Gå till innehåll

Varför byta zeolithen?


Halogen

Rekommenderade inlägg

Jag kommer säkert att bli skjuten, hängd och stumpad för det här (känslig fråga), men en av egenskaperna med zeoliten som fosfatsänkare är den lilla mängd aluminium som finns i substratet. En annan korrekt uppfattning är att porerna täpps igen och förlorar sin förmåga att kunna befolka nya bakterier, något som är grunden i hela metoden. (generering och export av bakterier)

Mig veterligen går den inte att regenerera.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

OK...effekten avtar med tiden mao. Jag håller på med lite odling och har hög belastning i systemet. Funderade på att ta ett sandfilter för pool, som ytterfilter för att få stor filteryta för bakterier att leva på. Den rymmer ca 25kg sand, så frågan är om man ska köra med korallkross eller zeolit sten. 25 kg zeolit kostar ju en del om man ska byta den med jämna mellanrum Filtret går också att backspola för att göra rent filtermediet. Galen idé...vad vet jag?

/PP

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fetpumpar?

Driv ett eventuellt sandfilter via returpumpen? Någon typ av backventil rekomenderas så att inte återflödet genom systemet när pumpen stannar, sköljer all sanden in i pumpen. Det är även lämpligt med en bypass kopling så att delar av flödet går att leda förbi sandfiltret. Man är ju ute efter att få sanden att "sväva", inte skölja ut den i akvariet.

Jag är inne på att konstruera ett gäng simpla sandfilter av genomskinlig PVC, en ändcap, ett tunnare icke genomskinligt PVCrör, ett T, och en "kort förminskning". Det genomskinliga röret i ena ändan av T't, det tunnare röret ner genom T't, med förminskningen i motsatt ända av T't, och man smäller på endcapen i nederändan på det genomskinliga röret... Det borde ge ett fungerande fluidiserande sandfilter, och laborerande med olika dimmensioner borde ge en en möjlighet att köra med en väldig mängd olika flöden. Grövre ytter rör är självklart den i särklas viktigaste faktorn, men samtidigt ökar kostnaden på speciellt det genomskinliga PVC röret, men även delarna runt om. Enda egentliga nakdelen jag ser är att man måste "ladda" med ny sand i blindo, och rengöring av det genomskinliga PVC röret blir omöjligt. Det borde gå att lösa med en unionkoppling, men då vill det till att man kör rätt grova dimmensioner för att man ska kunna komma ner och borsta rent röret. (Och för att vattenflödet mellan innerväggarna på union kopplingen och det innre röret inte ska bli för restriktivt)

Nå, det var ett sidospår. En liknande design borde utan bekymmer kunna inhysa Zeolit, men jag är inte helt säker på vad syftet är. Köra flödet baklänges normalt, och "pumpa" filtret genom att aktivera "fluidiserings pumpen" ?

Inte säker på om det är ett gångbart alternativ, Zeo'n torde klumpa ihopa sig något, vilket kan leda till oönskat resultat när pumpen går igång.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sandfiltren bygger på att sanden "svävar", så där faller dina alternativ bort.

Sedan lämnar dessa nitrat som "slutprodukt" och kräver ju fetpumpar för att fungera (elräkning?)

Hur stort är systemet du ska köra?

Systemet är ca 1500liter men förhoppningsvis så kommer belastningen att bli hög med tiden. Som du säger så trycker ett sånt sandfilter underifrån och upp. Men om man kör med zeolit, så kan man köra med relativt lågt flöde och kör man med zeo-sten så borde inte heller mottrycket i filtret bli så stort mao inte kräva så stor pump. Tänkte bara att ett poolfilter kunde vara praktist med tanke på den stora behållaren samt praktisk ventil för renspolning av filtermediet. Det kan man köra vid exempelvis vattenbyte.

/PP

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En flytande sandbädd har ett helt annat verkningssätt än ett Poolfilter. Den flytande sandbädden maler ner partiklar så skummaren lättare tar dem + att sanden koloniseras av nitrifikationsbakterier. De är vanliga bland större importörer i USA och kända som bästa metoden att motverka ammonium och nitrit när man har varierande belastnig.

Det fast sandfiltret däremot håller kvar partiklar som man tar bort med returspolningen.

Båda är effektiva nitratfabriker men det spelar ju inte så stor roll i fisksystem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nästan alla alternativa filter gör samma sak. Istället för som skummaren, avlägsna föroreningarna mekaniskt, bryts de ned och restprodukterna blir, på gott och ont, tillgängliga för akvariet. Fluidiserande sandfilter är bland de mest kompakta alternativen. De tillverkar inte nitrit, men frigör annars bunden nitrit i vattenpelaren. Där kan den inte stanna, utan man måste göra sig av med den på ett, eller annat sätt. Jag är säkert helskum, men jag är för lösningar där man kör med biologisk rening, gärna i kombination med mekanisk, och exporterar genom skörd av vad man nu har för näringsexportör. (Kunde man få en sjyst odling av svävaralger eler nått i sumpen kanske man kunde slippa mata med olika sorters mikro käk, och få näringen att hamna i foderkjedjan ännu en gång, men det är nog inte realistiskt)

Förlåt. Tror inte det hela platsar i den här tråden, så jag drar mig ur. Åter till Zeoliten.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...