Gå till innehåll

Hur fånga en fisk i ett kar med mycket LS?


Vargklo

Rekommenderade inlägg

Just så lyder frågan.

Det är säkert många av er som har funderat ut olika tricks att fånga in en fisk i ett kar. Jag har själv fått plocka med all LS en gång, så det gör jag gärna inte om.

Jag har fått ett tips om att mitt i natten tända all belysning. Då ska tydligen fiskarna komma fram och vara lite groggy, och man ska då kunna plocka dem lite enklare.

Mitt konkreta behov är att plocka ut en drygt 20 cm Sohalkirurg från mitt revkar.

Tips?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag brukar köra enligt samma tips som du fått "tända alla lampor mitt i natten". Det funkar bra om de kommer ut för då är de som sagt groggy och mycket enkla att håva upp. För att få en fisk att simma ut ur LS om de inte gör det så kan man ta en luftslang och blåsa lite bubblor i hålet där den står, då simmar fisken ut och är enkel att fånga. Sen finns det rätt bra fällor om din Sohal är glupsk och simmar in i en fälla för att ta maten därinne. Man får räkna med rätt lång tillvänjning alltså att man har fällan i länge i akvariet så de vänjer sig innan man får dem att simma in där. Det är kanske en nackdel med fällorna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Jag har en sådan fiskfälla som triton bla annat säljer. Jag fick upp min Palletkirurg med den. Dock tog det typ en vecka innan den våga gå in i fällan. Men den är ju smart då det är ett rör i den som man stoppar in mat i. Så det är bara en tidsfråga innan dom går in. Tog även upp min sixline wrasse med den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag fiskade upp min frökenfisk med en liten krok :) Som jag köpte i fiskhandlaren.

Lite bristfällig teknik dock om man har lite mer fisk;)

Mitt tipps är att skaffa isåfall barbless krokar dvs dom utan hulingar som används till flugfiske.

Storleken kan anpassas efter fisken.

Ta ett hårt luftrör 4-5mm inner diameter och beta kroken med nåt smått, dra sedan linan igenom röret så att kroken och betet komer precis in i röret. När rätt fisk kommer fram så är de bara att släppa fram krok och bete.

Man kan få experimentera med grovlek på linan etc för att de skall bli lätta att styra kroken.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag jagade länge en clown i mitt kar. Detta är ju en relativt lättfångad fisk, men min var det lilla för rädd för håven för att det skulle gå.

Tog den efter att lyset var släckt. Jag slog dock inte på lyset utan använde enbart en ficklampa för att se vad jag gjorde. Fisken är ju slö nog utan att man skall tända lyset och hetsa upp alla invånare.

Fungerade för mig och med denna fisk. Inga garantier för att det fungerar med andra fiskar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...