandet mellan Ca och Mg.)

Sen låg kH på runt 12 också iofs...

Nu är jag inte rätt person för att yttra mig med säkerhet, men är det inte så att om mängden Mg understiger en viss i relation till mängden Ca så fäller Ca ur vattenpelaren och bildar kalksten? Det skulle göra att man alltid kan häda att man har "minst" så mycket Mg till en given Ca nivå, men inte omvänt.

(Jag kan vara helt fel ute, så se det som det är formulerat, som en fråga, och inte ett påstående.)

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är jag inte rätt person för att yttra mig med säkerhet, men är det inte så att om mängden Mg understiger en viss i relation till mängden Ca så fäller Ca ur vattenpelaren och bildar kalksten? Det skulle göra att man alltid kan häda att man har "minst" så mycket Mg till en given Ca nivå, men inte omvänt.

(Jag kan vara helt fel ute, så se det som det är formulerat, som en fråga, och inte ett påstående.)

B!

Ingen aning Björn, jag kan inte så mycket om det där med förhållanden mellan olika ämnen.

Jag har hållit mig ifrån de där diskutionerna när de kommit upp, det blir så mycket "rätt och fel" som kommer på tapeten... ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag använde mig av samma test som förut men nu verkar det inte helt orealistiskt. Jag utesluter inte dock att det är fel på testet men magkänslan säger att den är ok.

Slängde nyss i lite mer LS som det satt kalkalger på så vi får helt enkelt se vad som händer och jag ska försöka höja mitt Ca.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har stuckit ut hakan i detta ämnet förrut, men jag gör det igen.....=)

Mitt förra kar, ett 90liters hade jag alltid problem med CA. Låg för det mesta runt 360, kom sällan över 400. Hade lite skivor o knappar vilka trivdes bra. Men det som trivdes ännu bättre var kalkalgerna, trots lågt CA och MG.

Jag kan ju se i mitt nuvarande kar att kalkalgerna inte riktigt trivs i stark belysning, så jag tror att en mindre mängd ljus är rätt väg att börja med. Hade dåliga T8:or i det lilla.

Kan ju tillägga att mitt kar var lila....överallt. Det fick Dame Edna att se blek ut!

När CA gick under 360 vitnade kalkalgerna, men över det växte dom som bara den.

Sen går det utmärkt att "ympa" in algerna, men mixer känns lite udda!

-Nu har jag inga bevis eller källor för att det är så här, bara min lil(l)a erfarenhet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...